هدف رهبران کودتاگر نیجر از اخراج سفرای خارجی چیست؟

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شورای نظامی نیجر گفت: درخواست از سفرای این کشورها مبنی بر خروج از کشور، بر اساس یک سند جعلی بوده است..

وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که وزارت خارجه نیجر درخواستی برای خروج دیپلمات های آمریکایی از این کشور صادر نکرده است.

وزارت امور خارجه نیجر به نوبه خود درخواست این کشور برای خروج سفرای آلمان، نیجریه و ایالات متحده از این کشور را رد کرد و گفت که فقط از سفیر فرانسه خواسته است که آنجا را ترک کند.

شورای نظامی به سیلوین ایت سفیر فرانسه به دلیل امتناع وی از پاسخ به دعوت وزارت امور خارجه نیجریه برای انجام مصاحبه در روز جمعه و آنچه وی اقدامات دیگری از سوی این کشور توصیف کرد، 48 ساعت مهلت داد تا کشور را ترک کند.

در اولین پاسخ به این درخواست، وزارت خارجه فرانسه تأیید کرد که از آن مطلع شده است، اما تصریح کرد که کودتاچیان ظرفیت ارائه این درخواست را ندارند و اعتبار سفیر تنها از سوی منتخب نیجریه ای مشروع است. مسئولین و افزود: ما دائماً در حال ارزیابی شرایط امنیتی و عملیاتی سفارت خود هستیم.

با این وجود، تظاهرکنندگان در مقابل پایگاه فرانسوی در فرودگاه نیامی تجمع کردند و با سردادن شعارهایی خواستار خروج نیروهای فرانسوی شدند و فرانسه و مداخله احتمالی کشورهای عضو آکواس را محکوم کردند و حمایت خود را از شورای نظامی حاکم اعلام کردند.

شورای موسوم به شورای ملی حفاظت از میهن در اوایل ماه اوت از پایان قرارداد همکاری نظامی با پاریس خبر داده بود.

در همین حال، بابا ولد هورما، توضیح داد که رئیس ستاد ارتش نیجر یک یادداشت داخلی امضا کرده است که در آن به پرسنل ارتش توصیه شده است که در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

در این یادداشت در مورد خطرات تهاجم نظامی قریب الوقوع علیه کشور صحبت شده است.

هشدارهای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا

این تحولات همزمان با هشدارهای جدیدی است که کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به رهبران کودتای نیجر ارسال کرده و از آنها خواسته است فورا به پادگان های خود بازگردند.

عمر تورای، رئیس کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در یک کنفرانس مطبوعاتی در ابوجا گفت که این گروه واکنش رهبران نظامی نظامی در نیجر و تلاش های آن برای تشکیل دولت را رد می کند و هیچ دوره انتقالی 3 ساله را نمی پذیرد و به زودی در مورد مراحل بعدی تصمیم گیری خواهد شد.

تورای گفت که توسل به گزینه استفاده از زور همچنان روی میز است و مجددا از ارتش نیجر خواست فورا به پادگان های خود بازگردند و به نقشی که در قانون اساسی برای آنها مشخص شده است پایبند باشند.

وی تاکید کرد که هیچ برنامه ای برای آکواس برای تهاجم نظامی به نیجر وجود ندارد و قصد دارد همه ابزارها را برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در آنجا دنبال کند.

ارتش نیجر پس از چند روز تایید صحت سند اخراج سفرای غربی را پس گرفت و نیروهای خود را در حالت آماده باش کامل قرار داده است.