اولتیماتوم کودتاچیان به سفیر فرانسه؛ ادامه تظاهرات تا خروج آخرین سرباز فرانسوی

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جمعیت  حامیان حکومت نظامی، پرچم های نیجر و روسیه را برافراشتند و با سردادن شعارهایی مواضع فرانسه را محکوم کردند و آن را به تضعیف امنیت کشور متهم کردند. بعضی دیگر بنرهایی را حمل کردند که خواستار خروج نیروهای فرانسوی بودند، زیرا 1500 سرباز فرانسوی هنوز در نیجر مستقر هستند.

با این حال، سفیر فرانسه در نیامی با وجود درخواست سران کودتا برای خروج از کشور همچنان در نیجر به سر می برد.

ساعاتی قبل از پایان مهلت تعیین شده از سوی شورای نظامی در نیجر برای خروج از این کشور، سرهنگ بشیر آمادو، عضو شورا گفت که مردم نیجر این سفیر را مجبور به ترک این کشور خواهند کرد و خواستار ادامه مبارزه تا خروج آخرین سرباز فرانسوی شد.

جمعه گذشته، شورای نظامی در نیجر به سیلوین ایت سفیر فرانسه به دلیل امتناع وی از پاسخ به دعوت وزارت خارجه نیجریه برای انجام مصاحبه و آنچه وی اقدامات دیگر توصیف کرد، 48 ساعت مهلت داد تا کشور را ترک کند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز به نوبه خود تأیید کرد که از تصمیم شورای نظامی مطلع شده است، اما تصریح کرد که کودتاچیان ظرفیت ارائه این درخواست را ندارند و تأیید سفیر تنها از سوی مقامات قانونی منتخب نیجریه امکان پذیر است.

وی افزود: ما دائماً در حال ارزیابی شرایط امنیتی و عملیاتی سفارت خود هستیم.

از زمانی که ارتش نیجر در اواخر ژوئیه محمد بازوم، رئیس جمهور مخلوع نیجر را سرنگون کرد، شورای نظامی از پاریس خواست تا در سیاست داخلی نیجر مداخله نکند و دولت بازوم را به تبعیت سیاسی از اراده فرانسه متهم کرد.

کودتاچیان همچنین پاریس را متهم می‌کنند که عامل اصلی مداخله نظامی جامعه اقتصادی غرب آفریقا برای بازگرداندن بازوم به قدرت است و آن را برای اعمال تحریم‌ها علیه نیامی تحت فشار قرار می‌دهند.

روز شنبه حدود 20000 نفر در ورزشگاه مرکزی نیامی تجمع کردند تا از نظامیان کشور حمایت کنند و خواهان خروج سربازان فرانسوی شوند.

گروه جامعه اقتصادی غرب آفریقا و درخواست آزادی محمد بازوم

به نوبه خود، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت در جامعه غرب آفریقا، عبدالفتاح موسی، گفت که جامعه اقتصادی غرب آفریقا معتقد است که شورای نظامی حق اخراج سفیر فرانسه در نیجر را ندارد.

موسی اضافه کرد که جامعه اقتصادی غرب آفریقا برای توسل به گزینه نظامی در نیجر عجله ندارد، اما هنوز هیچ اقدام مشخصی از سوی شورای نظامی ندیده است و تا ابد منتظر نخواهد ماند و از شورای نظامی در نیجر خواست رئیس جمهور محمد بازوم به عنوان حسن نیت آزاد کنند.

موسی اذعان کرد که تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط آکواس بر مردم نیجر تأثیر منفی گذاشته است، اما تأکید کرد که این هدف کشورهای این گروه نبوده است.

از سوی دیگر، محمد الامین الزین، نخست وزیر منصوب شده از سوی شورای نظامی نیجر، تهدیداتی که نیجر با آن روبه رو است غیرقابل توجیه و مداخله در امور داخلی کشور عنوان کرد.

الزین همچنین از تصمیم شوراهای محلی و منطقه ای برای حمایت از شورای نظامی و مشارکت در گفت و گوی ملی که از سوی شورا درخواست شده است، استقبال کرد.

به نوبه خود، شوراهای شهری و منطقه ای در نیجر تصمیم گرفتند از شورای نظامی حمایت کنند و در گفتگوی ملی که ژنرال عبدالرحمن تیانی رئیس شورای نظامی خواستار آن بود، با هدف پایه گذاری دوره انتقالی شرکت کنند.

مهلتی که رهبران کودتا در نیجر به سفیر فرانسه برای خروج از کشور داده بودند، در حالی به پایان رسید که در مجاورت پایگاه نظامی فرانسه در نیامی، تظاهراتی در حمایت از این کشور برگزار شد.