عده ای بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی را به حضور خارجی ها گره زده بودند

حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی و تاثیر آن  در ارتقا جایگاه بین المللی ایران در عرصه بین المللی گفت: افتتاح این فاز تا پیش از  این دولت به حضور خارجی ها گره خورده بود و اعلام می شد که باید با تکنولوژی کشورها این امر عملیاتی شود. 

وی در ادامه بیان کرد: اما شرکت های خارجی بعد از مدتی که در این فاز کار کردند آن را رها کردند و رفتند به این امید که این فاز ۱۱ پارس جنوبی بعد از آنها رها می شود و کارش می خوابد یا اینکه ایران به آنها التماس می کند تا برگردند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: دولت سیزدهم که نگاهش به داخل و ارتقا توانمندی های داخلی بود با شروع دیپلماسی در سطح بین المللی و ارجحیت دادن به توان داخلی موفق شد در زمینه های مختلف از نظرات توانمندی ها و تکنولوژی های نیروهای بومی و مهندسین بومی استفاده کند. 

نمایش توانمندی ایران در برداشت عملیاتی در فاز ۱۱ پارس جنوبی

همتی ادامه داد: در همین راستا هم برای بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی از توانمندی های داخلی استفاده شد  و در نهایت منجر به افتتاح این فاز شد. 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس  جنوبی به این دلیل اهمیت دارد که این فاز با استفاده از توانمندی های داخلی صورت گرفته و از سوی دیگر جوابی به کسانی بود که می گفتند بدون اتکا به توانمندی های خارجی امکان استفاده و بهره برداری از این فاز وجود ندارد، همچنین بهره برداری از این فاز دروازه ورود و بهره برداری از منابع ثروتی است که در اختیار ما بوده است. 

همتی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با توسعه این فازها سهم برداشت خودمان را از این میدان مشترک با قطر افزایش بدهیم و هم اینکه با این اقدام بتوانیم درآمد زایی بیشتری داشته باشیم و این بهره برداری بتواند به رفع ناترازی گاز در زمستان ها هم کمک کند.

بهره برداری از فاز ۱۱ گامی مهم در راستای بهبود ظرفیت صادرات گاز کشور

وی در ادامه گفت: بهره برداری از فاز ۱۱ گامی مهم در راستای بهبود ظرفیت صادرات گاز کشور است. با این بهره برداری بیشتر از گاز و توسعه کامل آن می توانیم مصرف گازوئیل را در نیروگاه ها کاهش دهیم و بر ظرفیت صادرات گاز خود نیز بیفزاییم. 

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: قرار است روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز از طریق این فاز تولید شود که برآورد شده سالانه ۵ میلیارد دلار  درآمد زایی برای ما داشته باشد و قطعا با توسعه روز به روز آن می توانیم بر این درآمد بیفزاییم.

همتی در ادامه بیان کرد: بهره برداری از این فاز می تواند از مشکلات مردم در فصل زمستان بکاهد و با استخراج گاز از این فاز و افزوده شدن به ظرفیت کشور می توانیم از مشکلاتی که در فصل سرد سال به دلیل بالا رفتن مصرف به وجود می آیند جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره به بهره برداری رسیدن فاز ۱۱ پارس جنوبی پرداخت و گفت: دولت قبل بهره برداری از این فاز را به حضور کشورهای خارجی گره زده بودند.