راه تنفس نصف جهان را باز کنید/ اجرای مصوبات جلسه هوای پاک تنها راه‌حل موجود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛منصور شیشه‌فروش  با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون در شهر اصفهان و شهرهای اطراف ۱۲ روز هوای پاک، ۱۱۱ روز هوای قابل قبول و ۴۷ روز هوای ناسالم ثبت شده است اظهار کرد: علت آلودگی هوا در ۶ماهه اول سال وقوع پدیده گردوغبار است که منشأ و کانون‌های این گردوغبار در مناطق اصفهان و اطراف آن را قبلاً شناسایی و اعلام کرده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان کانون‌های داخلی را یکی از عوامل گردوغبار دانست و ابراز کرد: ۳۰ درصد مساحت استان تقریباً بیابانی است، تقریباً یک و نیم‌میلیون هکتار کانون‌های گرد و غبار فرسایشی بادی وجود دارد که در 14 شهرستان استان مطالعه شده است و یکی از عوامل وقوع پدیده گرد و غبار اصفهان همین کانون‌های داخلی استان است، علاوه بر این استان اصفهان از سمت چند استان تحت‌تأثیر کانون‌های گرد و غبار قرار دارد شامل مناطق هم مرز با استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سمنان و قم که در برخی نقاط هم مرز با اصفهان کانون‌های فرسایش بادی دارند و گاهی گرد و غبار از این مناطق شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: علت آلودگی هوا در ۶ماهه اول سال وقوع پدیده گردوغبار است که منشأ و کانون‌های این گردوغبار در مناطق اصفهان و اطراف آن را قبلاً شناسایی و اعلام کرده‌ایم.که باعث ۴۷ روز هوای ناسالم شده است.

* واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی و خودروها منشأ آلودگی هوا در نیمه دوم سال هستند

شیشه‌فروش با بیان اینکه منشأ آلودگی هوا در نیمه دوم سال واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی بزرگ و کوچک و خودروها هستند خاطرنشان کرد: حدود 10 هزار واحد تولیدی، صنعتی و معدنی بزرگ کوچک شامل 700 معدن، 2 هزار واحد سنگ‌بری، 5 ناحیه بزرگ صنعتی تولید آجر، 77 شهرک صنعتی و واحدهای صنفی در استان اصفهان وجود دارند که اینها منابع ثابت آلاینده در بخش صنعت و معدن هستند. منبع آلاینده دیگر نیروگاه است.

وی بخش حمل‌ونقل و ترافیک با تردد بیش از یک میلیون انواع خودرو و بیش از 600 هزار موتورسیکلت را منابع متحرک آلاینده هوا در استان نام برد که اینها هم نقشی در انتشار آلودگی هوا دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در حالی به فصل پاییز نزدیک می‌شویم که اولاً طرح راهکارهای پیشگیری و کنترل آلودگی هوا متناسب با سهم‌بندی انتشار آلاینده‌ها که محیط‌زیست آن را تدوین کرده و برگرفته از مطالعاتی است که در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده اینها جمع‌بندی‌شده و در 6 ماه گذشته جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا تشکیل شد و وظایف تمام بخش‌ها در حوزه حمل‌ونقل و حوزه صنعت متناسب با مواد مندرج با قانون هوای پاک مشخص و تعیین تکلیف شد که هر دستگاهی چه اقدامی انجام دهد و نهایتاً نظارت بر مصوبات آن را محیط زیست انجام دهد.

* نیروگاه شهید منتظری سال گذشته 3 ماه مازوت مصرف کرد

وی بحث مازوت سوزی را یکی دیگر از مولفه‌های آلایندگی عنوان کرد و افزود: علاوه بر خودرو و صنایع، بحث مازوت یکی دیگر از مولفه‌های آلایندگی است که نیروگاه شهید محمد منتظری در سال 1400 تقریباً 55 روز و در سال 1401 حدود 3 ماه مازوت مصرف کرد.

* مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا اجرا شود، بسیاری از مشکلات نیز حل خواهد شد

شیشه‌فروش از تشکیل جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا (روز هوای پاک) در 29 دی‌ماه سال گذشته با حضور استاندار اصفهان و سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خبر داد و تأکید کرد: این کارگروه مصوباتی داشت که اگر این مصوبات اجرایی شود بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: عمده مصوباتی که در جلسه روز هوای پاک سال گذشته در تاریخ 29 دی‌ماه 1401 مصوب شد به این شرح است؛ مصوب شد با توجه به بار آلودگی هوا که در اصفهان وجود دارد نیروگاه شهید محمد منتظری در ایام پاییز و زمستان دیگر مازوت مصرف نکند و باید شرکت ملی گاز و وزارت نفت، گاز مصرفی نیروگاه را تأمین کند که ما تقاضا داریم شرکت ملی گاز از هم اکنون تأمین گاز نیروگاه را پیش‌بینی کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در این جلسه مصوب شد نیروگاه شهید محمد منتظری تبدیل به سیکل ترکیبی و استانداردسازی شود بر اساس مصوبه این جلسه وزارت نیرو و شرکت توانیر موظف شدند که نیروگاه شهید محمد منتظری را تبدیل به سیکل ترکیبی کنند و این موضوع خیلی مهمی بود که ما تقاضا داریم شرکت توانیر و شرکت ملی گاز همکاری کنند و وزارت نفت و وزارت نیرو در ایام سرد سال برای این نیروگاه تأمین گاز داشته باشند تا مجبور به مصرف مازوت نشود به هر حال نیروگاه شهید محمد منتظری شهرهای اصفهان، شاهین‌شهر و شهرهای اطراف را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ضرورت دارد، خوشبختانه امسال پلمب است و تاکنون هم استفاده‌ای نکرده است.

* نیروگاه شهید منتظری امسال نمی‌تواند مازوت مصرف کند

وی ادامه داد: پلمب سال گذشته توسط دادستانی انجام شده و محیط زیست مرتب نظارت دارد؛ بنابراین پلمب ها هست و شکسته نشده و به هیچ عنوان و بدون مجوز نمی‌تواند استفاده کند علاوه بر این محیط زیست هم نظارت دارد، منتها تأکید ما این است که وزارت نفت و وزارت نیرو و شرکت توانیر و شرکت ملی گاز در وزارت نفت کمک کنند این مصوبه ملی که در اصفهان به عنوان کارگروه کاهش آلودگی هوا تشکیل شد و آقای سلاجقه تأکید کرد که نیروگاه باید گاز مصرف کند این تأمین شود.

شیشه‌فروش افزود: دومین مصوبه این جلسه ساماندهی کوره‌های آجر و گچی اطراف اصفهان آن است که تأکید شد و جلسات آن برگزار شده که قرار است این ساماندهی توسط بخش‌های مختلف صنعت و معدن و محیط زیست انجام شود.

وی استانداردسازی ناوگان حمل و نقل مسافر در شهرها را دیگر مصوبه این جلسه خواند و ادامه داد: مصوب شد برای استانداردسازی ناوگان حمل و نقل مسافر در شهرها از جمله تاکسی و اتوبوس تأمین اعتبار کرده و تسهیلات دهند تا ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس و تاکسی استاندار سازی شود.

* وزارت نیرو مکلف است 176 میلیون متر مکعب نیاز آبی تالاب گاوخونی را تأمین کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: موضوع بعدی بحث تأمین حقابه تالاب گاوخونی بود و مشخص شد 176 میلیون متر مکعب نیاز آبی تالاب تأمین شود که ما درخواست داریم وزارت نیرو در برنامه جدول منابع مصارف خود میزان نیاز حقابه زیست محیطی و حقابه تالاب گاوخونی را درج کند و امسال حتماً نسبت به آن اقدام کرده و تأمین کند، آبگیری قسمتی از این تالاب که 99 درصد آن خشک شده و کانون خیزش گرد و غبار شده است ضرورت دارد این هم یکی دیگر از مصوباتی بود که درخواست داریم سازمان محیط زیست این موضوع را پیگیری کند و وزارت نیرو نیز تعهد خود را انجام دهد.

وی توسعه نیروگاه‌های خورشیدی را دیگر مصوبه جلسه هوای پاک عنوان کرد و گفت: وزارت نیرو در این جلسه نسبت به توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تا هزار مگاوات متعهد شد، برای جبران کم برقی با افزایش توان تولید نیروگاه‌ها تا هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی مکلف شد اجرایی کند. علاوه بر این اداره محیط زیست نیز جمع‌بندی مطالعاتی راهکارهای پیگیری و کنترل آلودگی هوا را متناسب با سهم‌بندی‌هایی از هریک از بخش‌ها را تدوین و ابلاغ کند که انجام شد و تأکید است که نظارت لازم انجام شود و دستگاه‌های ذی‌ربط در بخش منابع ثابت و متحرک به کنترل این بخش‌ها اقدام کنند.

* ضرورت اجرای طرح جامع زیست محیطی ذوب‌آهن برای پیشگیری از انتشار آلایندگی

شیشه‌فروش ادامه داد: استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر مصوبه این جلسه بود و تأکید شد محیط زیست در اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل آلودگی هوا که اقدام می‌کند و هماهنگی لازم را به عمل‌آورده باشد، برای پیشگیری و کنترل آلودگی هوا، از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند. علاوه بر این بر اجرای طرح جامع زیست محیطی ذوب‌آهن نیز تأکید شد، این طرح ذوب‌آهن را مکلف می‌کند که در یک بازه زمان‌بندی شده استانداردهای مشخصی در جهت پیشگیری از انتشار آلایندگی را برنامه‌ریزی کرده و نسبت به اجرای آن اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: در آن جلسه مصوب شد نیروگاه‌های قدیمی از جمله نیروگاه شهید محمد منتظری باید به نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل شود و این بسیار مهم است و تأکید شد که تسهیلات آن از محل صندوق توسعه کشور و محل صندوق محیط زیست برای بهبود فرایند نصب تجهیزات کاهش آلودگی هوا به استان تخصیص داده شود و تأکید شد که اعتباراتی برای توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا هم در اصفهان اقدام شود. افزایش سهمیه بهبود و ارتقا حمل و نقل عمومی شهری به‌ویژه برای کلان‌شهر اصفهان و جایگزینی موتورسیکلت‌های فعلی آلاینده با موتورسیکلت‌های برقی و نوسازی ناوگان حمل و نقل جمعی جزو همین مصوبات بود و تأکید شد بر این مسئله اقدام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تأکید کرد: اینها جزو مصوبات جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور است که سازمان حفاظت محیط زیست مجری پیگیری اجرای آنها است و می‌تواند به رفع بخشی از مشکلات ناشی از آلودگی هوا که وجود دارد کمک کند. به هر حال این مصوبات ابلاغ شده ما درخواست اجرای آنها را داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جلسه 29 دی‌ماه سال گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوا با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مصوبات خوبی داشت که اگر اجرایی شوند بسیاری از مشکلات آلودگی هوای استان اصفهان حل خواهد شد.