طلب بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی‌ دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین از بیمه‌ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالله دیدبان با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح سلامت خانواده در استان قزوین اظهار کرد: براساس تصمیمات وزارتخانه، شروع کار در هر استانی از یک شهر در نظرگرفته شده که این طرح برای استان قزوین از شهرستان آبیک آغاز می‌شود؛ مقدمات کار فراهم شده و تعدادی کمبود نیرو در حوزه مراقب سلامت داریم که به زودی تأمین می‌شود.

وی افزود: بخشی از فعالیت‌های طرح سلامت خانواده در حال انجام بوده که از جمله آن می‌توان به اجرای نظام ارجاع الکترونیک اشاره کرد؛ طرح طی سال‌های گذشته در روستاها اجرا می‌شد اما با تغییرات صورت گرفته به دنبال اجرای آن در شهرها و مراکز جامع سلامت استان هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه نظام ارجاع الکترونیک طی سال‌های گذشته در دو استان مازندران و فارس به صورت آزمایشی اجرا می‌شد، گفت: ایرادات طرح به ویژه پزشک‌محور بودن آن احصاء شده است؛ با اجرای طرح با وجود هزینه‌کَرد بودجه و مبالغ، هدف مورد نظر حاکمیت حاصل نشد و براساس تدبیر وزارت‌خانه تصمیم بر این شد طرح پزشک‌محور نبوده بلکه مراقب‌محور باشد.

پرداخت معوقات بیمه‌ها به علوم پزشکی قزوین ادامه دارد

دیدبان در ادامه به میزان مطالبات دانشگاه علوم پزشکی قزوین از سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت و اذعان کرد: تأمین اجتماعی معوقاتی دارد و میزان بدهی خود را به مدت هفت الی هشت ماه پرداخت نکرده است؛ طبق ماده 38 قانون الحاق، بیمه‌ها الزام هستند طی دو هفته بعد از دریافت اسناد به صورت علی‌الحساب 60 درصد مبالغ را به مراکز طرف قرارداد پرداخت و در سه ماه مابقی آن را پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت طبق قانون باید نسبت به پرداخت جریمه اهتمام ورزند؛ علی‌رغم تأخیر 15 الی 18 ماهه در پرداختی معوقه بیمه‌ها، هنوز هیچ پرداختی انجام نشده است و تأخیرها همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: باتوجه به الزامات قانونی برای همه دستگاه‌ها مبنی بر انتقال تمام حساب‌های خود به حساب‌های اصلی خزانه بانک مرکزی و انتقال حساب‌های فرعی به بانک دولتی، بیمه سلامت در این جابه‌جایی چند ماه عقب ماندگی در میزان پرداختی نسبت به دانشگاه علوم پزشکی قزوین دارد که به تدریج آن را جبران می‌کند.

این مسئول با اشاره به مجموع مطالبات دانشگاه علوم پزشکی از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: در حال حاضر این دانشگاه بین 300 الی 400 میلیارد تومان از بیمه‌ها مطالبه دارد.

دیدبان به وضعیت نیروهای پزشک و متخصص قزوین پرداخت و عنوان کرد: در حوزه پزشک به ویژه متخصصان و حتی پزشک عمومی کمبود نیرو داریم زیرا پزشکان به دلیل نوع پرداخت مبالغ حقوق و کارانه‌ها هیچ رغبتی برای فعالیت در بخش دولتی حتی عضویت در هیئت علمی ندارند و کمبودها مرکز استان را هم شامل می‌شود؛ البته چنین شرایطی نتیجه تصمیمات کلان اتخاذ شده طی سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف مانند پرداخت مالیات، سقف حقوق و مزایا است.

فعالیت تمام وقت پزشکان میزان درآمدها و خدمات را بیشتر و عقب ماندگی‌ها را جبران می‌کند

وی گفت: با تصمیمات صورت گرفته در دولت سیزدهم تغییراتی در نوع فعالیت پزشکان اعم از متخصصان وعمومی و کاهش مالیات پزشکان فعال در بخش دولتی، تغییر در پلکان درآمدها و تغییر در سقف پرداختی‌ها صورت گرفته است؛ با ادامه این روند، اوضاع بهتر شده و پزشکان از مهاجرت به خارج کشور صرفه‌نظر کرده و به فعالیت در کشور تشویق می‌شوند که چنین شرایطی به نفع مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه برای برخورداری از خدمات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به وضعیت پرداختی کارانه‌ها و کلینیک‌های ویژه استان توسط این دانشگاه عنوان کرد: پرداختی کلینیک‌های ویژه بروز بوده و به طور کامل پرداخت شده اما در پرداخت کارانه‌ها تقریبا 15 ماه تأخیر داشتیم که در حال حاضر میزان آن به 6 ماه رسیده است؛ بعد از عید نوروز سال جاری میزان کارانه به فاصله دو ماه پرداخت می‌شود که با ادامه این امر مجموع کارانه‌ها به زودی به صورت کامل پرداخت می‌شود.

دیدبان اذعان کرد: اگر پرداختی کارانه به سال جاری برسد و پزشکان نخستین دریافتی خود را در این سال با تعرفه جدید دریافت کنند، مالیات از آنها برداشته شده و تمایل آنها در این بخش بیشتر می‌شود؛ در ماه‌های نخست سال جاری با توجه به افزایش فعالیت همکاران و علی‌رغم افزایش تعرفه‌ها به میزان 24 درصد، درآمد مراکز دانشگاه صد درصد افزایش یافته و این نشان می‌دهد درآمدها تنها حاصل از افزایش تعرفه‌ها نبوده بلکه مربوط به فعالیت‌ها است.

وی در پایان یادآور شد: با فعالیت بیشتر و به عبارتی تمام وقت پزشکان به صورت در مراکز دانشگاه علوم پزشکی میزان درآمدها و خدمات بیشتر شده و عقب ماندگی در حوزه پرداخت کمتر می‌شود؛ با تصمیماتی که در وزاتخانه در نظرگرفته شده آینده خوبی برای حوزه سلامت متصور می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین با اشاره به مجموع مطالبات این دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: در حال حاضر این دانشگاه بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان از بیمه‌ها مطالبه دارد.