جان تازه بر ساخت مسکن در خراسان شمالی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می‌کنند که این آمار، آمار مناسبی نیست؛ چون مسیر آبادانی شهرها از روستاها می‌گذرد و اگر روستاها آباد نشوند، شهرها نیز نمی‌توانند به‌خوبی مسیر توسعه و آبادانی را طی کنند.

طی سال‌های اخیر روند مهاجرت از روستاها به شهرها با سرعت قابل‌توجهی در حال افزایش است به‌طوری‌که با افزایش این مهاجرت‌ها به شهرها افزایش اجاره‌بها و کاهش مسکن را شاهد بوده‌ایم.

باتوجه‌به اینکه قیمت مسکن در شهر بالا است، طرح  ساخت مسکن روستاییان محروم کمک می‌کند تا روستاییان در روستا سکونت داشته باشند و از مهاجرت به حواشی شهر جلوگیری شود.

روند ساخت مسکن روستایی در دولت‌های مختلفی مطرح بوده، اما در دولت سیزدهم با سرعت خوبی درحال‌رشد است به‌طوری‌که از ابتدای دولت تاکنون بیش از ۱۰ هزار مسکن به بهره‌برداری رسیده است.

۳۰۰۰ واحد مسکن برای محرومان خراسان شمالی در دولت سیزدهم احداث شد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۲۳۵ واحد مسکن در دولت سیزدهم برای مددجویان زیرپوشش این نهاد در استان احداث شد.

مجید الهی راد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: سه هزار و ۲۳۵ واحد مسکن در دولت سیزدهم برای مددجویان زیرپوشش این نهاد در استان احداث شد.

وی گفت: برای ساخت این تعداد مسکن ۵۷۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شامل تسهیلات بانکی، کمک بلاعوض امداد، آورده مددجو، کمک خیرین و بستگان هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی افزود: از مجموع این تعداد مسکن ۲۰۹ واحد با هزینه ۲۰۹ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ ساخته شد.

الهی راد بیان کرد: همچنین هزار و ۳۷۵ واحد مسکن با هزینه‌کرد ۲ هزار و ۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ برای نیازمندان ساخته و تحویل شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز هزار و ۶۵۱ واحد مسکن با اعتبار سه هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال احداث شد.

وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات کمیته امداد به مددجویان در حوزه مسکن به چند بخش تقسیم می‌شود که در این راستا علاوه بر مساعدت مالی، پشتیبانی فنی و نظارت بر اجرای عملیات ساختمانی را نیز انجام می‌دهد.


سالانه ۴۰۰۰ واحد مسکونی در روستاهای استان بهره‌برداری می‌شود

علی روحانی، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: طبق مصوبه  هیات دولت سالانه ۵ هزار مسکن در استان خراسان شمالی ابلاغ می‌شود و حداقل سالانه ۴ هزار واحد ساختمانی بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: بنیاد مسکن تسهیلاتی به روستاییان محروم و کم‌درآمد بالای ۲۰ هزار خانوار جمعیت پرداخت می کند که این میزان این تسهیلات در سال ۱۴۰۱ مبلغ یک هزار میلیارد تومان بود.

روحانی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی میان سازمان برنامه‌وبودجه، بنیاد مستضعفان، بهزیستی، کمیته امداد به منظور افزایش ساخت مسکن منعقد شده است، ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد مسکن و  سازمان برنامه‌وبودجه منعقد شده که طی آن ساخت ۳ هزار مسکن برای افراد آسیب‌پذیر و اقشار کم‌درآمد روستایی بوده مقرر شده است که تاکنون ۲ هزار و ۸۵۰ واحد مسکونی پایان کار گرفته‌اند.

روحانی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای نیز با بنیاد مستضعفان منعقد شده است، افزود: ۷۰۹ واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد روستایی استان ساخته می شود که تاکنون۶۲۰ واحد پایان کار گرفته‌اند.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی خاطرنشان کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی(ره) استان جهت ساخت یک هزار  و ۶۰۰ واحد منعقد شده که هزار واحد  پایان کار گرفته‌اند.

۱۴۸۰ مسکن در دو سال اخیر برای مددجویان بهزیستی احداث شد

احسان ناوی پور، معاون اشتغال، مسکن و مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: کمک‌هزینه‌هایی تا سقف  ۱۰۰ میلیون تومان برای تک معلولیتی و ۲۰۰ میلیون تومان برای ۲ معلولیتی در نظر گرفته شده که تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد مسکن و نهضت ملی مسکن و سایر ارگان‌ها جهت ساخت‌وساز مددجویان بهزیستی منعقد شده است.

وی افزود: از سال ۹۹ تا کنون ۱۴ میلیارد تومان خیرین و گروه‌های جهادی به مددجویان بهزیستی کمک  کرده‌اند.

ناوی پور ادامه داد: کمک‌هزینه‌ای از سمت بنیاد علوی به مبلغ ۴ میلیارد تومان برای مددجویان بهزیستی مساعدت شده است.

معاون اشتغال، مسکن و مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، ۴۰۵ واحد بهره‌برداری‌شده است، افزود: سال ۱۴۰۱، ۸۰۰ و امسال ۲۷۵ واحد مسکونی بهره‌برداری‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر در مناطق محروم استان مانند مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و اسفراین به مددجویان بهزیستی کمک‌هزینه برای ساخت و بهره‌برداری مسکن تعلق‌گرفته است.

ساخت مسکن همواره یکی از اولویت های دولت‌ها است، در دولت سیزدهم ساخت مسکن با سرعت خوبی درحال‌ رشد است به‌طوری‌که از ابتدای دولت تاکنون بیش از ۱۰ هزار مسکن به بهره‌برداری رسیده است.