بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو| شکست سنگین رحمان بی‌رحم در فینال کشتی/ نهمین طلای ایران را گنج‌زاده گرفت

به گزارش خبرنگار اعزامی شبکه اطلاع‌رسانی دانا از هانگ‌ژو؛ نوزدهمین دوره رویداد بازی‌های آسیایی در هانگ‌ژو از روزهای گذشته به شکل رسمی با پی‌گیری مسابقات مختلف در رشته‌های ورزشی متفاوت آغاز شده که امروز هم در روز سیزدهم بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲، نمایندگان کاروان ورزشی کشورمان به رقابت با حریفان خود پرداختند.

بیش‌تر بخوانید؛
بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو| ۲ طلای ناب در کشتی‌فرنگی با ساروی و میرزازاده/ یک نقره و رکوردشکنی در اسکیت زنان

واترپلو؛ شکست ایران مقابل ژاپن و ناکامی در رسیدن به فینال

تیم ملی واترپلوی ایران در مرحله نیمه‌نهایی بازی‌های آسیایی هانگژو از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه امروز (جمعه، ۱۴ مهر) به مصاف ژاپن رفت و شکست خورد. شاگردان مهدی پنام‌تاش در مجموع چهار کوارتر با نتیجه ۱۸ - ۱۱ شکست خوردند و از صعود به فینال بازماندند. به این ترتیب ایران همانند دوره قبل راهی رده‌بندی شد و فردا باید برای کسب بزنز تلاش کند.  

نتایج چهار کوارتر این بازی به شرح زیر رقم خورد:

کوارتر اول: ۴ - ۲ ژاپن

کوارتر دوم: ۵ - ۲ ژاپن

کوارتر سوم: ۵ - ۴ ژاپن

کوارتر چهارم: ۴ - ۳ ژاپن 

مرحله رده‌بندی این رقابت‌ها فردا (شنبه، ۱۵ مهر) برگزار می‌شود و تیم ایران برای کسب مدال برنز تلاش می‌کند.

کشتی آزاد؛ شکست سنگین رحمان و حذف خواری

رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم، در دور نخست به مصاف  «آبوس رحمانوف» از ازبکستان رفت و در یک جدال سخت و نفسگیر و در حالی که حریفش از ناحیه دچار خونریزی شده بود، موفق به پیروزی ۱۲ بر ۶ و صعود به دور دوم شد.

عموزاد در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر «کایکی کاماگوچی» از ژاپن به روی تشک رفت و ۲ بر یک به برتری رسید و گام به مرحله یک‌چهارم نهایی گذاشت. ملی‌پوش کشورمان در مرحله یک‌چهارم موفق شد در دیداری آسان مقابل «بائو ون وی» از چین ۶ بر صفر پیروز شود و گام به دیدار نیمه نهایی بگذارد.

عموزاد در مرحله نیمه نهایی مقابل «باجرانگ پونیا» دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ توکیو و طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و نقره ۲۰۱۴ اینچئون از کشور هند قرار گرفت و با ارائه یک عملکرد تماشایی و در حالی که می‌توانست حتی پشت حریف را به تشک نیز بزند، با نتیجه ۸ بر یک پیروز شد و به فینال راه یافت. عموزاد در فینال مقابل «تولگا تومور اوچیر» از مغولستان رفت و با نتیجه عجیب یازده بر یک شکست خورد و به نقره دست یافت.

در وزن ۵۷ کیلوگرم ابراهیم خواری در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر لوبرگویتو آلوین از فیلیپین را شکست داد. وی در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف «امان» از هند رفت و در حالی که در وقت اول ۸ بر ۳ پیش بود، اما در وقت دوم ۱۶ امتیاز از دست داد و با نتیجه ۱۹ بر ۸ مغلوب شد. با توجه به شکست حریف هندی مقابل کشتی‌گیر ژاپنی در نیمه نهایی و ناکامی او در رسیدن به فینال، ابراهیم خواری شانس حضور در جدول شانس مجدد و رسیدن به مدال برنز را از دست داد و حذف شد.

بسکتبال؛ بسنده تیم ملی به مقام پنجمی

در آخرین روز از رقابت‌های بسکتبال بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، تیم ملی بسکتبال ایران در دیدار رده‌بندی برای رتبه‌های ۵ و ۶، مقابل عربستان به پیروزی ۹۲ - ۶۰ دست یافت. در این دیدار شاگردان هاکان دمیر از همان ابتدا شروع خوبی داشتند و کوارتر نخست را ۲۳-۱۱ بردند تا با وجود برتری ۲۲-۲۳ عربستان در کوارتر دوم، این تیم ایران باشد که نیمه نخست را ۴۵ - ۳۴ پیروز می‌شود.

در نیمه دوم هم تیم ملی ایران روند خوبی داشت و با نتیجه ۳۱-۱۰ کوارتر سوم را برد تا ۷۶ - ۴۴ از حریف پیشی بگیرد. کوارتر چهارم این دیدار هم ۱۶-۱۶ مساوی شد در پایان، تیم ملی ایران ۹۲ - ۶۰ پیروز بازی شود. به این ترتیب، تیم ملی بسکتبال ایران که در دو دوره قبل بازی‌های آسیایی عنوان نایب قهرمانی را به دست آورده بود، با کسب رتبه پنجم به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد.

وزنه‌برداری؛ ادامه ناکامی در هانگ‌ژو با کرمی و دهدار، حسینی انصراف داد!

در سیزدهمین روز بازی‌های آسیایی هانگژو، رقابت گروه A دسته ۱۰۹ کیلوگرم وزنه‌برداری مردان برگزار شد. ایران دو نماینده داشت و رضا دهدار با نمایش عملکرد ضعیف موفق به ثبت رکورد در حرکت یک ضرب نشد و از بازی‌ها حذف شد. رضا دهدار در دسته ۱۰۲ کیلوگرم وزنه می‌زند اما از آنجا که این دسته وزنی در بازی‌های آسیایی نیست، در یک وزن بالاتر یعنی دسته ۱۰۹ کیلوگرم وزنه زد که ناکام بود.

او در حرکت اول یک‌ضرب، وزنه ۱۶۹ کیلوگرم را انداخت. در حرکت دوم، پشت وزنه ۱۷۰ کیلوگرم قرار گرفت و این وزنه را هم نتوانست مهار کند. نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی برای حرکت سوم دهدار، وزنه ۱۷۵ کیلوگرم را انتخاب کرد و او این وزنه را هم انداخت و سپس پای خود را گرفت و لنگ لنگان تخته را ترک کرد. به این ترتیب نماینده ایران حذف شد. 

همچنین مهدی کرمی در رقابت گروه A دسته ۱۰۹ کیلوگرم وزنه‌برداری مردان، رکورد ۱۷۰ یک‌ضرب، ۲۱۰ دوضرب و مجموع ۳۸۰ کیلوگرم پنجم شد و از کسب مدال بازماند.

در سیزدهمین روز بازی‌های آسیایی هانگژو، رقابت گروه A دسته ۸۷ کیلوگرم زنان برگزار شد و نماینده ایران مسابقه را تمام نکرد. الهام حسینی در یک‌ضرب رکورد ۹۵ کیلوگرم را ثبت کرد و در دوضرب انصراف داد. در گروه A دسته ۸۷ کیلوگرم زنان، ۱۰ وزنه‌بردار به رقابت پرداختند. 

به این ترتیب کار وزنه‌برداری زنان ایران در بازی‌های آسیایی به پایان رسید. پیش از این ریحانه کریمی اوت کرد و الهه رزاقی نهم شد. عملکرد نماینده ایران به شرح زیر است: 

حرکت یک‌ضرب

الهام حسینی در حرکت اول، وزنه ۹۵ کیلوگرم را از پشت سر انداخت. 

حسینی در حرکت دوم توانست وزنه ۹۵ کیلوگرم را بالای سر ببرد. 

او در حرکت سوم، وزنه ۱۰۰ کیلوگرم را انداخت و تنها با یک حرکت صحیح به کار  خود در یک‌ضرب پایان داد. 

قایقرانی؛ چهارمی رازقیان در اسلالوم

رکسانا رازقیان ملی پوش اسلالوم ایران امروز در نیمه نهایی مسابقات آبهای خروشان این بازیها با رقبایی از تایلند (۲قایقران)، هند، قزاقستان، چین تایپه، ژاپن وچین رقابت کرد. مسابقه ای که عنوان دارهای جهانی و المپین ها حضور داشتند. همچنین پیست اسلالوم فوجیان در این مرحله تغییرات زیادی پیدا کرده بود و سختر شده بود. رازقیسان در این مسابقه تایم ۱۳۳.۸۶ را به ثمر رساند و به فینال بازیها رسید.

راکسنا رازقیان در فینال، مسافت تعیین شده در بازیهای آسیایی با زمان ۱۲۷.۸۳ ثانیه کرد کرد و البته ۴ ثانیه نیز جریمه شد تا رکورد ۱۳۱.۸۳ ثانیه برایش به ثبت برسد. بدین ترتیب رازقیان که در دوره قبلی بازی‌ها به مقام ششم رسیده بود، با این رکورد در بین ۷ شرکت کننده فینال به مقام چهارم رسید و از دستیابی به مدال باز ماند.

کاراته؛برق طلا بر سینه سجاد؛ گلشادنژاد برنز را از دست داد

در روز دوم از مسابقات کاراته کارای بازی های آسیایی سجاد گنج زاده امید اول مدال آوری ایران در این رشته پیروز شد. سجاد گنج زاده کاراته کای کشورمان در وزن ۸۴+ برابر نماینده لائوس قرار گرفت و با نتیجه ۸ بر ۳به پیروزی رسید.

سجاد گنج زاده در دومین مبارزه خود در مسابقات کاراته کومیته بازی های آسیایی برابر محمد اویس پاکستانی قرار گرفت و از همان ابتدا با ضربات دقیق خود حریفش را در مسیر شکست قرار داد و در نهایت با نتیجه ۹ بر یک به پیروزی قاطعانه رسید. گنج زاده در شرایطی با محمود اویس کاراته کای پاکستانی مصاف داد که سرمربی این پاکستانی احمد صافی سرمربی مطرح ایرانی است که این موضوع بر جذابیت این مبارزه افزوده بود.

مبارزه نیمه نهایی وزن ۸۴+ مسابقات کاراته کومیته بازی های آسیایی هانگژو را سجاد گنج زاده از ایران و کانگ تنگ از تایلند برگزار کردند که در این مبارزه جذاب گنج زاده هجومی آغاز کرد و به اولین امتیاز رسید و در ادامه نیز با قدرت و دقت بالا مبارزه را پیش برد و امتیاز دوم را هم کسب کرد اما روی یک غفلت مسابقه به تساوی کشیده شد. از این لحظه بود که نماینده کشورمان با هوشیاری خود کار را پیش برد و ۱ امتیاز دیگر گرفت و پیش افتاد و با همین نتیجه ۳ بر ۲ پیروز شد و به فینال رفت.

سجاد گنج زاده کاراته کای وزن ۸۴+ ایران در فینال بازی های آسیایی هانگژو برابر شادیکانوف نماینده قرقیزستان قرار گرفت و با نتیجه ۴ بر ۲ به پیروزی رسید و مدال ارزشمند طلا را بر گردن آویخت.

فینال جذاب المپیک تکرار نشد؛ کاراته کای عربستانی حذف شد

رقیب فینال المپیک ۲۰۲۰ سجاد گنج زاده با شکست برابر نماینده قرقیزستان از راه‌یابی به فینال باز ماند تا فینال المپیک توکیو تکرار نشود. گنج زاده در توکیو با غلبه بر این عربستانی مدال طلا گرفته بود و حالا شکست طارق حامدی را می توان شگفتی امروز نامید.

گلشادنژاد باخت و برنز را از دست داد

در ادامه رقابت های کاراته بازی های آسیایی در هانگژوی چین، آتوسا گلشاد نژاد نماینده وزن ۶۱- کیلوگرم در دیدار رده بندی مقابل کانای از قزاقستان رفت و در پایان با نتیجه۱-۰ شکست خورد و دستش به مدال برنز نرسید. گلشادنژاد پیش از این در مبارزه نخست خود در این رقابت ها سارا آلامری را ۴ بر ۱ از پیش رو برداشت و در ادامه در هانتی نتیجه را به حریف ویتنامی واگذار کرد و با توجه به فینالیست شدن رقیبش راهی جدول شانس مجدد شد. گلشادنژاد در اولین مبارزه خود در جدول شانس مجدد ۲ بر صفر نماینده ماکائو را از پیش رو برداشت و راهی دیدار رده بندی شده بود.

کبدی؛ تیم زنان به برنز قناعت کرد، تیم مردان فینالیست شد و انتقام گرفت

تیم ملی کبدی زنان در‌ مرحله نیمه نهایی به مصاف چین تایپه رفت. چین تایپه از همان ابتدای مسابقه اختلاف امتیاز خوبی را با ایران ایجاد کرد و تا پایان مسابقه توانست همین‌ روند را حفظ کند. بعد از ثبت نتیجه ۱۸-۱۰ به سود چین تایپه در پایان‌ نیمه نخست، ملی پوشان کبدی ایران سعی در جبران امتیازات از دست رفته در‌ نیمه دوم‌ داشتند که این اتفاق رخ نداد و در نهایت ایران با نتیجه ۳۵-۲۴ بازی را به حریف خود واگذار کرد.

بدین‌‌ ترتیب‌ تیم‌ملی‌ کبدی زنان ایران که در دوره قبلی به مدال طلای بازی های آسیایی جاکارتا دست یافته بود، با کسب مدال برنز به کار خود در هانگژو پایان داد. تیم های چین تایپه و هند به فینال راه یافتند و ایران و‌ نپال صاحب مدال برنز مشترک شدند.

کبدی مردان انتقام گرفت

تیم کبدی ایران به مصاف چین تایپه رفت. تیم کبدی مردان بازی را از ابتدا برتر آغاز کرد و برتری خود را به حریف دیکته کرد و فاصله امتیازی قابل توجهی را ایجاد کرد. به گونه ای وقت اول مسابقه را ایران با برتری قابل توجه ۲۵ بر ۷ به سود خود خاتمه داد. در نیمه دوم نیز برتری ایران ادامه یافت تا در پایان تیم ملی کبدی ایران با نتیجه قاطعانه ۴۷ بر ۲۴ تایپه را شکست داده و فینالیست شود. با این برد تیم مردان انتقام شکست تلخ تیم بانوان از تایپه را گرفت. در دیگر مسابقه نیمه نهایی تیم هند با نتیجه ۶۱ بر ۱۴ بر پاکستان غلبه کرد و به فینال رسید. بدین ترتیب بازی فینال بین دو مدعی اصلی کبدی یعنی ایران و هند برگزار خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان، نظاره گر دیدار‌ نیمه نهایی کبدی زنان ایران و چین تایپه

کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان صبح امروز با حضور در سالن شیائوشان، محل برگزاری مسابقات کبدی زنان بازی های آسیایی هانگژو از نزدیک دیدار حساس تیم‌ملی کبدی زنان ایران با چین تایپه بود.

تیر و کمان؛ ناکامی ریکرو مردان و زنان در صعود به یک‌چهارم نهایی

تیم ملی تیراندازی با کمان زنان ایران از صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی بازی‌های آسیایی هانگژو در بخش ریکرو تیمی بازماند. تیم ملی تیراندازی با کمان زنان ایران امروز جمعه ۱۵ مهر در استادیوم «فویانگ یینهو» به مصاف چین رفت. این جدال در مرحله یک‌چهارم نهایی بخش تیمی ریکرو برگزار شد و مبینا فلاح، یسنا پورماهانی و زهرا نعمتی به تقابل با «هایلیاگان»، «جیامان لی» و «کیژوان آن» از کشور میزبان پرداختند. کمانداران ایران در پایان با نتیجه ۶ بر ۲ مغلوب چین شدند و از صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی و شانس کسب مدال بازماندند.

همچنین تیم ریکرو مردان کشورمان با ترکیب رضا شبانی، محمدحسین گلشنی و صادق اشرفی در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات تیراندازی با کمان بازی‌های آسیایی با نتیجه 6 بر 2 مقابل اندونزی شکست خورد و از صعود به نیمه‌نهایی بازماند.

گفت‌وگوی فرهادی زاد با دبیرکل فدراسیون جهانی تیر و کمان

مهین فرهادی زاد نایب رئیس کمیته ملی المپیک همراه با دبیرکل فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان به تماشای جدال کمانداران ایران نشست. مهین فرهادی زاد نایب رئیس کمیته ملی المپیک در استادیوم «فویانگ یینهو» حاضر شد و به تماشای تلاش زهرا نعمتی، مبینا فلاح و یسنا پورماهانی در تیم ملی تیراندازی با کمان زنان ایران در رشته ریکرو  نشست.

«تام دیلن» دبیرکل فدراسیون جهانی همراه با همتای آسیایی خود نیز کنار نایب رئیس کمیته ملی المپیک و غلامرضا شعبانی بهار رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان ایران نظاره‌گر بازی بود.

«دیلن» در گفت‌وگوی کوتاهی که با فرهادی زاد و شعبانی بهار داشت، خاطرنشان کرد: شما در ریکرو موفقیت خوبی داشتید و سه تیم شما در مراحل حذفی حضور داشتند. تیم میکس شما چین را حذف کرد و چهارم شد که بسیار قابل توجه و دیدنی بود.

او در پایان برای تیم ملی ریکرو مردان ایران در بازی بعدازظهر امروز مقابل اندونزی آرزوی موفقیت کرد.

سوارکاری؛ سوارکاران ایران در رده‌های ۱۳ و ۲۱ بازی‌ها

مسابقات انفرادی پرش با اسب بازیهای آسیایی هانگژو به پایان رسید و در مسابقات امروز سه نماینده ایران شامل نغمه خانجانی، امید غریبی و مسعود مکاری‌نژاد در دور اول مرحله نهایی انفرادی شرکت کردند که در پایان، خانجانی و غریبی راهی مرحله فینال شدند. 

امید غریبی در استارت‌لیست فینال، نخستین سوارکار بود و امتیاز قابل توجهی به دست نیاورد و در رده ۲۱ قرار گرفت. نغمه خانجانی هم که پیش‌تر بدون خطا مسیر را طی کرده و راهی فینال شده بود، با ۶ امتیاز منفی پنالتی در فینال، نتوانست در رقابت با سوارکاران کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات، به رتبه‌ای بهتر از سیزدهم دست پیدا کند. ۲۵ سوارکار در این رشته، به فینال رسیده بودند.

در پایان مسابقات پرش با اسب بازی‌های آسیایی، سوارکار عربستانی اول شد. دو نماینده از امارات متحده عربی به ترتیب دوم و سوم شدند. نمایندگان تایلند و سوریه نیز در جایگاه‌های چهارم و پنجم ایستادند.

شطرنج؛ سرنوشت قهرمانی در دستان نمایندگان ایران

شطرنج‌بازان ایران در مرحله هشتم بخش استاندارد بازی‌های آسیایی با ترکیب پرهام مقصودلو، بردیا دانشور، پویا ایدنی و سیدمحمدامین طباطبایی مقابل تیم فیلیپین با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی رسید. پرهام مقصودلو سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران توانست حریف خود برسامینا از فیلیپین را شکست دهد. سید محمدامین طباطبایی سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران توانست گومز فیلیپینی را مقتدرانه شکست دهد.

همچنین بردیا دانشور توانست با اقتدار مقابل گارسیا از فیلیپین به پیروزی دست یابد و برد تیم ملی را نیز در این دیدار قطعی کند. تنها باخت ایران را پویا ایدنی رقم زد. تیم ملی ایران تاکنون مقابل فیلیپین، مغولستان، بنگلادش، قزاقستان، چین و ازبکستان به برتری رسیده و مقابل هند و ویتنام مساوی کرده است و همچنان با ۷.۵ امتیاز در صدر جدول مسابقات قرار دارد. در این بخش ۱۳ تیم حضور دارند. این مسابقه تا مرحله نهم ادامه دارد.

ایران فردا در دور نهم بازی خواهد کرد و در صورت پیروزی، به مدال طلای بازیهای آسیایی دست خواهد یافت. با توجه به اینکه هند از ایران ۰.۵ امتیاز عقب است، ایران با برد در مسابقه فردا، به مدال طلای بازیهای آسیایی خواهد رسید.

بیش‌تر بخوانید؛
بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو| صعود ۲ پله‌ای کاروان در رنکینگ؛ ایران به رده دهم برگشت!

ورزشکاران ایران در روز هفتم در رشته‌های سنگ‌نوردی، واترپلو، کشتی آزاد، وزنه‌برداری، شطرنج، کاراته، اسکیت، جوجیتسو و کبدی به مصاف رقبای خود رفتند.​​​​​​

این خبر ادامه خواهد داشت...

روز سیزدهم بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ با پی‌گیری رقابت‌های ورزشی در هانگ‌ژوی چین آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت.