مهر ماه و سیاست‌های ترافیکی پایتخت/ ترافیک تهران تمام نمی شود!

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ترافیک تهران، چالشی چندین و چند ساله است که عواقبش به معطلی خلاصه نمی‌شود و از اتلاف وقت و انرژی گرفته تا تهدید سلامت شهروندان و مخاطرات زیست‌محیطی را در بر می‌گیرد، با این تفاسیر طبق روال سال‌های گذشته، با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مراکز تحصیلی اعم از دانشگاه‌ها و مدارس و نیز تغییر شرایط جوی، بار ترافیکی در کلانشهرها به ویژه پایتخت شدت می‌یابد.

موضوع ترافیک و ناتوانی در مدیریت آن، موضوع دیروز و امروز پایتخت نیست، کلان شهر تهران با جمعیت نزدیک به ۹ میلیون نفر، سالهاست با معضل ترافیک روبه رو است و این معضل در همه ماه‌های سال نیز دیده می‌شود.

با وجود رفت و آمد مدیران شهری در شهرداری و پارلمان شهری اما مشکل ترافیک همچنان پابرجاست، جوری که اکنون بسیاری امیدی به باز شدن گره کور آن ندارند، مدیران شهری در هر دوره ای بنا به اقتضائات، طرحهای مختلفی برای کنترل ترافیک ارائه و اجرا کردند، اما حل نشدن معضل ترافیکی تهران نشان از عدم موفقیت و ناکارآمدی آن دارد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم معتقد است که با تبلیغات و شعار، کاری پیش نمی رود، باید مسئولان مردانه بیایند و کار اجرایی  انجام دهند ودر حوزه‌های مختلف از جمله ترافیک، آسیب‌های اجتماعی و ... وسط میدان باشند تا مشکل حل شود.

این موضوع آنقدر مهم بود که  مدیران شهری دوره ششم معتقد بودند که تمام هم و غم خود را برای رفع ترافیک تهران گذاشته اند و درصدد کاهش و یا رفع آن هستند و همچنین علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز اعلام کرد که کمر ترافیک را می‌شکنیم.این جمله شاید کوتاه باشد، اما سراسر آن بار مثبتی با خود به همراه دارد و شاید عملی شدن آن بسیار سخت باشد!

متاسفانه ترافیک شرایط را به سمتی سوق داده است که آسایش و آرامش از مردم گرفته شده است. طبق آمارهای اخیر، شهروندان تهرانی همواره از ساعت ۶ صبح تا ۲۱:۳۰ دقیقه شاهد ترافیک در معابر تهران هستند و حتی طول ترافیک صبحگاهی در برخی از خیابان های پایتخت در یک روز عادی بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر و طول ترافیکی عصرگاهی بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ کیلومتر برآورد می شود؛ حال با توجه به وعده مسئولان شهری  در خصوص مغضل ترافیک پایتخت در روزهای گذشته موضوع را از جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر پیگیری کردیم.

باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم

سیدجعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا بیان کرد که برای برطرف کردن معضل ترافیک نباید دنبال راه حل باشیم و تصور کنیم که باید مسیر جدیدی برای آن کشف کنیم.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: راه حل معضل ترافیک روشن و شفاف است، باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم و بهبود ببخشیم تا مردم نیازی برای استفاده از خودروهای شخصی نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که حدود هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد و با چند صد دستگاه اتوبوس مشکل پایتخت حل نمی‌شود و از این رو تا رسیدن به مقصد باید اقدامات بسیاری انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه چه اقداماتی برای حل مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی باید انجام شود، گفت: یک بخش لجستیک است یعنی باید تعمیر ناوگان، خرید اتوبوس های نو، به روزرسانی و خرید واگن های جدید انجام شود.

وی ادامه داد: وقتی شهروندان را به حمل و نقل عمومی تشویق می کنیم آنها باید اطمینان داشته باشند که بعد از دقایقی اتوبوس برای جا به جایی آنها وارد ایستگاه‌ می‌شود، مسیری مشخص برای اتوبوس وجود دارد که آنها را در ترافیک شهری نمی گذارد و زمان سفرشان به حداقل می‌رسد.

تشکری هاشمی افزود: همچنین باید امکانات رفاهی داخل اتوبوس به گونه ای باشد که وقتی مسافر سوار آن می‌شود احساس تحقیر نکند

به گزارش دانا، در ترافیک ماندن فارغ از صدمات جسمی و روحی، زیان‌های مالی بسیاری هم دارد، همچنین خسارت وارد شده از سوی در ترافیک مانده‌ها شامل تصرف بیش از ۳۰ درصدی فضاهای شهری توسط خودروهاست! پس لازم است تا مدیران شهری بیش از پیش به فکر باشند تا بتوانند وعد های خود را به انجام برسانند.

موضوع ترافیک و ناتوانی در مدیریت آن، موضوع دیروز و امروز پایتخت نیست، کلان شهر تهران با جمعیت نزدیک به ۹میلیون نفر، سالهاست با معضل ترافیک روبه رو است و این معضل در همه ماه‌های سال نیز دیده می‌شود.