عباس رافعی فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره چگونگی ساخت فیلم ضد اسرائیلی «تولدی دیگر» گفت: این فیلم را من درست یک هفته بعد از پایان جنگ ۳۳ روزه برای تلویزیون ساختم؛ ما با یک فیلمنامه آماده و گروهی پا به کار در لوکیشن های واقعی آنجا حضور پیدا کردیم و این فیلم با همه دشواری ها ساخته شد و بدون شک دلیل اصلی این ماجرا که همه چیز با سرعت پیگیری و به مرحله تولید رسید، آن مدیری بود که ایده این کار را پیشنهاد و پای عملیاتی شدن آن ایستاده بود؛ آقای سرافراز آن موقع معاون برون مرزی صدا و سیما بود و انصافا پای تولید این کار ایستاد. بدون شک نقش مدیریت فرهنگی در این ماجرا مهم و اساسی است و این را من به عینه بارها تجربه کرده ام.
وی درخصوص ساخت دیگر فیلم ضد اسرائیلی خود یعنی «بیگانگان» گفت: وقتی که من به لبنان و سوریه سفر کردم متوجه نقشه فلسطین شدم که از سال ۱۹۴۸ تا به حال، هر بار کوچک و کوچک تر شده تا حالا که فقط از آن یک باریکه کوچک به جا مانده است و من احساس وظیفه کردم تا از کشوری صحبت کنم که در گذشته مساحت بزرگی داشته، دولت و ارتش داشته و حالا در اثر ظلم اسرائیلی ها به این شکل تبدیل شده است. اسرائیلی هایی که به عنوان بیگانه میهمان آن دیار شدند و حالا خود را صاحبخانه می دانند. من تصمیم گرفتم تا در فیلم دیگری به عنوان «بیگانگان» تاریخ این سرزمین را به نمایش بگذارم. داستان این فیلم از سال ۱۹۴۸ شروع می شد و تا ۲۰۰۹ ادامه داشت. می خواستم بگویم که در این سال ها چه بر سر این سرزمین آمده و چرا هیچ کس نگران از بین رفتن تاریخ و جغرافیای این سرزمین نیست! یعنی یک نسل کشی همراه با تغییر جغرافیای این سرزمین تا همه چیز را نابود کند.
وی افزود: همین الان اگر هر مدیر فرهنگی به من اعلام کند که فیلمنامه ای با موضوع فلسطین آماده کنم، این آمادگی نه تنها برای من، بلکه برای اکثر کارگردان های سینمای ایران وجود دارد تا فیلمی در این موضوع ساخته شود؛ دو سال پیش که آقای خزاعی تازه بر مستند سازمان سینمایی نشسته بودند، طرحی درخصوص نوار غزه و فلسطین ارائه دادم. مرداد ماه سال گذشته نیز مجددا همین طرح را به فارابی ارائه دادم اما مسئول فیلمنامه های فارابی به من پیام داد که ما درواقع همه موضوعات و فیلم نامه های تولیدی سال خود را بسته ایم و فیلمنامه شما را برای سال بعد بررسی می کنیم و من به آنها پاسخ دادم که آیا این اطمینان وجود دارد که تا سال بعد همه این آقایان و تازه بودن موضوع حفظ شود؟!
رافعی ادامه داد: به عقیده من این مدیریت فشل فرهنگی ما و در گامی بعدتر، نفوذ جریانی خاص در این مدیریت باعث می شود که تولید فیلم و سریال با موضوع فلسطین و حوزه مقاومت از خطوط قرمز و ممنوعه سینمای ما قلمداد شود. مدیریتی که دوست ندارد در این حوزه کاری تولید شود و همیشه موانعی جلوی پای سازندگان این حوزه قرار می دهد؛ ۵ سال است که من طرح سریالی را با موضوه امام موسی صدر دنبال می کنم؛ شخصیتی که افتخار شیعه است اما من تازه فهمیدم که ساخت این موضوع از اساس ممنوع اعلام شده است!
رافعی درخصوص تغییر ذائقه تماشاگران سینما گفت: بنده الان فیلمنامه هایی سراغ دارم که با موضوع مقاومت در کشوهای مدیران فرهنگی در حال خاک خوردن است ولی متاسفانه زمین بازی برای «شهرت هرت» سازها مهیا است و برخی از مسئولان فرهنگی ما علاقه مند هستند تا ایران را با مغزهای فسیل شده شان به شکل شهر هرت نشان دهند. آنها با این مدل نمایش خود ذائقه تماشاگران را عوض کرده اند؛ زمانی فیلم «افق» ملاقلی پور از پرفروش های سینمای ایران بود اما این مدل مدیریت فرهنگی باعث شده تا «فسیل» صدرنشین گیشه ما باشد.