علت کمبود شیرخشک در داروخانه‌های قزوین چیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح قزوین؛ دو ماهی است که عرضه شیرخشک در داروخانه‌های قزوین با مشکل مواجه شده؛ البته به گفته مسئولان این یک چالش مقطعی است که به دلیل کمبود مواد اولیه و شرایط تحریمی در کشور به وجود آمده که استان قزوین نیز مانند دیگر استان‌ها متاثر از آن است.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار صبح قزوین از داروخانه‌های سطح شهر قزوین، کمبود بسیاری برندهای شیرخشک کاملا مشهود بوده و به قول متصدی این داروخانه‌ها روزانه تعداد انگشت شماری سهمیه دارند که همه در چند ساعت اولیه به اتمام می‌رسد.

زهرا رستمی مادر فرزندی سه ماهه است که برای تهیه شیرخشک به یکی از داروخانه‌های مرکزی شهر قزوین مراجعه کرده، او با گلایه‌مندی به خبرنگار حوزه سلامت صبح قزوین گفت: از صبح این سومین داروخانه‌ای است که برای دریافت «شیرخشک رگولار» به آن مراجعه کردم و با پاسخ منفی مواجه شدم، شیرخشک غذای بچه‌ است، نمی‌توانم به راحتی از آن بگذرم، کاش مسئولان خودشان را به جای ما بگذارند.

وی افزود: می‌گویند باید نسخه دکتر داشته باشید، آخر مگر غذای بچه را با نسخه باید دریافت کرد، هفته‌ای چندبار برای تامین شیرخشک باید به دکتر مراجعه کنم؟ این شدنی نیست.

والدین قزوینی در به در دنبال شیرخشک

از متصدی داروخانه پیگیر می‌شویم، آقای دکتر با تجربه که گرد میانسالی بر چهره‌اش نشسته به خبرنگار صبح قزوین گفت: این کمبود مشکل امروز و فردا نیست تقریباً دوماه است با آن مواجه هستیم، البته اینگونه نیست که هیچ شیرخشکی نباشد اما کم است و والدین باید از این داروخانه به آن داروخانه مراجعه کنند تا شیرخشک مخصوص فرزند خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به چالش کمبود مقطعی در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته هم با شرایط مشابه امروز مواجه بودیم که عمده دلیل آن سختی تامین مواد اولیه برای شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک است که امیدواریم با همت مسئولان این مشکل رفع شود.

این دکتر داروساز ادامه داد: نمی‌توانم بگویم کمبود کدام برند در بازار مشهود است، چرا که یک هفته یک برند را نداریم و شاید هفته بعد برندی دیگر را، اما در کل این مسئله هم ما را به عنوان متصدی و هم والدین را به عنوان مشتری آزار می‌دهد.

برای بررسی بهتر شرایط به داروخانه دیگری در خیابان نادری شهر قزوین مراجعه کردم، هیچ اثری از شیرخشک در قفسه‌های داروخانه وجود نداشت، مردی سراسیمه خود را به کیت داروخانه چسباند و گفت: شیرخشک «نان» ندارید؟، که با پاسخ منفی متصدی مواجه شد، متصدی آدرس یک داروخانه شبانه‌روزی را به او داد و مرد سریع‌تر از قبل داروخانه را ترک کرد.

با مسئول داروخانه در مورد دلیل کمبود شیرخشک گفتگو کردم، وی بیان کرد: وضعیت ما این است. همان که دیدید. روزانه چندین پدر و مادر را برای دریافت شیرخشک به این طرف و آن طرف می‌فرستیم تا شاید بتوانند برند خاص خود را پیدا کنند.

وی ادامه داد: البته اینگونه نیست که هیچ نوع شیرخشکی نداشته باشیم، اما برخی نوزادان به یک نوع شیرخشک عادت داشته و یا اصلاً بنا به شرایط حالشان باید نوعی شیرخشک رژیمی را دریافت کنند که با مشکل مواجه هستند.

متصدی داروخانه گفت: از امروز بنا بر این است که درخواست شیرخشک با کدملی نوزاد در داروخانه‌ها ثبت شود، اما اکثر داروخانه‌ها به دلیل هدر رفت زمان برای ثبت، تمایل چندانی به این کار ندارند، قبلاً هم قرار بود چنین اتفاقی صورت بگیرد که موفقیت‌آمیز نبود.

وی افزود: ما همین الان که باید نسخه‌ها را از سامانه دریافت کنیم با کلی هدر رفت زمان و نارضایتی مشتریان مواجه هستیم، حالا بخواهیم برای ثبت یک شیرخشک هم زمان بگذاریم که دیگر هیچ، داروخانه‌ها در نهایت برای فرار از این شرایط به مراجعه‌کننده می‌گویند، شیرخشک نداریم تا خود را از این فرآیند راحت کنند.

سمانه مادری است که چندساعتی است به دنبال شیرخشک رژیمی برای کودک خود می‌گردد، وی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: تهیه این نوع شیرخشک در قزوین در ماه‌های اخیر به یک چالش تبدیل شده است، شرایط فرزند من به گونه‌ای نیست که شیرخشک‌های ساده تهیه کرده و یا آن را با برندهای دیگر جایگزین کنم.

وی ادامه داد: برخی برندها با بدن کودکم سازگار نیست و باعث دل درد و دل پیچه برای او می‌شود، این شرایط باعث شده هر چند روز کل کار و زندگی‌ام را رها کرده و برای پیدا کردن شیرخشک مخصوص نوزادم کل شهر را گز کنم.

یک مادر دارای فرزندان دوقلو نیز به خبرنگار صبح قزوین گفت: برای سیرکردن شکم دوقلوهای چند ماهه‌ام چه کاری باید بکنم؟ این انصاف است که هرروز دنبال یک قوطی شیرخشک از این داروخانه به آن داروخانه باشیم، که تازه آن هم فقط یک قوطی که جواب یک روز فرزندانم را بدهد.

وی بیان کرد: می‌گویند قرار است ثبت سفارش سیستمی شود، اگر تا الان همیشه با جواب سربالای داروخانه‌ها مواجه بوده و با اصرار و تمنا یک قوطی بیشتر دریافت می‌کردیم، بعد از این دیگر جوابمان می‌کنند.

چرا شیر خشک نوزادان کم شده است؟

دکتر کاظمی متصدی یکی از داروخانه‌های قزوین در پاسخ به سوال خبرنگار صبح قزوین مبنی بر چرایی کمبود شیرخشک بیان می‌کند: با وجود اینکه شیرخشک حاشیه سود بسیار پایینی دارد، اما میزان سفارشات شیرخشک داروخانه‌ها بیشتر از میزان دریافتی آنهاست، ما علاقه‌ای با احتکار و انبار این محصول نداریم.

وی ادامه داد: مشکل مربوط به تولید پایین است که آن هم متاثر از کمبود و یا سختی تامین مواد اولیه است، برای مثال طی چند ماه گذشته کمبود شیرخشک در دو برند شرکت نستله تولیدکننده شیرخشک‌های «نان و گیگوز» و برند «اپتامیل» مشاهده شده که علت آن مشکلات تامین مواد اولیه مورد نیاز بوده است.

اگر چه به نظر می‌رسد موضوع کمبود شیرخشک‌ها بی‌ارتباط با بی‌انصافی عده‌ای محتکرین نباشد، که عنوان مصداق عینی آن می‌توان به کشف یک میلیون تن شیرخشک احتکار شده از انبار یک شرکت تولیدی در قزوین در تاریخ هشت شهریور ماه گذشته اشاره کرد.

طبق گزارشات غیررسمی در کنار موضوع انبار غیرقانونی شیرخشک در برخی شرکت‌ها، قاچاق آن به کشورهای همسایه نیز موجب کمبود برخی برندهای شیرخشک در کشور و به تبع آن استان قزوین شده است، قیمت مناسب شیرخشک در ایران نسبت به برخی کشورها موجب قاچاق شیرخشک به کشورهای همسایه می‌شود.

مواردی شبیه آنچه که در روز ۲۷ شهریورماه اتفاق افتاد و نیروهای هنگ مرزی تایباد ۲۱۰ قوطی شیرخشک قاچاق را کشف کردند، از این دست اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که در اکثر استان‌های کشور، والدین برای تامین شیرخشک کودکان خود باید هر روز در به در به دنبال یک قوطی شیرخشک بگردند.

 

کمبود شیرخشک در قزوین، مربوط به توقف تولید است

کمبود شیرخشک در داروخانه‌های قزوین بیشتر متاثر از اختلال در روند تولید این محصول در شرکت نستله است که در ماه‌های گذشته بارها با مشکل تامین مواداولیه مواجه بوده است، موضوعی که هفته گذشته در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان به ریاست علی رحمانی معاون اقتصادی استاندار قزوین مطرح و بررسی شد.

در این جلس دکتر مریم نورخیز محجوب معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، کمبود این فرآورده را مقطعی دانست و بیان کرد: شرکت تولیدی شیرخشک در قزوین مواد اولیه شیرخشک را وارد کرده است، خوشبختانه گمرک هم به منظور عدم اختلال در خط تولید تعامل خوبی با آنها داشته است.

وی افزود: با این حال چون این مواد جزو کالاهای ایمنی بهداشتی هستند، قبل از ورود به خط تولید باید از طریق نمونه‌برداری آزمایش و تایید شوند که این فرآیند زمان‌بر است.

نورخیز یادآور شد: برای جلوگیری از التهاب در بازار شیرخشک و سردرگمی خانواده‌ها نیازمند این هستیم، دستگاه‌های مرتبط از گمرک، استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی و صمت تعامل خوبی را با هم داشته و تا کار تامین مواد اولیه در اسرع وقت انجام شود.

در این جلسه علی رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز با اشاره به عدم تامین به موقع مواد اولیه شیرخشک، یادآور شد: شیرخشک یک کالای مهم است که شرط ترخیص آن تأیید سلامت و استاندارد مواد اولیه آن است.

وی ادامه داد: آزمایش‌های لازم باید توسط علوم پزشکی و اداره‌کل استاندارد در کمترین زمان ممکن انجام شود و در صورت صدور تاییدیه کالا بدون وقفه ترخیص شود.

رحمانی همچنین بیان کرد: از 20 مهرماه موضوع شیرخشک وارد سامانه شده و از تولید تا مصرف در این سامانه به جهت کنترل بیشتر و تنظیم بازار نمایش گذاشته شده است.

شیرخشک برای برخی نوزادان که امکان تغذیه از شیرمادر برای آنان مهیا نیست، کالایی حساس و مهم محسوب شده و با سلامت این نوزادان ارتباط مستقیم دارد، کمبود بعضی برندهای شیرخشک، بخصوص از نوع رژیمی آن در داروخانه‌ها سطح استان قزوین به یک دغدغه مهم برای بخش زیادی از خانواده‌ها تبدیل شده است، موضوعی که انتظار می‌رود با توجه و رسیدگی جدی از سوی مسئولین همراه شود.

 

مدتی است والدین قزوینی در تامین شیرخشک برای نوزاد خود با مشکل مواجه هستند که طبق گزارش میدانی صبح قزوین، کمبود مواد اولیه و قاچاق و احتکار عامل مهم در نایاب بودن این مایه حیات برای نوزادان است.