ژانگ ییمو چگونه فیلم می‌سازد؟/ صفر تا ۱۰۰ فیلمسازی کارگردان چینی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از ورایتی، ژانگ ییمو فیلمساز برجسته چینی همیشه با ظاهری سرسخت دیده می‌شود؛ با کت‌های چرمی، پیراهن‌های سیاه و فک‌های به هم فشرده‌. همین موجب شده تا او علاوه بر کار به عنوان فیلمبردار و سپس کارگردان فیلم‌های مطرح، جوایزی برای بازیگری هم در کارنامه داشته باشد.

جشنواره فیلم توکیو که روز دوشنبه جایزه یک عمر دستاورد هنری خود را به ژانگ اهدا کرد، روز سه‌شنبه فیلم تاریخی پرفروش او «رودخانه سرخ» را به نمایش گذاشت. این فیلمساز با برگزاری یک مستر کلاس در روز چهارشنبه، جزییات جالبی از روند کارهایش ارایه و توصیه‌های صریحی برای تازه واردان به صنعت سینما مطرح کرد.

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های وی این بود: برای اینکه کارگردان سینما باشید باید از نظر بدنی در وضعیت خوبی باشید، سیگار نکشید و مشروب نخورید.

وی توضیح داد: من به طور کلی یک فرآیند ۲ مرحله‌ای را به کار می‌بندم. به عنوان کارگردان می‌دانم که داشتن یک فیلمنامه کامل غیرممکن است. اغلب رویای آن را می‌بینم، اما واقعیت همیشه مانع می‌شود و هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است. پس از نوشته شدن فیلمنامه، بلافاصله فرآیند تعریف مجدد آن شروع می‌شود که ممکن است یک سال یا ۱۰ سال طول بکشد. من اغلب به توانایی نوشتن خودم شک دارم، اما متوجه شده‌ام که دیگران هم در این زمینه مشکل دارند.

وی درباره ادامه روند خلق آثارش افزود: در مرحله بعد درباره همه چیز، ابتدا با نویسندگان، سپس با متخصصان تولید صحبت می‌کنم و بعد به سراغ بازیگران می‌روم که مهمترین مرحله برای من است. شخصیت آنها بخشی از داستان است. بنابراین، نظر بازیگر برای کارگردان ارزشمند است. بازیگران به من انگیزه زیادی می‌دهند. در مورد همین فیلم «رودخانه سرخ» من یک هفته کار تولید را متوقف کردم و پس از گوش دادن به نظر بازیگران دوباره به سراغ فیلمنامه رفتم و تغییراتی دادم.

ژانگ گفت که انتظار دارد آماده‌سازی فیلمنامه، تدارک لباس‌ها و تعیین رنگ فیلم، مسیر او را برای روندی سریع پیش ببرد.

وی درباره فیلمبرداری هم گفت: در صحنه فیلمبرداری، از گروه می‌خواهم با من حرف نزنند زیرا می‌خواهم آن زمان را با بازیگران بگذرانم.

وی افزود: ۱۵ سال است که با همین فیلمبردار کار می‌کنم، بنابراین نیازی به صحبت کردن نداریم. در واقع قبل از فیلمبرداری حرف‌هایمان را می‌زنیم.

ژانگ گفت که پس از آنکه یک فیلمنامه را به شکل قابل اجرا درآورد، مدیر هنری وارد کار می‌شود تا به تعیین رنگ و نحوه اعمال سایه‌های رنگی در سرتاسر کار بپردازد و در نهایت تصمیم‌گیری درباره مکان، لباس و گریم پس از این بخش و در ادامه آن شکل می‌گیرد.

ژانگ درباره نقش خودش در فیلم «رودخانه سرخ» عنوان کرد: آرام پشت یک مانیتور نشسته بودم؛ مثل یک نگهبان در یک مجتمع آپارتمانی.

این کارگردان یادآور شد که سالی یک فیلم می‌سازد گرچه سال ۲۰۲۳ دو فیلم برای اکران داشته است و در آغاز سال «رودخانه سرخ» و ماه پیش هم «زیر نور» را راهی سینماها کرده است. وی برای سال ۲۰۲۴ فیلم دیگری در دست آماده سازی دارد و فیلمبرداری آن را به پایان رسانده است.

وی همچنین درباره کار با گروه بازیگران و درجه بالای واقع‌گرایی حرف زد و از اهمیت کار با اپراتورهای ماهر دوربین گفت که بتوانند از نور طبیعی با حداکثر ۸ دوربین 4K و 8K به طور همزمان استفاده کنند.

ژانگ ییمو گفت: ما فهرستی از بازیگران عالی داشتیم که می خواستم از همه توانایی‌هایشان استفاده کنم؛ از بداهه‌سازی گرفته تا هر کلمه‌ای که می‌گفتند.

وی با توجه به دوربین‌های متعدد که در صحنه به کار می‌گیرد، توضیح داد: توانستیم با گرفتن فیلم‌های بسیار کم این کار را انجام دهیم و کار خیلی سریع پیش رفت. احتمالا من در میان همکاران چینی کسی هستم که بیشترین مانیتور را در صحنه فیلمبرداری دارد.

در پاسخ به سوالی درباره حضور پسرش به عنوان بازیگر در فیلم «رودخانه سرخ»، ژانگ به مسایل خانوادگی پرداخت و گفت: من ۴ فرزند دارم. دخترم (ژانگ مومو) کارگردان است و فیلمش ماه آینده اکران می‌شود. پسر بزرگ من می‌خواهد کارگردان انیمیشن شود و در USC تحصیل کرده است.

اما مساله خانواده هم برای ژانگ راحت پیش نرفته و وی سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیون دلار جریمه داد چون سیاست تک فرزندی چین را نقض کرده بود. هرچند ۲ سال بعد مقامات چینی متوجه شدند که این سیاست شمار جمعیت سالخورده را بالا برده و ابتدا این سیاست کاهش یافت و مدتی بعد کاملا لغو شد.

ژانگ ییمو ۷۱ ساله است و آثار شاخصی چون «فانوس قرمز را برافراز»، «قهرمان» و «خانه خنجرهای پران» را در کارنامه دارد. وی یکی از چهره‌های نمادین نسل پنجم فیلمسازان چینی است که با ساخت اولین فیلمش «ذرت سرخ» در سال ۱۹۸۸ خرس طلای برلیناله را از آن خود کرد و پس از آن جوایز متعددی گرفت و ۳ بار نامزدی اسکار را در بخش بهترین فیلم بین‌المللی به دست آورد. وی برای بازیگری‌اش هم جایزه خروس طلایی را برده است.

کارگردان مشهور چینی در مسترکلاسی که در جشنواره توکیو برگزار کرد، توضیح مفصلی درباره روند فیلمسازی خود داد و گفت مانند یک راهب زندگی می‌کند.