آتش بس از نظر آمریکا یک شکست حیثیتی است/ تهدیدات بزرگ جنگ زمینی برای رژیم صهیونیستی

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا  در گفتگو با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بیان اینکه ورود رژیم صهیونیستی به جنگ زمینی در غزه با موانع و ریسک‌های بسیار زیادی روبرو خواهد شد، اظهار داشت:‌ بین خود فرماندهان نظامی و مسئولین سیاسی مخصوصا خود نتانیاهو اختلاف نظر جدی وجود دارد،‌گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و آیزنگوت رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی به شدت تمایل دارند که این عملیات را به هر قیمتی شروع کنند، ولی برخی از مشاورین سابق نتانیاهو منعش می‌کنند از اینکه در حال حاضر وارد جنگ زمینی در غزه شوند، این شکاف اول در درون خود حکمرانان رژیم است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف بعدی بین رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌هاست، افزود: جو بایدن خیلی صریح گفت که شما کاری که ما بعد از ۱۱ سپتامبر کردیم و وارد افغانستان و عراق شدیم انجام ندهید و وارد غزه نشوید و مجددا غزه را اشغال نکنید.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه تحلیل گران آمریکایی بر این باورند که ژنرال های کارکشته آمریکایی به عنوان مشاوران عالی جنگ های پارتیزانی به تل آویو آمدند تا در این زمینه مشورت بدهند تصریح کرد: این در ظاهر عنوانش مشاوره است اما در حقیقت از ابتدای آغاز این درگیری ها، آمریکایی ها هستند که میدان دار جنگ با غزه هستند. اینکه در قالب مشاور به تل آویو آمدند یا نه روشن نیست آیا می خواهند صهیونیست ها را از ورود به غزه منصرف کنند یا نه موضوعی است که هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

سید افقهی با اشاره به اینکه وضعیت جغرافیایی غزه پیچیدگی های خاص خودش را دارد و عبور و نفوذ به آن موضوع ساده ای نیست ادامه داد: رژیم صهیونیستی یک بار از شمال غزه سعی در نفوذ در غزه داشت که با شکست مواجه شد و یک بار هم از جنوب و نزدیک مرز رفح تصمیم به ورود به غزه گرفت تا شانس خود را امتحان کند اما با عکس العمل برق آسا از سوی نیروهای حماس و جبهه مقاومت فلسطینی مواجه شده و مجبور به عقب نشینی شدند.

وی با اشاره به اینکه اگر آمریکا به ناچار تسلیم فشار صهیونیست ها شود و وارد عمل شود گفت: حماس زیر زمین است، اگر آمریکا برای تسلیم حماس اقدام کند بدون شک حزب الله وارد عمل خواهد شد و جبهه تازه ای گشوده خواهد شد که در نهایت چندین جبهه از یمن و لبنان نیز وارد نبرد خواهد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سیاست کنونی جبهه مقاومت در قبال رژیم صهیونیستی این است که حماس نباید نابود شود تصریح کرد: حماس خط قرمز است و برای آن هدف گذاری صورت گرفته است.

سید افقهی با اشاره به موضوع گروگان ها ادامه داد: آمریکایی ها تلاش می کنند ابتدا گروگان های آمریکایی را نجات داده و بعد بر سر اسرای دیگر حماس مذاکره کننده، این موضوع چیزی نیست که حماس آن را بپذیرد؛ بیش از 8 هزار زندانی فلسطینی در سیاه چال های رژیم صهیونیستی هستند که می خواهد آنها را مبادله کند.

وی تاکید کرد: مسئله جنگ زمینی و تبعات آن ممکن است برای رژیم صهیونیستی فرصت هایی را هم خلق کند اما تهدید های بزرگتری را به دنبال خواهد داشت.

سیدافقهی درباره حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در حقیقت ویترین آمریکاست ، ایالت دیگری از ایالت های آمریکا محسوب می شود از این رو ایالات متحده خود را مالک رژیم صهیونیستی می داند بنابراین با ضربه ای که رژیم صهیونیستی خورده نمی تواند کمر راست کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه قبول آتش بس در غزه به معنی شکست آمریکاست تاکید کرد: آمریکا تلاش می کند خود را در مسئله رژیم صهیونیستی ضربه ای را که از حماس خورده جبران کند تا بعد درباره موضوع آتش بس تصمیم بگیرد، آمریکا فعلا برای آتش بس زیر بار نمی رود. قبول آتش بس از نظر آمریکا شکست حیثیتی است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه آمریکایی ها خود را مالک رژیم صهیونیستی می دانند، گفت: قبول آتش بس در شرایط کنونی به منزله شکست حیثیتی برای آمریکایی ها است.