نجات رینگ گردشگری اصفهان با توجه به صنعت گردشگری شهرستان‌های استان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با نزدیک شدن به فصل زمستان و شنیده شدن صدای پای برف، رفته رفته گردشگری تفریحی و ورزشی زمستانی و برفی آغاز می‌شود و به رسم هر سال فوج مسافرانی را می‌بینیم که برای پرداختن به این سرگرمی‌ها راهی نقاط کوهستانی و برف‌گیر می‌شوند. در استان اصفهان شاخص‌ترین و برف‌خیزترین شهرستان که هر هفته میزبان هزاران مسافر و گردشگر می‌شود فریدونشهر بوده و شهرستان‌هایی نظیر بوئین‌میاندشت، سمیرم، فریدن و خوانسار نیز از دیگر نقاطی در این استان هستند که با شروع فصل زمستان میزبان مسافرانی می‌شوند که برای استفاده از طبیعت برفی به آنجا سفر می‌کنند.

گردشگری سنگین شهرستان‌های استان اصفهان که به صنعت درآمدزا تبدیل نشده است

گردشگری زمستانی این شهرستان‌ها هم یک روزه و هم بیشتر از یک روزه است. جالب‌تر این که اقبال گردشگری به این شهرستان‌ها تنها مختص فصل زمستان نیست و مسافران و گردشگران زیادی به خاطر آب و هوای و طبیعت بکر و دلنشین این شهرستان‌ها در هر چهار فصل به این نقاط سفر می‌کنند.

نه تنها شهرستان‌های برف‌خیز و سردسیر استان اصفهان بلکه اکثر شهرستان‌های این استان از ظرفیت گردشگری برخوردار هستند.

اما این سؤال مطرح می‌شود که چقدر این گردشگری با این حجم سنگین که برای درک آن کافی است عصر جمعه هر هفته ترافیک سنگین خروجی این شهرستان‌ها را مشاهده کنیم، به صنعت تبدیل شده است و برای این شهرستان‌ها سرمایه‌آفرینی و اشتغال‌زایی به همراه دارد!؟

در برخی شهرستان‌ها مانند خوانسار به سبب قدمت طولانی این شهر و تجارب فراوان مردمش در حوزه صنعت گردشگری و همچنین به واسطه مردمی که سال‌ها است با عِرق نسبت به زادگاه خود، حتی بعضاً با وجود مهاجرت از این شهر، از فکر رشد و پیشرفت آن دست برنداشته‌اند، نسبتاً زیرساخت‌های خوبی برای بهره‌مند شدن از موضوع گردشگری و کسب درآمد از آن فراهم شده است که در این رابطه می‌توان به احداث دهکده گردشگری گلستان کوه در این شهر با سرمایه‌گذاری عظیم بخش خصوصی اشاره کرد.

اما شهرستان‌های دیگر استان اصفهان فاقد زیرساخت‌های حداقلی مانند مکان مناسب و کافی برای اقامت و شب‌مانی گردشگران هستند درحالی که بیش از 20 سال است این مناطق مورد توجه گردشگران قرار گرفته و به یکی از مقاصد مهم گردشگری در استان اصفهان تبدیل شده است.

گردشگری صنعت در حال هدر رفت استان اصفهان

جذابیت شهرستان‌های مذکور برای علاقمندان طبیعت برفی، کوهنوردان، طبیعت‌گردان، دوستداران دانش جغرافیا و زمین شناسی و غیره بسیار زیاد است و این جذابیت آن چیزی است که بسیاری از نقاط جهان، تشنه آن هستند تا از آن ظرفیتی عظیم برای رشد اقتصادی خود ایجاد کنند.

اما در این شهرستان‌ها فصول مختلف می‌آیند و می‌روند و گردشگران نیز در حال رفت و آمد هستند ولی اراده‌ای قوی و مؤثر برای بهره‌گیری از این فرصت در جهت جذب سرمایه دیده نمی‌شود.

با نگاهی به وضعیت صنعت گردشگری دنیا می‌توان دید مقاصد مهم گردشگری دنیا از هر فرصتی برای جذب گردشگر استفاده کرده‌اند و حتی آنگاه که جاذبه‌ای نداشتند همچون کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، با ساخت بناهای خاص و جذابیت‌های تفریحی و اقتصادی برای خود گردشگر جذب کرده‌اند و سبب تحول در وضعیت اقتصادی خود و مردمشان شده‌اند.

گردشگری به ویژه در شرایط مالی کنونی کشور، هم می‌تواند موجب توزیع بهتر سرمایه در جامعه شود، هم اشتغال‌زایی به همراه داشته باشد و هم درآمد نقاط مقصد گردشگری را افزایش دهد؛ درآمدی که خود سبب توسعه و سازندگی می‌شود.

مسئولیت مرکز استان در قبال رونق صنعت گردشگری شهرستان‌ها

فارغ از این که وظیفه حکومتی ایجاب می‌کند، مرکز استان و دستگاه‌های دولتی برای رشد این شهرستان‌ها و رونق گرفتن اقتصاد آن‌ها و بهبود وضعیت معیشت مردم این شهرستان‌ها تلاش کرده و این مطلوب را محقق کنند، باید در نظر داشت رشد این شهرستان‌ها از جنبه‌های مختلف موجب رشد مرکز استان نیز می‌شود.

به عنوان مثال امروز کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند دیگر بناهای تاریخی اصفهان کشش کافی برای جذب گردشگر را اعمّ از گردشگر داخلی و خارجی ندارد و لازم است در کنار این فضاها که یک استعداد خوب برای جذب گردشگر است، جاذبه‌های تفریحی لذت‌بخشی وجود داشته باشد، که گردشگران تمایل پیدا کنند، به این منطقه سفر کنند. یکی از بهترین این جاذبه‌ها طبیعت بکر شهرستان‌های دیگر استان اصفهان و به عنوان مثال پیست اسکی فریدونشهر، چشمه و سد افوس و دهکده گردشگری خوانسار است.

زمانی که سبد گردشگری اصفهان با این جاذبه‌ها پر شود، می‌توان انتظار داشت یک گردشگر در کنار سفرهای مکرر خود به دوبی و استانبول، یک بار هم رینگ گردشگری اصفهان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کند.

این مسأله هم محقق نمی‌شود جز این که ظرفیت مرکز استان به کمک فکری و مالی شهرستان‌های دیگر آمده تا اقتصاد گردشگری در این شهرستان‌ها پا بگیرد و گردشگری آن‌ها تبدیل به صنعتی حرفه‌ای شود. رونق اقتصاد گردشگری در شهرستان‌های استان، سبب رشد اقتصادی مرکز استان نیز خواهد شد.

زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی با بهره‌گیری از ظرفیت بسیار زیاد طبیعی این شهرستان‌ها که می‌تواند گردشگری طبیعی، گردشگری جغرافیایی، گردشگری ورزشی و غیره را به همراه داشته باشد، لازمه رونق گرفتن صنعت گردشگری در این مناطق است.

در حالی که هر هفته هزاران مسافر و گردشگر از جاذبه‌های طبیعی شهرستان‌های مختلف استان اصفهان بازدید می‌کنند، مرکز استان طراحی برای تبدیل کردن این گردشگری به یک صنعت، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای این اقدام و تعریف کردن گردشگری این شهرستان‌ها در رینگ گردشگری اصفهان نداشته است.