آغاز رأی گیری در انتخابات مجلس شورای عمان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از منابع عمانی، در این انتخابات ۸۴۳ نفر نامزد شده اند که ۳۲ نفر از آنها زن هستند و برای تصدی ۸۶ کرسی پارلمان عمان در ۶۱ شهرستان و۱۱ استان به رقابت می پردازند.

بر اساس اعلام وزارت کشور عمان، بیش از ۷۵۰ هزار نفر از شهروندان این کشور واجد شرایط شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای عمان هستند؛

بیش از ۱۳ هزار و۸۰۰ نفر از شهروندان عمانی ساکن خارج نیز یکشنبه هفته گذشته در این انتخابات شرکت کردند.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای سلطان نشین عمان برای اولین بار است که از طریق اپلیکیشن "أنتخب" «انتخاب می کنم» که توسط وزارت کشور عمان راه اندازی شده، برگزار می شود.

پیش از این عمانی ها یک بار برگزاری انتخابات شوراهای شهر را نیز از طریق تلفن همراه و با اپلیکیشن "أنتخب" تجربه کرده بودند.

مجلس شورای عمان یکی از مهم ترین و قدرتمندترین نهادهای این کشور است که اعضای آن هر چهار سال یک بار توسط شهروندان عمانی و با رای مستقیم آنها انتخاب می شوند.

این شورا در سال ۱۹۹۱ میلادی به عنوان جایگزینی برای شواری مشورتی که در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده بود، انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۱ میلادی سلطان "قابوس" پادشاه فقید این کشور به مجلس شورای عمان صلاحیت های قانونگذاری و نظارتی بر اساس قوانین و نظام حاکم را اعطا کرد تا صفحه جدیدی در توسعه این کشور و مشارکت های مردمی آن باز شود.

نخستین دوره انتخابات مجلس شورای عمان در سال های (۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴میلادی) با مشارکت پنج هزار و۹۰۰ شهروند برای انتخاب ۵۹ نماینده برگزار شد.

کشور سلطان نشین عمان امروز (یکشنبه) شاهد برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شوراست و رأی دهندگان عمانی از ساعت هشت صبح به وقت محلی با بکارگیری تلفن همراه انتخاب نمایندگان خود در پارلمان این کشور را آغاز کرده اند.