تاثیر کاتالوگ دیجیتال در معرفی محصول و فروش

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همه ما شاهد استفاده گسترده از اینترنت و فضای مجازی هستیم و این فرصت باعث شده است که بسیاری از صاحبان کسب و کارها از اینترنت و فضای مجازی بهره‌مند شده و در جهت افزایش فروش و خدمات خود از آن استفاده کنند. فعالیت در بستر اینترنت، سبب رشد بسیاری از کسب و کارها و فعالان این عرصه شده است و این روش راهی مناسب و کاربردی برای تحقق اهداف است.

البته تنها فعالیت در اینترنت برای موفقیت در این عرصه کافی نیست بلکه باید از روش‌ها و ابزارهایی استفاده نمود که سبب جلب توجه مخاطبان شود. یکی از بهترین روش‌ها و ابزارها برای تجربه آنلاین مارکتینگ موفق، استفاده از کاتالوگ دیجیتال است.

کاتالوگ‌های دیجیتال، تصاویری حاوی توضیحات درمورد محصول هستند و به معرفی محصول و افزایش فروش آن کمک می‌کنند. استفاده از این روش برای معرفی محصول، در عصر حاضر بسیار پرطرفدار بوده و رقابت بین صاحبان کسب و کار را جذاب‌تر می‌کند. برای آشنایی بیشتر با کاتالوگ دیجیتال و تاثیر آن در معرفی محصول و فروش آن، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در صورتی که نیاز به سفارش طراحی کاتالوگ دیجیتال دارید، می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

 

کاتالوگ دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

کاتالوگ دیجیتال، تصویری مجازی و دیجیتالی حاوی محصول یا خدمات ارائه شده است که با متن تلفیق شده و به معرفی بهتر محصول یا خدمات ارائه شده و ذکر جزئیات آن‌ها کمک می‌کند. استفاده از کاتالوگ دیجیتال باعث می‌شود که مشتریان و متقاضیان، تجسم و درک بهتری از خدمات ارائه شده داشته باشند.

کاتالوگ‌ دیجیتال، هم برای کسب و کارهایی که فعالیت خود را به تازگی در بستر اینترنت آغاز کرده‌اند و به معرفی بهتر و باکیفیت‌تر خود نیاز دارند، هم برای کسب و کارهای باتجربه‌تر برای تاثیر بیشتر بر روی مخاطبان، کاربردی و مفید است.

به دلیل افزایش فروش اینترنتی، بسیاری از افراد، کالاها و تجهیزات مورد استفاده خود را به صورت آنلاین و اینترنتی خریداری می‌کنند. اما علاوه‌بر خرید، معمولا اکثر ما برای دریافت سایر خدمات نیز ابتدا تحقیق و جستجوی خود را در فضای اینترنت انجام می‌دهیم و یا آن را در بستر اینترنت انجام می‌دهیم.

اکنون تصور کنید که برای خرید کالا یا محصولی به سایتی اینترنی مراجعه می‌کنید که هیچ گونه تصویر یا جلوه خاصی درمورد آن کالا یا محصول در صفحه مربوطه مشاهده نمی‌کنید و تنها توضیحاتی متنی وجود داشته باشد.

قطعا این صفحه جذابیت چندانی برای شما نخواهد داشت و نمی‌توانید تجسم‌سازی دقیقی از آن داشته باشید و ذهن شما درگیر و کنجکاو محصول موردنظر می‌شود. در مقابل، صفحات اینترنتی که برای ارائه محصولات و خدمات خود از تصویر استفاده می‌کنند، می‌توانند همه ابهامات کاربران خود را برطرف نموده و تاثیر بیشتری بر روی آن‌ها بگذارند.

 

بررسی تأثیر کاتالوگ دیجیتال در معرفی و فروش محصول

افرادی که برای دریافت خدمات یا خرید محصول به سایت یا سایر شبکه‌های مجازی مراجعه می‌کنند، به دنبال دریافت اطلاعاتی دقیق و درست هستند و باید بستر به گونه‌ای فراهم شده باشد که علاوه بر در اختیار قرار دادن اطلاعات موردنیاز، اعتماد مراجعه‌کنندگان نیز جلب شود که کاتالوگ دیجیتال این هدف را به خوبی محقق می‌کند.

همانطور که گفته شد، کاتالوگ‌های دیجیتال تلفیقی از تصویر و متن هستند و به همین دلیل از آن‌ها استفاده می‌شود تا مشتریان بتوانند محصول موردنظر خود را ببینند و با استفاده از متن نیز می‌توان اطلاعات تکمیلی آن‌ها را بیان نمود.

هنگامی که از کاتالوگ دیجیتال استفاده می‌شود، همه جزئیات و اطلاعات محصول و خدمات موردنظر به خوبی بیان شده و مشتریان می‌توانند شناخت بهتری از آن‌ها داشته باشند و در نتیجه برای تهیه کالا یا خدمات تصمیم‌ قاطع و سریع‌تری بگیرند.

همچنین استفاده از کاتالوگ دیجیتال باعث می‌شود که بتوان ویژگی‌های مثبت و مزایای محصول، خدمات و مجموعه خود را بیان کرد و از این طریق بر مخاطب تاثیر گذاشته و رضایت آن را جلب نمود و منجر به ترغیب آن‌ها برای دریافت کالا یا خدمات بود.

در مجموع این ابزار، باعث افزایش فروش شده و روشی مناسب و کاربردی برای متمایز کردن خود از رقبا است. با توجه به حساسیتی که خرید کالا یا دریافت خدمات اینترنتی دارد، باید اعتماد مراجعه‌کنندگان جلب شود که کاتالوگ دیجیتال یکی از بهترین ابزارها و روش‌ها برای اعتمادسازی است و سایت یا مجموعه‌ای که بتواند اعتماد مشتریان را جلب کند، قطعا فروش بالایی را تجربه خواهد نمود.‌

همچنین دلیل دیگری که باعث تاثیر کاتالوگ دیجیتال بر افزایش فروش می‌شود، از بین بردن محدودیت جغرافیایی است و با ارائه رو‌ش‌های ارتباطی مختلف و امکان ارائه خدمات به همه افراد در همه نقاط، فروش افزایش می‌یابد.

تفاوت‌ کاتالوگ دیجیتال با کاتالوگ چاپی

کاتالوگ‌ها از گذشته تا کنون جزو ابزار‌های کاربردی برای تبلیغات بوده‌اند اما با توجه به اینترنتی شدن بسیاری از کسب و کارها و فروشگاه‌ها، استفاده از کاتالوگ‌های چاپی کمرنگ‌تر شد و کاتالوگ‌های دیجیتال مورد استفاده و استقبال بیشتر قرار گرفتند. کاتالوگ‌های دیجیتال تفاوت‌هایی با کاتالوگ‌های چاپی دارند که ما در ادامه به مهم‌ترین این تفاوت‌ها پرداخته‌ایم.

  • درصورتی که کاتالوگ‌ها چاپی چاپ شوند و مشکلی در چاپ آن‌ها وجود داشته باشد، امکان ویرایش آن وجود ندارد اما در کاتالوگ‌های دیجیتال امکان تغییر و ویرایش کاتالوگ وجود دارد و می‌توان تصویر را تغییر داد و کاتالوگ بروزی داشت.
  • هزینه کاتالوگ‌های دیجیتال، کمتر از هزینه‌های کاتالوگ چاپی است زیرا در کاتالوگ دیجیتال هزینه چاپ، نشر، حمل و نقل و پخش حذف می‌شود.
  • با استفاده از کاتالوگ دیجیتال، در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود و می‌توان در مدت کوتاهی، کاتالوگ خود را منتشر کرد اما برای پخش کاتالوگ‌های چاپی به زحمت و صرف زمان بیشتری نیاز است.
  • کاتالوگ‌های دیجیتال محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته‌اند و تبلیغ کسب و کار محدود به یک منطقه خاص نمی‌شود زیرا می‌توان از بستر اینترنت این کاتالوگ‌ها را در نقاط مختلف جهان منتشر کرد.
  • برای نگهداری کاتالوگ‌های چاپی باید فضا و مکانی را به آن‌ها اختصاص داد اما کاتالوگ‌های دیجیتال به مکان فیزیکی برای نگهداری نیاز ندارند و در سیستم‌هایی مانند کامپیوتر، تلفن هوشمند و غیره قابل نگهداری هستند.
  • با استفاده از کاتالوگ‌های دیجیتال نگرانی از بابت خراب شدن یا پاره شدن و آسیب دیدن کاتالوگ‌ها وجود نخواهد داشت اما این مشکلات برای کاتالوگ‌های چاپی به وجود می‌آمد.

 

 

مزایای کاتالوگ دیجیتال

باتوجه به افزایش استفاده از اینترنت، آنلاین مارکتینگ هر روزه بیش‌تر از پیش طرفدار پیدا می‌کند و جزئی جدا ناپذیر از زندگی خواهد بود. از طرفی دیگر برای موفقیت در بستر اینترنت برای افزایش فرش و خدمات خود، باید از روش‌های تبلیغاتی نوین استفاده کرد که کاتالوگ دیجیتال یکی از بهترین این روش‌ها و ابزارهای تبلیغاتی است.

استفاده از کاتالوگ دیجیتال مزایای زیادی برای کسب و کارها و مجموعه‌های مختلف دارد که در ادامه مهم‌ترین این مزایا بیان شده است.

معرفی بهتر محصول و خدمات

کاتالوگ دیجیتال یکی از ابزارها و روش‌های بروز برای معرفی محصول است و می‌توان محصول و خدمات خود را هر چه بهتر معرفی کرد. با استفاده از کاتالوگ دیجیتال می‌توان علاوه‌بر انتشار تصویر کالا و خدمات، مزایا، ویژگی‌ها و مشخصات و سایر اطلاعات را به خوبی معرفی کرد.

افزایش مشتریان و فروش

یکی از مزایای کاتالوگ دیجیتال، افزایش مشتریان و فروش است. زیرا همانطور که گفته شد کاتالوگ دیجیتال روشی تبلیغاتی موثری است که منجر به افزایش اعتماد مشتریان شده و با ارائه همه مشخصات و ویژگی‌های محصول، می‌توان آن‌ها را به خرید ترغیب کرد و شاهد افزایش مشتریان و در نهایت فروش خود بود.

نگهداری راحت و انتشار سریع

به دلیل دیجیتال و مجازی بودن کاتالوگ‌های دیجیتال، نیازی به هیچ مکان فیزیکی برای نگهداری از آن‌ها نیست و می‌توان در گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و سایر فضاهای این چنینی آن‌ها را نگهداری کرد. همچنین نگرانی از بابت پارگی یا خراب شدن کاتالوگ‌های دیجیتال وجود نخواهد داشت. کاتالوگ‌ها دیجیتال را می‌توان خیلی راحت‌تر و سریع‌تر در شبکه‌های اجتماعی مختلف و سایر سایت‌ها انتشار داد و در نتیجه سرعت تبلیغات افزایش می‌یابد.

امکان تغییر و ویرایش

بعد از طراحی و چاپ کاتالوگ‌های چاپی، دیگر امکان تغییر و ویرایش آن‌ها وجود ندارد. اما یکی از قابلیت‌ها و مزایای مهم کاتالوگ دیجیتال این است که می‌توان در هر زمان که اراده کرد آن را تغییر داد یا ویرایش کرد و محدودیتی از این بابت وجود نخواهد داشت.

قابلیت اشتراک گذاری راحت در سایر پلتفرم‌ها

یکی از امکانات و مزایای کاتالوگ دیجیتال این است که می‌توان لینک کاتالوگ دیجیتال خود را خیلی راحت و سریع از طریق پیامک، تگ، کد QR، شبکه‌های اجتماعی و سایر روش‌ها به اشتراک گذاشت و از این طریق، تبلیغات گسترده‌ای را خیلی راحت و سریع و با تاثیر گذاری بیشتر انجام داد.

کاهش هزینه تبلیغات

با استفاده از کاتالوگ‌های دیجیتال، بسیاری از هزینه‌ها کاهش می‌یابد و نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین برای بازاریابی و تبلیغات نیست. طراحی کاتالوگ‌های دیجیتال هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی دارد و همچنین به دلیل عدم نیاز به استفاده از کاغذ برای چاپ کاتالوگ‌ها، نشر، پخش و حمل و نقل آن‌ها، هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

 

 

نکات مهم برای طراحی کاتالوگ دیجیتال

باوجود مزایای زیادی که کاتالوگ‌های دیجیتال دارند، اما همه کاتالوگ‌های دیجیتال نیز موثر و مفید نیستند. بلکه کاتالوگ دیجیتال باید به درستی طراحی شده باشد و اصول و استاندارد‌های یک کاتالوگ دیجیتال مناسب در آن رعایت شده باشد.

درصورتی که طراحی کاتالوگ دیجیتال به خوبی صورت نگرفته باشد، نه تنها به معرفی صحیح محصول و افزایش فروش کمک نمی‌کند، بلکه باعث از دست رفتن مشتریان نیز می‌شود. بنابراین باید طراحی کاتالوگ دیجیتال به درستی صورت گیرد. از جمله نکات مهمی که برای طراحی کاتالوگ دیجیتال باید طراحی شود به شرح زیر است:

  • کاتالوگ دیجیتال باید از ظاهر زیبا و جذابی برخوردار باشد و کیفیت و وضوح بالا و متن و تصویر مناسبی داشته باشد.
  • بهتر است برای معرفی محصول یا خدمات، از عبارات ساده و قابل فهم استفاده کرد.
  • در کاتالوگ دیجیتال باید همه اطلاعاتی که مخاطب به آن‌ها نیاز دارد، قید شود.
  • کاتالوگ دیجیتال باید پویا باشد و از تکنولوژی‌های بروز مانند پادکست، ویدئو، موشن گرافی و غیره برای شرح محصولات و خدمات استفاده کرد.
  • کاتالوگ دیجیتال باید قابلیت جست‌وجوی راحتی داشته باشد تا بتوان به راحتی آن را پیدا کرد.
  • ارائه روش‌های ارتباطی مختلف کسب و کار مربوطه در کاتالوگ دیجیتال
  • فراهم نمودن امکان انتشار کاتالوگ دیجیتال به روش‌های مختلفی مانند کد USSD، کد QR، تگ nfc و غیره.

 

نتیجه‌گیری

از زمانی که استفاده از اینترنت گسترش پیدا کرده است، آنلاین مارکتینگ نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و کسب و کارهای مختلف با انجام فعالیت خود در فضای مجازی و اینترنتی، می‌توانند شاهد موفقیت و فروش بالا باشند. اما برای موفقیت در آنلاین مارکتینگ و افزایش فروش خود، باید تبلیغات انجام داد تا کسب و کار خود را در معرض دید افراد زیادی قرار داد.

 تبلیغات روش‌ها و ابزارهای مختلفی دارد که استفاده از کاتالوگ دیجیتال نیز یکی از بهترین ابزارها و روش‌های بازاریابی اینترنتی و افزایش فروش است. کاتالوگ دیجیتال روشی است که با تلفیق تصویر و متن، به معرفی بهتر و باکیفیت‌تر محصول و خدمات پرداخته و از این طریق اعتماد مشتریان را جلب نموده و سبب افزایش فروش می‌شود.

استفاده از کاتالوگ دیجیتال مزایای زیادی دارد که از جمله می‌توان به، معرفی بهتر محصولات و خدمات، افزایش مشتریان و فروش، انتشار سریع و راحت، قابلیت اشتراک‌ گذاری در سایر پلتفرم‌ها، امکان تغییر و ویرایش، کاهش هزینه تبلیغات و غیره اشاره نمود. اما کاتالوگ دیجیتال باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و همه اصول و استاندارد‌ها در طراحی آن رعایت شده باشد. ما در این مقاله به تاثیر کاتالوگ دیجیتال در معرفی محصول و فروش آن و مزایای آن پرداختیم.

همه ما شاهد استفاده گسترده از اینترنت و فضای مجازی هستیم و این فرصت باعث شده است که بسیاری از صاحبان کسب و کارها از اینترنت و فضای مجازی بهره‌مند شده و در جهت افزایش فروش و خدمات خود از آن استفاده کنند.