مزایای لباس نخ پنبه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پنبه را می‌توان مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین الیاف طبیعی مورد استفاده در تولید پارچه دانست. لباس‌هایی که با استفاده از پارچه‌های نخ پنبه تولید می‌شوند، فوق العاده محبوب و پرطرفدار هستند؛ زیرا حس نرمی و لطافت را انتقال داده و بسیار راحت می‌باشند. این نوشتار به بیان مزایای لباس نخ پنبه اختصاص دارد.

به طور کلی اصلی‌ترین مزیت نخ پنبه، طبیعی بودن آن است؛ علاوه بر این روش تولید پارچه‌های پنبه‌ای و تنوع بالای آنها باعث می‌شود که برای تولید انواع لباس به کار روند. در واقع البسه نخ پنبه، برای کلیه فصول مناسب بوده و افراد در هر سنی می‌توانند، از آنها استفاده کنند.

لباس نخ پنبه

هر چند که اکثر پارچه‌های موجود در بازار، حاصل در هم بافتن نخ‌هایی از جنس‌های مختلف می‌باشند، اما معمولاً صفت نخی برای پارچه‌هایی از جنس نخ پنبه‌ای به کار می‌رود. از این منسوجات برای تولید انواع لباس، کالای خواب و سایر لوازم خانگی پارچه‌ای استفاده می‌شود.

لطافت، کیفیت جنس عالی، طول عمر بالا و قابلیت شستشوی زیاد، مهم‌ترین مشخصات لباس‌های نخ پنبه به شمار می‌روند. شایان ذکر است که پارچه نخ پنبه، انواع مختلفی دارد و اقسام گوناگون آن از نظر نمره نخ‌های به کار رفته، ضخامت، روش بافت و مواردی از این قبیل با هم فرق دارند. هر یک از ارقام پارچه پنبه‌ای، برای دوخت یک سری لباس‌ها مناسب‌تر است.

مهم‌ترین ارقام پارچه نخ پنبه

  1. پارچه پاتیس

از الیاف بسیار ریز درست شده و نازک‌ترین نوع پارچه نخ پنبه محسوب می‌شود. پارچه پاتیس، به خصوص برای آب و هوای گرم و شرجی مناسب است.

  1. پارچه ژرسه

ژرسه به پارچه کشباف نیز مشهور است و بیشتر برای تولید پوشاک نخی تابستانه، لباس راحتی و تی شرت‌های خنک به کار می‌رود.

  1. پارچه پوپلین

پارچه پوپلین، دارای بافت سبک بوده؛ ماهیت آن به گونه‌ای است که به میزان بالایی برای تولید پوشاک ورزشی و برخی البسه مردانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. پارچه شمبری

ماهیتی مشابه پارچه جین دارد، اما نازک‌تر است و بیشتر در رنگ‌های روشن تولید می‌شود.

  1. پارچه شیرشکری

برخلاف بسیاری از پارچه‌های پنبه‌ای، پارچه شیرشکری، چروک پذیر نیست. تولید کت و شلوارهای تابستانه، مهم‌ترین کاربرد این پارچه محسوب می‌شود.

  1. پارچه فلانل

بافت آن به گونه‌ای است که هوا در منافذ خود نگه می‌دارد؛ به همین علت قابلیت گرم کنندگی دارد و برای تولید پوشاک زمستانی مناسب به نظر می‌رسد.

6 مزیت لباس نخ پنبه

استفاده از لباس نخ پنبه، برای پوست و بدن انسان مفید است؛ علاوه بر این، به علت طبیعی بودن و ماهیت لطیفی که دارد، حس خوشایندی را انتقال داده، حتی استرس و اضطراب را کم می‌کند. در ادامه، به 6 مزیت مهم لباس نخ پنبه اشاره کرده، توضیحاتی درباره آنها ارائه می‌دهیم.

کنترل رطوبت بدن

شاید مهم‌ترین مزیت لباس نخ پنبه، این است که رطوبت بدن را به نحو شایسته‌ای کنترل می‌کند. به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که اولاً پارچه‌های نخ پنبه‌ای، به علت گیاهی بودن و داشتن منافذ ریز، از قابلیت تنفس بسیار خوبی برخوردار هستند؛ بنابراین با پوشیدن لباس پنبه‌ای، بدن کمتر عرق می‌کند. دوماً الیاف لطیف پنبه‌ای عرق بدن را جذب می‌کنند.

گفته می‌شود که برخی لباس‌های نخ پنبه، قابلیت جذب رطوبت تا یک پنجم وزن خود را دارند. این ویژگی، مانع باقی ماندن عرق بر روی پوست شده، به حفظ طراوت آن کمک می‌کند؛ به همین دلیل یکی از مصارف مهم پارچه نخ پنبه، تولید پوشاک ورزشی است.

نرمی و لطافت

همان گونه که پیشتر نیز اشاره شد، نرمی و لطافت، مشخصه اصلی نخ پنبه است. در واقع، منسوجات پنبه‌ای با این ویژگی شناخته می‌شوند. لباس‌هایی که با پارچه نخی تهیه می‌شوند، بسیار راحت هستند؛ به همین دلیل پارچه نخ پنبه، کاربرد زیادی در تولید لباس راحتی خانگی، لباس زیر و لباس نوزاد دارد.

عایق

قابلیت نگه داشتن هوا در منافذ، باعث می‌شود که نخ پنبه، حالت عایق داشته باشد. نکته جالب توجه این است که بسته به نوع بافت و ضخامت پارچه، لباس نخ پنبه، در برابر هوای سرد و گرم، همانند یک عایق حرارتی عمل می‌کند؛ بدن را گرم یا خنک نگه می‌دارد.

ضد حساسیت

ماهیت طبیعی و گیاهی، همچنین نرمی خاص نخ پنبه، باعث می‌شود که با پوست بسیار مهربان باشد. برخلاف بسیاری از پارچه‌ها، نخ پنبه، به هیچ عنوان باعث خارش یا قرمزی پوست نشده، ضد حساسیت پوستی است.

دوام بالا

یکی از مهم‌ترین دلایل اقبال فراوان به خرید نخ پنبه، دوام بالای آن است. بدون شک طول عمر بالا، اصلی‌ترین مسئله‌ای است که در هنگام خرید لباس باید مورد توجه قرار گیرد. لباس‌های نخ پنبه، قابلیت شستشوی بالایی (حتی در آب گرم) دارند. گفته می‌شود که خیس شدن نخ پنبه، نه تنها کیفیت پارچه را کم نمی‌کند، بلکه موجب افزایش مقاومت آن خواهد شد.

استحکام و مقاومت کششی بالا، یکی دیگر از نشانه‌های بادوام بودن البسه نخ پنبه است. این پوشاک در برابر عوامل آسیب زا مقاوم هستند و به راحتی پاره نمی‌شوند.

سبک بودن

وزن سبک، از دیگر مزایای قابل ذکر لباس نخ پنبه است. این ویژگی نیز به ماهیت گیاهی پنبه بر می‌گردد. در واقع، پس از لطافت، سبک بودن، بارزترین ویژگی پنبه است.

هر چند که وزن نسبی لباس، وابسته به عواملی مانند گونه گیاهی پنبه، نوع و ضخامت نخ پنبه‌ای، روش بافت و مواردی از این قبیل است؛ اما در حالت کلی، پوشاک پنبه‌ای، سبک و راحت هستند؛ به نحوی که به خصوص در فصل تابستان، هیچ گونه حس سنگینی به بدن نمی‌دهند.

مقاوم در آب و هوای مختلف

مقاومت در شرایط اقلیمی مختلف، مزیت منحصر به فرد لباس‌های نخ پنبه‌ای به شمار می‌رود؛ به عبارت دیگر، کمتر الیافی را می‌توان یافت که هم برای آب و هوای گرم مناسب باشد و هم در برف و سرما بتوان از آن استفاده کرد.

امکان تنفس خوب، قابلیت حبس کردن هوا در بافت‌های پارچه و ویژگی عایق بودن، باعث می‌شوند که نخ پنبه، برای مناطق گوناگون و فصول مختلف، مناسب باشد.

راهنمای خرید لباس نخ پنبه

پس از معرفی فواید لباس نخ پنبه، لازم دانستیم، چند نکته درباره خرید این گروه از پوشاک بیان کنیم:

  • سعی کنید، با بررسی نرمی و سبک بودن لباس، به پنبه‌ای بودن الیاف پارچه آن پی ببرید.
  • در هنگام خرید لباس نخ پنبه، میزان آبرفت پارچه را، در نظر بگیرید و با توجه به آن سایز مناسبی را انتخاب کنید.
  • میزان چروک پذیری لباس نخ پنبه را در نظر بگیرید.
  • به برچسب لباس، دقت کرده و درباره شیوه شستشو و اتو زدن آن اطلاعاتی کسب کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله، نهایت تلاش خود را به کار بردیم، تا خوانندگان را با مزایای لباس نخ پنبه آشنا کنیم. در یک بیان کلی و خلاصه‌وار می‌توان گفت که دوام و مقاومت بالا، لطافت، راحتی، عایق بودن، تنفس خوب و جذب رطوبت بدن، مهم‌ترین دلایل رونق خرید لباس نخ پنبه محسوب می‌شوند.

نکته‌ای که یادآوری آن ضروری به نظر می‌رسد، این است که آنچه تحت عنوان پارچه یا لباس پنبه‌ای به فروش می‌رسد، از تنوع بالایی برخوردار بوده و بسته به عوامل مختلفی مانند نمره نخ‌های به کار رفته و نوع بافت، ویژگی‌ها و مزایای متفاوتی دارد.

پنبه را می‌توان مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین الیاف طبیعی مورد استفاده در تولید پارچه دانست. لباس‌هایی که با استفاده از پارچه‌های نخ پنبه تولید می‌شوند.