به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همیشه برای مخاطبان سینما آمار پرفروش ترین ها از جذابیت های خاصی برخوردار بوده به نحوی که برخی تماشاگران بر اساس همین آمارها ترغیب می شوند تا به تماشای فیلمی بنشینند و برای آن بلیت تهیه کنند.
در حال حاظر از فیلم سینمایی طنز و کمدی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران یاد می کنند؛ فیلمی که از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته به عنوان فیلم نوروزی اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده و همچنان بر پرده سینماها قرار دارد و تا لحظه نگارش این متن بیش از ۲۸۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان فروش داشته و بیش از ۶ میلیون و ۵۲۶ هزار تماشاگر برای دیدن آن بلیت تهیه کرده اند.
سینمایی «فسیل» به نویسندگی حمزه صالحی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان که در سال ۹۹ ساخته شده بود، بنا بر صلاحدید سازندگان و به دلیل کرونا، در تاریخ ذکر شده اکران خود را شروع کرد؛ فیلمی با بازی بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا، الناز حبیبی، الهه حصاری، بابک کریمی، سید جواد هاشمی، غلامرضا نیکخواه، امید روحانی و سمانه منیری در روزهایی که تماشاگران کمتر به سینما می روند، با استقبال آنها مواجه شده است.
داستان «فسیل» درباره سه دوست به نام های اسی، سعید و صفا است که گروهی موسیقی به نام بلک داگز تشکیل داده اند. ماجرا در زمان پیش از انقلاب می گذرد؛ اسی به دنبال اجرا جلوی شاه است و صفا با سرودن ترانههای اعتراضی سعی میکند، محبوبیتی بین مردم کسب کند ولی به خاطر ترانهای اعتراضی، به زندان ساواک میافتد. اسی که قرار بود برای شاه بخواند طی تصادفی به کما میرود و ۱۰ سال بعد به هوش میآید. او متوجه میشود که شاه فرار کرده، انقلاب شده و فرنگیس، نامزدش، ازدواج کرده و سعید عضو کمیته مردمی انقلاب و صفا به سازمان مجاهدین خلق پیوسته است.
اسی به سراغ فرنگیس میرود و متوجه میشود که او طلاق گرفته، پس او را از پدرش خواستگاری کرده و با او ازدواج میکند. در شب عروسی اسی، بین صفا و سعید که در دو گروه مقابل هم قرار دارند، درگیری صورت میگیرد و به سبب آن باز هم اسی به کما رفته و در دهه ۸۰ شمسی، چشم باز میکند.
فسیل باز هم رکورد زد
برخی از منتقدان سینما فروش میلیاردی «فسیل» را پای بلیت های ۶۰ هزارتومانی امروز سینما توجیه می کردند و با استناد به فیلم های پرمخاطب دهه ۶۰ و ۷۰ اظهار می کردند که لقب پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما برای فسیل، پوشالی است و حرف اول و آخر را استقبال تماشاگران می زند. اما حالا که «فسیل» بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تماشاگر داشته و بعد از فیلم پرمخاطب «عقاب ها» (با ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب)، عملا دومین فیلم پرمخاطب سینمای بعد از انقلاب شده است، دهان همان منتقدان را نیز بسته است! رکوردی که بعید است حالا حالا ها فیلمی به نزدیکی های آن هم برسد.
رویای شوم تعطیلی سینماها نقش برآب شد
درست است که فیلم سینمایی «فسیل» فیلمی فاخر با کارگردانی درجه یک و دکوپاژهای خارق العاده نیست، اما در میان فیلم های کمدی چند سال اخیر، دارای قصه، بازی های به نسبت خوب و شریف است و عملا تماشاگر راضی از سالن سینما برمی گردد. نکته مهم تر ماجرا این است که در سال گذشته و در پی اغتشاشاتی که به اقتصاد و آرامش مردم خدشه وارد کرد و باعث تعطیلی های چند باره سینماها شد، بسیاری بر این باور بودند که عملا باید فاتحه سینما را خواند و به فکر تعطیلی سراسری سالن های سینما بودند و عملا با فشار مضاعف بر سازمان سینمایی، در حکم پیاده نظام های دشمن عمل می کردند.
اما با مدیریت، حمایت و اکران به موقع فیلم های سینمایی با ژانرهای مختلف، نه تنها خواب آشفته تعطیلی سینماها نقش برآب شد، بلکه با استقبال تماشاگران از فیلم های روی پرده، سینما جان دوباره ای به خود گرفت و در چندین نوبت رکورد حضور تماشاگران در سینماهای کشور شکسته شد. هرچند که بنا بر سال های گذشته و سلیقه مخاطب، فیلم های کمدی و طنز از استقبال بیشتری توسط تماشاگران برخوردارند و فیلم های اجتماعی و ژانرهای دیگر در اولویت بعدی گیشه قرار دارند.
امروز نه تنها سالن های سینما به تعطیلی نکشیده، بلکه پروژه ساخت سالن های مجهز و استاندارد سینما در دولت سیزدهم قابل تقدیر و حمایت است؛ پیش از دولت سیزدهم تنها ۵۷۰ سالن سینما در کشور وجود داشت در حالی که اکنون طی تنها ۲ سال ۲۳۰ سالن جدید بهرهبرداری شده است و خزاعی رئیس سازمان سینمایی قول داده که این عدد تا پایان دولت به عدد ۱۰۰۰ سالن در کشور برسد؛ وعده ای که با این حجم از فعالیت و اهتمام دور از ذهن نیست چرا که احداث سینما در همه شهرستانهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر، با تامین اعتبار دولتی مصوب شده و این مصوبه زیرساختهای سینمایی کشور را به شکل چشمگیری ارتقا میدهد.