توسعه روابط اقتصادی با اعضای اکو امکان افزایش ترانزیت و مبادلات را برای کشور به وجود می‌آورد

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره تبدیل ایران به هاب ترانزیتی منطقه‌ و میزان اثر گسترش روابط منطقه‌ای بر این روند اظهار کرد: دولت سیزدهم قدم‌های خوبی برای گسترش کریدورهای ترانزیتی و گسترش ارتباطات منطقه‌ای برداشته است و حضور رئیس‌جمهور در شانزدهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی اکو نیز در همین راستا بود.

وی با اشاره به شرایط تحریمی و محدودیت دسترسی به بازارهای پولی جهانی برای کشور ما گفت: تسهیل نقل‌وانتقالات پولی بهترین راه‌حل برای حل مشکلات اقتصادی و گسترش تعاملات با کشورهای همسایه است.

بیشتر بخوانید:

تفاهم سه‌جانبه در مسکو برای افزایش ترانزیت در کریدور شمال-جنوب به امضا رسید

وی ادامه داد: اکو، بریکس و شانگهای از حمله نهادهایی هستند که می‌توانند روند نقل‌وانتقال ترانزیتی و پولی را تسهیل کنند که دولت به‌درستی در سال‌های اخیر در راستای گسترش روابط با کشورهای عضو این پیمان‌ها قدم برداشته است.

قادری افزود: حضور در این پیمان‌ها نقش مهمی در دورزدن بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه کشور دارد و این امر می‌تواند صادرات را تسهیل کند.

وی تأکید کرد که در شرایط فعلی، حضور جدی در نشست‌ها ضروری است تا موانع در حوزه ترانزیت کالاها بر طرف شود و با همکاری کشورهای عضو اکو، این موانع قطعاً برطرف خواهد شد.

این نماینده مجلس توضیح داد: باید از مزایای تجارت و بازرگانی کشورها بهره‌برداری کرده و کیفیت تولیدات را برای صادرات به کشورهای هدف افزایش دهیم.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس افزود: پیوندهای اقتصادی بین کشورهای همسایه و اکو می‌تواند منجر به پیوندهای سیاسی و امنیتی شود، تا تنش و حساسیت بین کشورها ایجاد نشود.

وی در پایان گفت: اگر این تعاملات را تعمیق دهیم، منطقه ما به منطقه‌ای امن تبدیل خواهد شد و معضلاتی که در خاورمیانه به دلیل تضادها و عدم همکاری وجود دارد، برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تکمیل زنجیره کریدور شمال-جنوب در دولت سیزدهم صورت می‌گیرد

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه گفت: افزایش پیوندهای اقتصادی با کشورهای عضو اکو منجر به افزایش ترانزیت و مبادلات اقتصادی برای کشور خواهد شد.