به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کنترل روایت و دستکاری اطلاعات به عنوان عناصر ضروری جنگ های مدرن نگریسته می شوند. صهیونیست ها به این استراتژی هاسبارا hasbara می گویند. هاسبارا معمولاً به معنای توضیح ترجمه می شود که به صورت کامل معنای ان را نمی رساند. هاسبارا جنگ اطلاعاتی را به تلاش های استراتژیک دولت برای تقویت وحدت جبهه داخلی پیوند می دهد. اطمینان از حمایت متحدان را تقویت می کند و تلاش برای سازماندهی ائتلاف های متخاصم را مختل کند. نحوه تعریف مسائل توسط رسانه ها، روشنفکران و شبکه های اجتماعی را تعیین می کند. پارامترهای گفتمان صحیح سیاسی را تعیین می کند؛ از منتقدان و استدلال های آنها مشروعیت زدایی می کند و درک و تفسیر مشترک از نتایج مذاکرات بین المللی را شکل دهد. هاسبارا چند وجهی است و به خوبی با عصر دیجیتال سازگار است. هاسبارا یک مشارکت عمومی- خصوصی است که در آن دولت رهبری می کند و داوطلبان متعهد برای اجرای یک استراتژی اطلاعاتی از آن پیروی می کنند. هاسبارا ریشه در مفاهیمی مانند پروپاگاندا، آگیت پروپ(ترکیب اگیت-پروپ از دو بخش اگیت (Agit, Agitation) و پروپ (پروپاگاندا)) و سانسور دارد. مانند آنها، ارتباطی است که برای تأثیرگذاری بر شناخت و رفتار از طریق دستکاری ادراک از یک علت یا موقعیت با استدلال های یک طرفه، مواد مغرضانه و جذابیت های احساسی برقرار شده است. با این حال، هاسبارا بر خلاف روش های قبلی، صرفاً به دنبال تضعیف یا خدشه دار کردن وجهه ملی دشمنان خود یا ارائه اطلاعات مطلوب برای تزهای خود نیست. همچنین به طور فعال به دنبال القای اصول درستی سیاسی در رسانه ها و مخاطبان داخلی و خارجی است که باعث ترویج خودسانسوری توسط آنها شود. از این طریق میکوشد تمایل مخاطبان را برای در نظر گرفتن اطلاعات مرتبط با دیدگاهها، افراد و گروههای غیرقابل قبول سیاسی کاهش دهد و از گردش اطلاعات متخاصم در شبکههای اجتماعی جلوگیری کند.
تلاشهای گذشته دولتها برای شکلدهی به افکار داخلی و خارجی به تولید اطلاعات متقاعد کننده و تلاش برای محروم کردن مخاطبان از دسترسی به اطلاعات متناقض از طریق قطع کردن عرضه آن از طریق سانسور، پارازیت و سایر تکنیکهای جهت کاهش جریان آن بستگی داشت. در مقابل، هاسبارا با فرض جریان آزاد اطلاعات و یک بازار آزاد عقاید به دنبال ترویج گوش دادن انتخابی است. هدف محدود کردن تقاضا برای اطلاعات است نه جریان آن. بنابراین اگرچه هاسبارا دربرگیرنده تلاشهایی برای ممانعت از دسترسی به اطلاعات از طریق طیف گستردهای از تکنیکهای فناوریهای اطلاعاتی جدید است، اما بر محدود کردن پذیرش مخاطبان از اطلاعات تمرکز دارد. در این زمینه، هاسبارا کنترل روایت را به عنوان یک سلاح قدرتمند می شناسد. زیرا زمینه را تعریف می کند. هنگامی که با موفقیت تحمیل شود، یک فیلتر شناختی فراهم می کند. روایت ها چارچوبی جامع برای ارتباط و تفسیر رویدادها ارائه می دهند. روایت ها «تفکر گروهی» را محقق میکنند و پایههایی را برای همنوایی و در نتیجه طردگرایی ایجاد میکنند. در سیاست، ادراک مساوی است با واقعیت است. روایات به برخی برداشت ها مشروعیت می بخشد و برخی دیگر را نه. با تحمیل برچسب های مطلوب یا تحقیرآمیز بر اطلاعات و منابع آن، می توان از روایت ها برای تقویت کلیشه ها استفاده کرد. چنین برچسبهایی گیرندگان اطلاعات را مستعد میکنند که برخی چیزها را معتبر بپذیرند و برخی دیگر را باور نکنند و برخی دیگر را چنان آلوده یا غیرقابل قبول بدانند که میتوان و باید آنها را نادیده گرفت.
همانطور که جنگ اخیر در غزه نشان می دهد، دولت مدرن ابزارهای متنوعی برای ایجاد و حفظ روایتها در اختیار دارد. منابع تحت کنترل یا هدایت اسرائیل، رسانههای آمریکایی را با نکات مورد گفتوگویی که با مجریان و روزنامهنگاران قبلاً هماهنگ شده بودند، پر می کنند. علاوه بر تکنیکهای سنتی تبلیغات، اطلاعات نادرست و تبلیغات در رسانههای متعارف، دستگاه هسبارا اسرائیل از کانالهای ارتباطی متمرکزتری مانند فیسبوک، توییتر و یوتیوب استفاده زیادی می کند. مخاطبان را به سمت اطلاعاتی که به نفع هدفش بود سوق می دهد و اطلاعاتی را که با تزهایش در تضاد بود، را حذف می کند
افکار عمومی به طور فزاینده ای توسط رسانه های اجتماعی شکل می گیرد. دولت اسرائیل واحدهای دولتی و غیر دولتی را سازماندهی کرده است تا از این موضوع بهره برداری کند، از جمله ایجاد وب سایت ها، حساب های رسانه های اجتماعی و پیام های منتسب به هویت های جعلی. می دانند که چگونه عملکرد مرورگرها، الگوریتمهای موتور جستجو و سایر مکانیسمهای خودکاری را که اطلاعات ارائه شده به کاربران اینترنت را کنترل میکنند، دستکاری کند. چنین دستکاری می تواند تضمین کند که برخی از نظرات و اطلاعات در پاسخ به جستجوها ظاهر شوند یا نشوند. میتواند به مطالب، منابع یا تحلیلها و ورودیهای که برای آنها مطلوب است اهمیت بیشتری بدهد. می تواند ترتیبی دهد که جستجوها فقط نظرات و اطلاعات مثبت یا منفی را در مورد یک موضوع پیدا کنند. در برخی از کشورها، مانند ایالات متحده، اسرائیل میتواند برای تقویت پیامهای خود از یک طرف و از طرف دیگر رد و بیاعتبار کردن اظهاراتی که با استدلالها، حقایق و برساخته هایش در تضاد است، بر ستون پنجمی از هواداران فعال و موقعیت اخلاقی کسانی را که چنین اظهاراتی را بیان کند تکیه کند. رژیم اشغالگر از امکاناتی که برای مشارکت عمومی و خصوصی در تبلیغات ایجاد میکند، هوشمندانه استفاده میکند. به عنوان مثال، آژانس یهود برای اسرائیل از یک راهنمای هاسبارای آنلاین online Hasbara Handbookبرای دانشجویان سراسر جهان حمایت مالی کرده است تا از آنها به عنوان مدافع اسرائیل و سیاست های آن استفاده کند. راهنمای هاسبارا بسیاری از تکنیکهای استاندارد تبلیغات و لفاظی فریبنده را توضیح میدهد. این استدلالها و استدلالهای متقابل خاص را تکرار میکند و یک برنامه آموزشی برای حمایت و رد کردن را ترسیم میکند. همچنین بر اهمیت برچسب زدن یا نامیدن- پیوند دادن یک شخص یا ایده به یک نماد منفی تاکید می کند.