طارمی: برای قهرمانی آسیا باید تغییر ذهنیت بدهیم/ جهانبخش: نگران مصدومیتم هستم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اعضای کادر فنی و بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان پس از پیروزی مقابل تیم ملی هنگ کنگ در بازی نخست مقدماتی جام جهانی 2026 به اظهارنظر پرداختند.

مطهری: بعد از گل دوم عطش تیم کم شد

حمید مطهری بعد از بازی ایران و هنگ‌کنگ در مرحله انتخابی جام جهانی، اظهار داشت: واقعاً بازی خوبی بود. شروع خوبی داشتیم و می‌توانم نیمه اول را به دو قسمت تقسیم کنم. شروع فوق العاده، پرفشار و با ریتم مناسب؛ اما با توجه به دو گلی که به ثمر رساندیم، عطش تیم ما کم شد. در بین دو نیمه با صحبت‌هایی که انجام شد، بچه‌ها خوب کار کردند و توانستیم به گل‌هایمان اضافه کنیم و برنده شویم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چرایی فرصت سوزی ملی‌پوشان، عنوان کرد: در چنین دیداری، این مورد طبیعی است. بازیکنان دوست داشتند هر چه سریع‌تر به گل‌های بیشتری برسند در محوطه جریمه تمرکز لازم را نداشتند. تیم در کارهای تاکتیکی به صورت منسجم مشغول انجام کارهای خودش بود. همین که موقعیت ایجاد می‌شود یعنی کار تاکتیکی شما خوب و مسنجم پیش می‌ر‌ود؛ زمانی که شما موقعیت ایجاد نکنید، آن زمان باید نگران بود. به تک تک بچه‌ها تبریک می‌گویم همه آنها فوق‌العاده بودند و نشان دادند که خداراشکر یک تیم هستیم. آماده می‌شویم تا مرحله به مرحله بهتر شویم.

مربی تیم ملی درباره بازی بعدی ایران مقابل ازبکستان، گفت: بازی بعدی سخت است. همه ما می‌دانیم ازبکستان تیمی است که در مسیر پیشرفت قرار دارد. در خرداد ماه در رقابت‌های کافا با آنها بازی کردیم و تیم گردن کلفتی هستند. از آنجا که حمایت هواداران‌شان را دارند باید با تمرکز بالا مقابل  آنها قرار بگیریم تا نتیجه خوبی بگیریم.

تیموریان: عملکرد تیم ملی قابل قبول بود

آندرانیک تیموریان پس از پیروزی ۴ بر صفر ایران مقابل هنگ‌کنگ گفت: برای هر تیمی بازی اول مقدماتی جام جهانی سخت است. مهم این است که تیم ملی بازی را برد. شروع خوبی داشتیم ولی بعد از زدن دو گل بازی اُفت کرد. در کل بازی قابل قبولی انجام دادیم. مهم سه امتیاز بازی بود که گرفتیم.

وی درباره بازی بعدی ایران مقابل ازبکستان گفت: ازبکستان بازی سخت‌تری خواهد بود. امیدوارم نقاط ضعف و قوت را ترمیم کنیم و نتیجه خوبی بگیریم.

مربی تیم ملی در مورد ناراحتی شدید قلعه‌نویی از شجاع خلیل‌زاده تصریح کرد: بازی رسمی است و این اتفاقات طبیعی است. این مسائل بین بازیکن و مربی خیلی معمولی است.

آزمون: بازی برابر تیم‌هایی مثل هنگ‌کنگ سخت است

سردار آزمون پس از پیروزی امروز تیم ملی ایران مقابل هنگ‌کنگ گفت: مقابل اینطور تیم‌ها بازی کردن یک مقدار سخت است. ما می‌دانستیم که می‌توانیم بازی را ببریم و این طبیعت فوتبال است و کار را برای ما سخت می‌کند. به هر حال به بچه‌ها تبریک می‌گویم.

وی در واکنش به این پرسش که یک گل تا رسیدن به رکورد گلزنی کریم باقری در تیم ملی فاصله دارد، گفت: باعث افتخار من است که کنار او فقط بایستم. عددهایم بیشتر از کریم باقری و علی دایی نشود هم برای من افتخار است.

مهاجم تیم ملی در مورد بازی بعدی تیم ایران مقابل ازبکستان عنوان کرد: قطعاً سخت است. بچه‌ها خیلی آماده هستند و ان‌شاءالله بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.

آزمون در خصوص از خود گذشتگی‌اش در چند صحنه اظهار داشت: چیزی که صددرصد ببینم و خیال تیم راحت باشد را باید انجام بدهم.

ابراهیمی: خوشحالم بعد از یک سال برای تیم ملی بازی کردم

امید ابراهیمی پس از پیروزی ایران مقابل هنگ‌کنگ در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالم که بعد از یک سال برای تیم ملی بازی کردم و امیدوارم بازی بعد هم موفق شویم.

وی درباره وضعیت خودش در لیگ قطر گفت: همه می‌دانید ماندن در فوتبال قطر کار آسانی نیست. باید همه ساله کیفیت لازم را داشته باشید. خیلی از بازیکنان آمدند و بعد از شش ماه یا یک سال برگشتند. مهم‌ترین فاکتور کیفیت است و اگر نداشته باشید نمی‌توانید در این لیگ بمانید. در این چهار، پنج ساله کیفیتم خوب بوده و ان‌شاءالله ببینیم آخر فصل چه می‌شود.

بازیکن تیم ملی در واکنش به این پرسش که تیم ملی از زمان حضور امیر قلعه نویی به همدلی رسیده است، تصریح کرد: صددرصد؛ نیاز نیست من در مورد کیفیت امیرخان صحبت کنم. کل فوتبال ایران او را می‌شناسند. ارادت خاصی به قلعه‌نویی دارم و مدیون او هستم. چه یک دقیقه، چه پنج دقیقه و چه باشم و چه نباشم برای تیم ملی آرزوی موفقیت می‌کنم. مطمئنم او با تجربه‌ای که دارد تیم را یکدل کرده است. بچه‌ها هم دوست دارند این همدلی و وحدت اتفاق خوبی برای تیم ملی رقم بزند. الان که شرایط بچه‌ها خوب است اتفاق خوبی در جام ملت‌ها رقم بزنیم و بتوانیم قهرمان شویم. همه می‌دانند ایران از لحاظ بازیکن و کیفیت شرایط خوبی دارد. ان‌شاءالله بازی به بازی جلو می‌رویم تا ببینیم چه می‌شود.

ابراهیمی درباره دیدار بعد تیم ملی مقابل ازبکستان گفت: این بازی کاملاً متفاوت است. ازبکستان از نظر فنی و فیزیکی قابل مقایسه با هنگ‌کنگ نیست. قطعا بازی سختی در ازبکستان است. ما هم می‌رویم که بهترین عملکرد را داشته باشیم و بهترین نتیجه را بگیریم.

وی در واکنش به این موضوع که تیم ایران به حمایت سایر ارگان‌ها در جام جهانی نیاز دارد، گفت: صددرصد. تنها کار این است که کمترین حاشیه را وارد تیم ملی کنیم تا در کمال آرامش کارش را انجام دهد. کادر فنی، بازیکن و فدراسیون کارشان را انجام دهند تا یک قهرمانی به دست بیاید و مردم خوشحال شوند.

کریمی: توان شکست ازبکستان را داریم

علی کریمی بعد از بازی ایران مقابل هنگ‌کنگ در مرحله انتخابی جام جهانی، گفت: خدراشکر بچه‌ها بازی خوبی به نمایش گذاشتند. موقعیت‌های خوب زیادی داشتیم و می‌توانستیم با گل‌های بیشتری بازی را به پایان برسانیم و بین گل دوم تا سوم اینقدر طول نکشد. شروع خوبی برای مقدماتی جام جهانی بود و یک بازی خوبی برای جام ملت‌های آسیا. به بچه‌ها، مردم ایران به خاطر این پیروزی شیرین تبریک می‌گویم و امیدوارم در بازی آینده هم همینطور کار را تمام کنیم.

بازیکن تیم ملی در پاسخ به این سوال که در هر سه مسابقه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به میدان رفت و چقدر احتمال می‌دهد در جام ملت‌ها هم این روند برای او تکرار شود، گفت: برای تیم ملی کشورمان همه تلاش‌مان را انجام می‌دهم که مثمر ثمر باشم.

کریمی در مورد بازی بعدی تیم ملی مقابل ازبکستان در مقدماتی جام جهانی تصریح کرد: بازی سختی مقابل ازبکستان داریم که در خانه آنها برگزار می‌شود. ما هم آنقدر توانش را داریم که ازبکستان را بیرون از خانه شکست دهیم.

وی راجع‌به جو اردوی تیم ملی فوتبال ایران گفت: جو تیم ملی همیشه جو خوب بوده است. انتظار می‌رود مردم خوب‌مان از این تیم حمایت کنند تا در مسابقات آینده خوب ظاهر شویم و موفق باشیم.

جهانبخش: مسیر خوبی در جام ملت‌ها داریم

علیرضا جهانبخش پس از پیروزی ۴ گله ایران مقابل هنگ‌کنگ گفت: در این مدت، اردو به اردو بهتر شدیم و به لحاظ هماهنگی و نتایج خیلی شرایط خوبی داشتیم. بازی‌های گذشته ما بیشتر دوستانه بود و امروز یک بازی رسمی انجام دادیم و کادرفنی و قلعه‌نویی اصرار داشتند که قدم اول را خوب برداریم.

وی درباره مصدومیتش عنوان کرد: مصدومیت جزیی به وجود آمد، باید MRI بگیرم که ببینم چیست. بازی بعد با ازبکستان هست و هم اینکه بازی‌ بعدی باشگاهی در لیگ قهرمانان دارم و خودم نگران هستم. امیدوارم خیر باشد.

جهانبخش درباره شرایطش در فاینورد گفت: خداراشکر شرایطم بازی به بازی بهتر شد و دعا کنید که خیر باشد.

هافبک تیم ملی درباره حضور بازیکنان جوان و جدید در تیم ملی تصریح کرد: یکی از چیزهایی که برای من عجیب بود این بود که نسبت به سن تیم ملی صحبت می‌شد. کادرفنی بازیکنان جوان خیلی خوبی را به اردو دعوت کرده است و بازیکنانی هستند که استعداد و آینده خوبی دارند. جام ملت‌ها قطعا تیم باید نتیجه بگیرد و تجربه بازیکنانی که در چند سال گذشته با هم بودند خیلی می‌تواند کمک کند. اگر تجربه بازیکنان باتجربه را با بازیکنان جوان ترکیب کنیم خیلی به تیم ملی کمک می‌کند. ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوانان می‌تواند به تیم ملی کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که این نسل تیم ملی می‌تواند یک قهرمانی به مردم هدیه کند؟ گفت: قطعا همه بازیکنان تلاش می‌کنند و این آرزوی همه ما است. بازیکنان وقتی با هم صحبت می‌کنند بزرگترین هدف‌شان همین است. متاسفانه در جام ملت‌های قبل بدشانس بودیم. مسیر خوبی در جام ملت‌ها داریم و امیدوارم مردم هم در قطر از ما حمایت کنند.

جهانبخش در پاسخ به این سوال که تا این‌جای فوتبالش فکر می‌کند که به حقش رسیده است؟ خاطرنشان کرد: از مسیر فوتبالی‌ام راضی هستم، قطعا می‌توانست بهتر باشد و برای بهتر بودنم تلاش کردم. در انگلیس می‌توانستم شرایط بهتری داشته باشم. در مدتی که در برایتون بودم تمام تلاشم را کردم، در مسیری که رفتم خیلی به تصمیماتم فکر کردم. ۱۰ سال بازی کردن در سطح اول فوتبال اروپا نشان می‌دهد که چقدر تلاش کردم. در ۳۰ سالگی هم تجربه‌ام بیشتر شده و دوست دارم به نحو خوبی از شرایطم در تیم ملی و در تیم باشگاهی استفاده کنم.

عزت‌اللهی: جو تیم ملی خیلی بهتر شده است

سعید عزت‌اللهی بعد از بازی ایران مقابل هنگ‌کنگ در مرحله مقدماتی جام جهانی، اظهار داشت: به عنوان اولین بازی از دور مقدماتی جام جهانی، با نتیجه خوبی رقیب را شکست دادیم. تیم هنگ‌کنگ قابل احترام، جنگنده و دونده بود که آمده بود با همه توانش مقابل ما بجنگند. بچه‌های ما با تجربه‌ای که دارند توانستند این نتیجه را رقم بزنند. از حالا به بعد باید برای بازی سخت مقابل ازبکستان آماده شویم.
 
بازیکن تیم ملی در پاسخ به اینکه جو اردویی را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: خیلی جو بهتر شده است. معمولاً وقتی کادر جدید به تیم ملی اضافه می‌شود چه از لحاظ تاکتیکی و چه از نظر ذهنی زمان می‌برد، که همدیگر را بشناسیم اما الان آن رفاقت و صمیمیتی که در تیم ملی شکل گرفته، خیلی خوب است. واقعاً نیاز داریم که روز به روز تا جام ملت‌ها این صمیمیت و رفاقت را بیشتر کنیم تا نتیجه‌ای که مردم از ما انتظار دارند و در شأن مردم ایران است را کسب کنیم.
 
عزت‌اللهی  درباره اینکه بازی تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ در مقدماتی جام جهانی، در اولین بازی جام ملت‌ها مقابل همین تیم چه کمکی به شاگردان قلعه‌نویی می‌کند اظهار داشت:   قطعا به ما کمک می‌کند. هنگ‌کنگ  به هیچ عنوان تیم دست و پا بسته‌ای نبود، من حس کردم کاملاً در زمین با همه وجودشان می‌جنگیدند و تلاش می‌کردند.
 
وی در مورد وضعیتش در تیم  باشگاهی‌اش وایله دانمارک، گفت: شرایطم خوب است و همه تلاش را می‌کنم که به باشگاه کمک کنم و در کنار آن در خدمت تیم ملی باشم.  تا آخر فصل با این باشگاه قرارداد دارم.

طارمی: برای قهرمانی آسیا باید تغییر ذهنیت بدهیم

مهدی طارمی بعد از پیروزی ۴ بر صفر ایران مقابل هنگ‌کنگ در مرحله انتخابی جام جهانی، گفت: همین که توانستیم هنگ‌کنگ را شکست بدهیم، خداراشکر. توانستیم این بازی را با قدرت پشت سر بگذاریم و موقعیت‌های زیادی خلق کنیم و با یک نتیجه خوب برنده بازی باشیم. ان‌شاءالله روزهای خوبی در انتظارمان باشد.

وی با ارزیابی دیدار مقابل ازبکستان، عنوان کرد: قطعاً این بازی که در خانه آنها برگزار می‌شود، سخت است. ازبکستان تیم خیلی خوبی است که در جام کافا هم مقابل آنها بازی کرده بودیم. شرایط سختی را برای ما رقم زدند ولی ما هم به ازبکستان می‌رویم که بهترین نتیجه را کسب کنیم.

بازیکن تیم ملی در پاسخ به این سؤال که سردار بعد از دبل مقابل هنگ‌کنگ به وی پاس گل داد و این موضوع نشانگر همدلی در تیم ملی است، گفت: قطعاً این همدلی خیلی به درد تیم ملی می‌خورد. این نکته‌ای مثبت نه فقط برای این بازی بلکه تمام این سال‌ها بوده است. هر جا که می‌توانستیم به تیم کمک کنیم؛ به هم پاس دادیم. هر جا که ممکن بوده، سردار به من پاس داده و برعکس.

طارمی در پاسخ به این پرسش که امیر قلعه‌نویی اواخر دیدار از فرم بازی رضایت نداشت و بر سر شجاع خلیل‌زاده فریاد زد، تصریح کرد: عصبانیت او سر شجاع خلیل‌زاده نبود. فکر کنم در اواخر بازی ما کمی بازی را شُل گرفته بودیم و همچنین اواخر بازی در نیمه اول. باید این ذهنیت را درست کنیم و اگر می‌خواهیم قهرمان آسیا شویم باید ۹۰ دقیقه با قدرت بازی کنیم و بهترین عملکرد را رقم بزنیم.

وی درباره روند آماده‌سازی تیم ملی گفت: تا اینجا بازی‌ها تدارکاتی بود؛ اما از اینجا به بعد رسمی شده و دیگر نمی‌شود تعیین کرد با چه تیم‌هایی بازی کنیم. در کل با تیم‌های خیلی قدرتمند بازی نکردیم اما به اهدافی که داشتیم در این اردوها دست پیدا کردیم و به نظرم شرایط خوب است.

مهاجم تیم ملی درباره اینکه بخش زیادی از این نسل تیم ملی شاید آخرین جام ملت‌های خود را تجربه می‌کنند و چقدر شانس قهرمانی برای آنها متصور است، عنوان کرد: راجع‌ به نسل‌ها نمی‌توانم نظر بدهم و مردم نسبت به شرایطی که وجود دارد، باید نظر بدهند. فوتبال قدیم مدل دیگری داشت و الان پیشرفته‌تر شده است. سؤال از پایه مشکل دارد که کدام نسل طلایی است.  در مورد اینکه شانس قهرمانی داریم، ما تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که بتوانیم قهرمان شویم و دل مردمان را شاد کنیم. به هر حال این پتانسیل وجود دارد. وقتی چنین پتانسیلی (قهرمانی جام ملت‌ها)  وجود دارد ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که قهرمان شویم.

وی در مورد اینکه آیا تمایلی به صحبت درباره پیشنهاد منچستریونایتد دارد، اظهار داشت: صحبتی نمی‌کنم.

 «با توجه به اینکه برخی دوره‌های قبلی تیم ملی حواشی رخ می‌داد و اتحاد میان بازیکنان نبود، در دوره قلعه‌نویی شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید». طارمی در واکنش به این پرسش، گفت: اتحادی که سال‌های گذشته داشتیم و به موفقیت رسیدیم، دوباره به آن دست پیدا کردیم و پررنگ‌تر شده است. اتحاد خوبی داریم و امیدواریم که بهترین شرایط را رقم بزنیم.

اعضای کادر فنی و بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان پس از پیروزی مقابل هنگ کنگ صحبت کردند.