جام جهانی زیر 17 سال| حمله یوزها به شیر/ معجزه را ادامه بده

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تیم نوجوانان ایران امروز در مرحله یک هشتم جام جهانی نوجوانان به مصاف مراکش خواهد رفت. تیمی تاریخساز که همه چشم ها را خیره کرده و سخت امید داریم امروز و در ادامه راه باز هم به خلق شگفتی ادامه دهد.

اینکه بخواهیم درباره نتیجه فوتبال مطلق حرف بزنیم، قطعاً به راه اشتباه خواهیم رفت. اینکه سرمربی چشم آبی را با باخت هم موفق بنامیم و یا سرمربی بومی را با برد هم به باد انتقاد بگیریم بازهم به بیراهه رفته‌ایم. فوتبال را باید در یک پروسه و یک فرایند قضاوت کرد. حتی اینکه برد نوجوانان در مقابل برزیل را شاهکار دستی نیافتی بنامیم و یا باخت مقابل انگلیس را هزار جور تفسیر کنیم، باز در اشتباه هستیم. حرف امروز درباره نوجوانان کشورمان با هدایت حسین عبدی است. اول باید به این مسأله اشاره کرد که حسین عبدی به عنوان سرمربی این تیم، دارای بالاترین سطح دانش فوتبالی بوده و از نظر اخلاقی هم در زمره بهترین مربیان فوتبال کشورمان به شمار می‌رود. اگر بخواهیم درباره عبدی بنویسیم حرف‌های زیادی برای گفتن از او وجود دارد که می‌تواند الگویی برای سایر مربیان باشد. اما صحبت کردن از شاگردان عبدی که نتیجه ماه‌ها تلاش توأم با دانش روز است، بهتر به نظر می‌رسد، شاگردانی که این روزها با برد مقابل برزیل در جام جهانی نوجوانان، حسابی سر زبان‌ها هستند و نشان دادند که بدون هدف در این رقابت‌ها حضور پیدا نکرده‌اند. نوجوانان کشورمان در رقابتی نابرابر مقابل برزیل به میدان رفتند و توانستند بازی باخته را با برد عوض کنند که حسابی هواداران فوتبال را به وجد آورد. اما قضاوت درباره آنها به خاطر یک بازی اشتباه است. آنها در رویارویی با انگلیس هم قدرت خودشان را نشان دادند، اینکه اینطور در برابر تیم انگلیس که به طور حتم سرشار از ستاره‌های آینده فوتبال این کشور است بازی کردیم هم برای نوجوانان کشورمان خوب بود، چرا که نه تنها این تیم را تحت فشار قرار دادند، بلکه تا دقایق پایانی هم توانستند از این تیم یک امتیاز کسب کنند که البته با اتفاقات فوتبال نتیجه را واگذار کردند. نوجوانان کشورمان با حسین عبدی برزیل را شکست دادند، دروازه انگلیس را باز کردند و می‌توانستند به امتیاز در این بازی هم برسند، اما کسی مثل باخت با مربی چشم آبی به تیم حریف برای آنها هورا نکشید. در بازی سوم هم که مثل یک تیم مدعی وارد میدان شدند و همانطور که تیم‌های برزیل و انگلیس تیم چهارم جدول را شکست داده بودند، نوجوانان کشورمان هم این تیم را شکست دادند و توانستند به دور بعدی رقابت‌ها راه پیدا کنند. شاگردان حسین عبدی با کسب 6 امتیاز از این گروه صعود می‌کنند و در بین بزرگان قرار خواهند گرفت و هر نتیجه‌ای در آینده رقم بخورد باید برای این تیم هورا کشید و آنها را به ادامه راه‌شان تشویق کرد چرا که این راه، راه اشتباهی نیست.

ایران و مراکش باز هم در جام جهانی با هم ملاقات می کنند. دو تیم سابقه جدال در جام‌جهانی را دارند و این بازی به نوعی تکرار همان بازی جام جهانی 2018 است.‌ ایران و مراکش در ۲۰۱۸ در ورزشگاه سن‌پترزبورگ به مصاف هم رفتند که این بازی در دقیقه ۹۵ با گل‌ به‌خودی مراکشی‌ها یک بر صفر به سود ایران خاتمه یافت تا حالا شاگردان عبدی با آن سابقه تاریخی به مصاف نوجوانان مراکش بروند.

بازسازی برای مرحله بعدی

پیدایش فوتبال با نوجوانان و عملکرد آنها در زمین بازی تعریف می‌شود. اگر در این رده سنی دانش و سواد اولیه حاکم شود، در سال‌های بعد نیز می‌توان شاهد روند خوبی بود و این اتفاق در تیم ایران رخ داده است. تفاوتی که تیم فوتبال کمتر از ۱۷ سال ما به سایر تیم‌های قبلی دارد به رأس کادر فنی تیم بازمی‌گردد. خوشبختانه تیم کنونی از سرمربی با دانش، تئوریسین و آگاه به مسائل فوتبال بهره می‌برد که سواد فوتبالی خوبی دارد اما این سواد را از داخل به دست نیاورده. او به بهترین شکل ممکن در بازی برابر برزیل توانمندی‌های خود را نشان داد و همه این را دیدیم. اگر تیم ما در بازی یک گل می‌خورد و بعد آن را جبران می‌کرد، این توانمندی زیاد به چشم نمی‌آمد اما وقتی از تیمی مانند برزیل ۲ گل دریافت می‌کنید و بعد با ۳ گل به بازی بازگشته و برنده می‌شوید یعنی نیمکت شما تفاوت بسیاری با تیم حریف دارد که این در فردی مانند حسین عبدی خلاصه می‌شود.

در بازی برابر برزیل اولین و مهم‌ترین عامل دانش فنی ما بود که باعث پیروزی و کسب نتیجه شد. عبدی به بهترین شکل تیم را احیا کرد و انسجام تیمی و حفظ تمرکز روحی نوجوانان هم باعث شد همه عوامل مانند یک سرباز از فرمانده خود تأثیرپذیر بوده و در نهایت شکست را با بردی شیرین عوض کردند.

تیم ایران بعد از یک شکست دقیقه نودی برابر انگلیس که بیشتر به تحلیل قوای بدنی این تیم باز‌می‌گشت و برد برابر کالدونیا به دور بعد صعود کرده و حالا باید برابر مراکش به میدان برود. در شرایط کنونی تیم فرصت تمرین و بازسازی ندارد اما عبدی باید به صورت تئوری دانش دفاعی تیم خود را بالا برده و به آن توجه کند که بدون شک او این را به خوبی می‌داند.

بازی با برزیل و انگلیس نشان داد که تیم در حملات عمیق دفاعی منسجم نیست و نیاز به بازسازی دارد. از سویی دیگر قوت و انسجام تیمی و روحی ما خوب است و این را برابر برزیل به خوبی نشان دادیم.

بچه شیرهای نایب قهرمان

مراکشی‌ها برای دومین بار طعم حضور در جام جهانی نوجوانان را می‌چشند. آنها در سال 2013 برای اولین بار در این رقابت‌ها شرکت کردند که در دور گروهی بالاتر از ازبکستان، کرواسی و پاناما، به‌عنوان صدرنشین گروه خود راهی یک هشتم نهایی شدند. شکست برابر ساحل عاج اما به رؤیای مراکش برای صعود به جمع هشت تیم نهایی خاتمه داد.

شیرهای اطلس در سال 2023 برای اولین بار به فینال مسابقات زیر 17 سال قهرمانی آفریقا رسیدند و به مقام نایب قهرمانی دست یافتند. آنها برای دومین بار به یک هشتم نهایی جام جهانی نوجوانان رسیده‌اند و در صورت شکست ایران، برای دومین بار در این رده سنی تاریخ‌سازی خواهند کرد.

نگاه آماری؛ جنگ اعداد به سود ایران

مراکش در اولین بازی موفق به شکست پاناما شد، اما 3 روز بعد برابر اکوادور شکست خورد. غلبه بر اندونزی و توقف اکوادوری‌ها سبب شد نماینده قاره آفریقا با کسب شش امتیاز، در صدر جدول گروه A بایستد.

مراکش در گروه A با تیم‌های اکوادور، ‌اندونزی و پاناما همگروه بود. شاگردان سعید شیبا در نخستین دیدار خود برابر پاناما به برتری ۲ بر صفر دست یافتند و در گام بعدی با 2 گل مغلوب اکوادور شدند. شیرهای اطلس در آخرین بازی که حکم مرگ و زندگی داشت، با گل‌های آلائویی، بودلال و هامونی مقابل اندونزی 3 بر یک برنده از زمین خارج شدند تا در نهایت با ۶ امتیاز به عنوان تیم اول راهی دور حذفی شوند و اکوادور نیز به عنوان تیم دوم جواز حضور در این مرحله را کسب کند.

مراکشی‌ها در این مرحله ۲ برد و یک شکست، ۵ گل زده و ۳ گل خورده را به نام خود ثبت کرده‌اند. آنها در مرحله گروهی ۲ کارت زرد، یک کلین‌شیت، ۷۹۷ پاس موفق، ۳۳ ضربه آزاد و ۴۰ خطا داشته و بنروزیل سنگربان این تیم با ۳۹ مهار موفق توپ، یکی از ارکان اصلی این تیم به شمار می‌رود. در ترکیب مراکش، ماالی یکی از بازیکنان خطرناک این تیم و بختی با ثبت ۲۸.۶۳ کیلومتر در مرحله گروهی دونده‌ترین بازیکن شیرهای اطلس بوده‌اند.

در آن سوی میدان، ایران با برتری تاریخی ۳ بر ۲ برابر برزیل، شکست خفیف و لحظات پایانی ۲ بر یک مقابل انگلیس و برتری ۵ بر صفر برابر کالدونیا در گروهی که سه‌تیم ۶ امتیازی داشت، به دور حذفی راه یافت. شاگردان حسین عبدی در این مرحله ۹ گل زدند و ۴ بار دروازه خود را باز شده دیدند. در این مرحله یک کارت زرد، یک کلین شیت، ۷۰۴ پاس موفق،‌ ۳۴ ضربه آزاد، ۳۲ خطا و ۵۵ بار مهار توپ از سوی آرشا شکوری سنگربان ایران یکی از عوامل موفقیت تیم عبدی بوده است.

در تیم ما امیرمحمد رزاقی‌نیا با ثبت ۳۴.۷۴ کیلومتر دونده‌ترین بازیکن زمین بوده. او همچنین با ۱۰۵ پاس آمار خوبی را برای خود ثبت کرده و اسماعیل قلی‌زاده نیز به عنوان یکی از بازیکنان کلیدی ما برای رسیدن به گل، تلاش بسیاری کرده تا تلاش سایر بازیکنان را به سرانجام برساند.

با این وضعیت آماری دو تیم باید امروز سه‌شنبه و از ساعت ۱۵:۳۰ به مصاف هم بروند، دیداری که برنده آن چهارم آذر رو در روی برنده دیدار دو تیم مکزیک و مالی قرار خواهد گرفت.

فارغ از نتیجه دیدار دو تیم ایران و مراکش، باید این نکته را مورد تاکید و توجه قرار داد که شاگردان حسین عبدی نیاز به کسب تجربه دارند و باید با حضور در میادین بزرگ و رقابت با تیم‌های صاحب سبک، در مسیر درستی که قرار دارند به خوبی هدایت شوند. جام‌جهانی کمتر از ۱۷‌سال، میدانی بزرگ با دست‌آوردهایی غیرقابل تکرار است، میدانی که می‌تواند نقطه پرشی برای بچه‌یوزهای ایرانی باشد.

منتخب لژیونرها برابر ایران!

تیم زیر ۱۷ سال مراکش در شرایطی مقابل شاگردان حسین عبدی صف‌آرایی می‌کند که بازیکنان زیادی از این تیم در قاره اروپا به میدان می‌روند.

سعید شیبا هافبک سابق تیم ملی مراکش اکنون هدایت تیم زیر 17 سال شیرهای اطلس را بر عهده دارد. این مربی 53 ساله که سابقه بازی در تیم‌های الشارجه، الهلال و حتی نانسی فرانسه را در کارنامه دارد، در تیم ملی مراکش هم سابقه دستیاری داشته است.

اناس الویی که در تیم‌های پایه اینتراخت فرانکفورت به میدان می‌رود و یکی از گل‌های مراکش برابر اندونزی را به ثمر رساند، ستاره اصلی شیرهای اطلس به شمار می‌رود. مراکش بازیکنان نوجوان زیادی در آکادمی‌های بزرگ جهان دارد. محمد امینه الزرهونی از لیل، نائوفل الهناش از پاری‌سن‌ژرمن، آدام بوفندار از یوونتوس، ایوب شیخون از اینتراخت فرانکفورت و زکریا اوزانه از آژاکس، نفراتی هستند که در تیم نوجوانان مراکش به میدان می‌روند.

تیم نوجوانان ایران امروز در حالی به مصاف مراکش می رود که همه چشم به ادامه درخشش و شگفتی سازی بچه یوزهای ایران برابر شیرهای اطلس دارند.