کارگرانی که قطب انرژی ایران را ساختند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از سپاس خبر، با آستینش، عرق نشسته روی پیشانی‌اش را پاک می‌کند و از ترس دوربین، فرمی که به تن دارد را صاف می‌کند و در دفتر سرپرست مدیریت کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه ویژه پارس، روبه رویم می‌نشیند.

گرد خستگی نشسته بر چهره‌اش نشان می‌دهد که از سر کار، مستقیم به اینجا آمده است، از کارگر جوان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی می‌پرسم: از اینکه در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان خدمت می‌کنید، چه حسی دارید؟

کارگرانی که ایران را قطب انرژی کردند 

مرد جوان با خنده پر استرسی که در قاب دوربین ثبت می‌شود می‌گوید: تاحالا با این نگاه که واقعا کار کوچک من، در این مجموعه همچین عنوانی را برای سرزمینم آفریده، به موضوع نگاه نکرده‌ام.

نه تنها شما بلکه هزاران کارگر دیگر، هرکدام به اندازه خود در خلق این بزرگی سهم دارند، گاهی تمام یک طرح نخبگانی، بند یک پیچ و مهره کوچک جامانده می‌شود!

چهره خسته‌اش از شنیدن این جمله به قهقهه می‌گراید و ذوق شنیدن این کلمات را از چشمانش می‌توانم بخوانم. مرد جوان می‌گوید: من در گرمای طاقت‌فرسای عسلویه زیر هرم گرمای این شعله‌ها کار می‌کردم فقط به عشق راحتی خانواده‌ام، اما الان می‌دانم که خدمت کردنم رفاه مردم جامعه‌ام را هم رقم می‌زند.

ایران بر سکوی دوم ذخایر گازی جهان

درحالی پتروشیمی‌های عسلویه را از نگاه می‌گذرانم که به یاد حرف مهراب قبادی رئیس هیئت مدیره و مدیر برنامه ریزی و کنترل طرح ها در سازمان منطقه ویژه انرژی پارس می‌افتم که می‌گفت: کشور ایران بعد از روسیه رتبه دوم ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص داده است.

با خود می‌گویم، درحالی که ذخایر گازی ایران ۴۲ درصد از مجموع ذخایر گاز خاورمیانه را به خود اختصاص داده، ۷۰ درصد گاز تولیدی کشور نیز به همت مهندسان، مدیران و البته کارگران میدان گازی پارس جنوبی رقم خورده است.

همه برای رفاه کارگران قطب انرژی به صف شدند

همچنان که سید محمد علی موسوی سرپرست مدیریت کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه ویژه پارس به گفت‌وگوی من و کارگر استخدامی‌اش گوش فرا داده است، می‌گوید: در سال‌های اخیر تلاش و پیگیری‌های زیادی برای جذب نیروهای بومی انجام شده مثلا ۶ سال پیش ما ۲۸ درصد در سطح منطقه نیروی بومی داشتیم اما الان به ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است‌‌.

او که از نقش کارگران منطقه ویژه پارس در تحقق هدف کلان ملی آگاهی دارد، می‌گوید هرگاه موضوعی موجب گلایه کارگرانمان بوده ما با ایجاد کارگروه به سراغ رفع آن رفته‌ایم که ازجمله آن گلایه و اعتراض به حق کارگران نسبت به امور رفاهی‌شان بود که ما با عوامل اخلال در امور رفاهی این عزیزان مقابله کردیم تا در شرایط بهتری بتوانند کار کنند.

تحقق وعده رئیس جمهور برای کارگران

در دیدار با یکی از کارگر پارس جنوبی از تحقق مطالبه نیروهای رسمی نسبت به اعمال ماده ۱۰ توسط رئیس جمهور، مطلع شدم. امری که تحقق وعده آیت‌الله رئیسی برای رفع دغدغه نیروهای رسمی را به دنبال داشت.

در میانه مسیر بازدید، یکی از همکاران خبرنگار با دیدن هیبت اولین مجموعه گازی که از دور فقط شعله‌‌هایش را می‌دید، از صندلی اتوبوس بلند شد و با هیجان گفت: ظرفیت تولید گاز میدان گازی پارس جنوبی الان ۷۰۰ میلیارد مترمکعب شده است و اگر این را کنار بگذاریم، باید بگویم که میزان تولید صنعت پتروشیمی در ایران، در سال جاری ۶۹ میلیون تن بوده است و در کل کشور تعداد ۶۸ پتروشیمی داریم که ۲۳ مورد آن در میدان گازی پارس جنوبی واقع شده است، درست در همسایگی ما!

امروز حتم دارم پس از گذشت ۴۰ سال از آن واقعه حیات بخش تاریخی، ایران با همبستگی کارگران، مهندسان، محققان، دانشمند و تمام اقشار مختلف است که به این نقطه طلایی رسیده است، به جایی که شعله‌های امید از اصلی‌ترین میدان گازی خاورمیانه، درست وسط خاک ایران ما سرچشمه می‌گیرد.

پس از پایان گفت‌وگو با عوامل تاثیرگذار در مهمترین چرخه اقتصادی ایران، به یاد مرد کارگیری می‌افتم که بالای سکو در گرمای تابستان، پیراهن از تن بیرون آورده بود و از شدت گرما زدگی در نزدیکی همان سکوی گازی دراز کشیده بود و رویش آب می‌ریختند، به یاد کارگانی می‌افتم که گاهی یک ماه تمام از خانواده‌شان دور می‌مانند تا چرخ میدان گازی ایران به زمین نخورد تا #پیشرفت_عسلویه ، #پیشرفت_بوشهر و پیشرفت ایران رقم بخورد.

به حقیقت چگونه می‌توان مملکتی را وصف کرد که کارگرانش اینطور فداکارانه برای تحقق اهداف والای نظام و رفاه مردم خود می‌جنگند، حرف حضرت امام راحل را امروز به خوبی درک می‌کنم‌ که از تحقق اهداف والای ایران اسلامی به دست تمام اقشار جامعه سخن می‌گفتند.

مرد جوان می‌گوید: من در گرمای طاقت‌فرسای عسلویه زیر هرم گرمای این شعله‌ها کار می‌کردم فقط به عشق راحتی خانواده‌ام، اما الان می‌دانم که خدمت کردنم رفاه مردم جامعه‌ام را هم رقم می‌زند.