چرا فریزر یخ نمی زند؟!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به عنوان یک قاعده کلی، کاربران به محفظه فریزر نسبت به محفظه اصلی یخچال کمتر توجه می کنند ، به همین دلیل اغلب فورا متوجه خرابی هایی که در آن رخ می دهد نمی شوند . به عنوان مثال اگر  فریزر یخ نزند کاربر بلافاصله متوجه نمی شود، و تنها زمانی که حجمی از یخ ذوب شده روی زمین تشکیل می شود متوجه خرابی دستگاه خود می گردد.  

اگر فریزر یخ نمی زند، ابتدا چه چیزی را باید چک کنیم؟

گاهی اوقات، فریزر نه به دلیل خرابی خود دستگاه، بلکه به دلیل بی توجهی ساده کاربر در حین کار، یخ نمی زند. پیش از شک کردن به خرابی دستگه خود، حتما به داده های ترموستات نگاه کنید . اگر بار زیادی روی موتور وارد نمی شود،  تنظیم نرمال بین 3 تا 4 است که مربوط به منفی 18-19 درجه سانتیگراد است . شاید با سهل انگاری ، خود شما تنظیمات ترموستات تغییر کرده است. 
یک دلیل به همان اندازه رایج، برفک زدن فریزر است . اگر مقدار زیادی برفک در فضای فریزر وجود داشته باشد که باعث شود در دستگاه به خوبی بسته نشود، هوای گرم وارد فریزر می شود. در طول زمانی که موتور استراحت می کند  یخ ذوب می شود و حجمی از آب زیر یخچال تشکیل می شود. لازم است دستگاه را یخ زدایی کنید و درزگیرهای لاستیکی دور درب دستگاه را با دقت پاک کنید.
اگر دما به درستی انتخاب شده باشد و هیچ بلوک یخی پیدا نشود و فریزر یخ نمی زند، نوعی مشکل رخ داده است.

چرا فریزر یخ نمی زند و کار نمی کند؟

1 . خرابی کمپرسور فریزر 

بطور کلی در نتیجه استهلاک و خرابی طبیعی در طول کارکرد طولانی مدت دستگاه یا به دلیل بار بیش از حد روی موتور اتفاق می افتد . در نتیجه کمپرسور موتوری به مدت 5-10 ثانیه روشن می شود و سپس خاموش می شود. برای رفع مشکل ، کمپرسور نیاز به تعویض دارد.

2 . خراب شدن سنسور هوای فریزر 

در این حالت ، برد کنترل دستگاه اطلاعاتی مبنی بر اینکه دمای فریزر زیر دمای تنظیم شده است، دریافت نمی کند و موتور را برای خنک کردن روشن نمی کند.
در نتیجه ایجاد این مشکل ، موتور کار می کند اما برای مدت طولانی مکث می کند (برای یخچال های الکترونیکی کنترل شده). برای رفع مشکل سنسور باید تعویض شود.

3 . از کار افتادن تنظیم کننده دما (ترموستات) فریزر 

ترموستات خراب به برد که همان مغز یخچال است اطلاع نمی دهد که فریزر گرم است، بنابراین برد کنترل ، موتور را برای خنک کردن فریزر سوئیچ نمی کند (در مدل های تک کمپرسور) یا اصلا موتور را روشن نمی کند. (در مدل های دو کمپرسور).
در نتیجه موتور کار می کند، اما مکث های طولانی ایجاد می کند (برای یخچال های الکترومکانیکی).
برای حذف این مشکل تعویض ترموستات ضروری است.
اگر در حین بررسی متوجه شدید که ترموستات در وضعیت عادی خود قرار دارد و هیچ پوشش یخی وجود ندارد و فریزر یخ نمی زند، وقت آن است که با مرکز خدمات تعمیر فریزر تماس بگیرید.

4 . خرابی شیر سوئیچینگ در یخچال های تک کمپرسور با سیستم نوفراست و اواپراتور 

در حالت خنک کننده یخچال و فریزر وقفه ایجاد شده و در نتیجه قدرت کافی برای خنک کردن فریزر ندارد. در نتیجه فریزر گرم است.
لذا فریزر به اندازه کافی خنک نیست. رفع مشکل نیازمند تعویض قطعه خراب را دارد.

5 . نشتی فریون 

این مشکل بیشتر برای مدل هایی با فریزر پایین معمول است. انسداد در سیستم زهکشی باعث جمع شدن آب در زیر کشوهای میوه و سبزیجات می شود و به بالا و جلوی فریزر می چکد. در این مکان یک مدار فولادی وجود دارد که توسط پلاستیک محافظت می شود. اگر منبع آب ترک های ریز پیدا کند و از طریق پلاستیک به مدار فولادی برسد، خوردگی شروع می شود. متعاقباً منجر به ظهور سوراخ هایی می شود که از طریق آن فریون نشت می کند.
برای رفع مشکل آب بندی و دوباره پر کردن سیستم با فریون ضروری است.

6 . خرابی برد کنترل 

در این حالت ، یخچال از نظر ظاهری در حال کار است ، اما فریزر یخ نمی زند ، زیرا برد  دستگاه دستور خنک کردن فریزر را نمی دهد. در نتیجه فریزر کار نمی کند، هیچ علائم اضافی وجود ندارد.  رفع مشکل نیاز به تعویض کامل برد دارد.

اگر فریزر یخ نزند اما یخچال کار کند چه باید کرد؟

اغلب افراد با شرایطی مواجه می شوند که یخچال به درستی کار می کند، اما فریزر مواد غذایی را منجمد نمی کند.. اگر این وضعیت پس از حمل و نقل و نصب یخچال جدید رخ دهد، باید یک روز صبر کنید.  زیرا زمان می برد تا دمای فریزر ثابت شود. اگر یخچال قبلاً قبل از حمل و نقل و نصب به مکان جدید استفاده شده باشد، در این صورت باید حداقل 3 روز صبر کنید.
چنانچه اقدامات اولیه توسط خودتان ، نتیجه نداد ، بهتر است از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.
ماهان سرویس مرکز تعمیر لوازم خانگی در کرج است . تعمیر یخچال در کرج ، تعمیر یخچال ال جی در کرج ، تعمیر یخچال سامسونگ در کرج و... از خدمات ماهان سرویس می باشد. 09127992368

به عنوان یک قاعده کلی، کاربران به محفظه فریزر نسبت به محفظه اصلی یخچال کمتر توجه می کنند ، به همین دلیل اغلب فورا متوجه خرابی هایی که در آن رخ می دهد نمی شوند .