دربی ۱۰۲ با طعم انتقام و طلسم‌شکنی؛ استقلال و پرسپولیس علیه آمارها!

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر برای صدودومین مرتبه به مصاف یک‌دیگر خواهند رفت؛ در حالی که پرسپولیس ۲۷ بار موفق به کسب پیروزی شده، آبی‌ها نیز ۲۶ بار بر رقیب سنتی خود غلبه کرده‌اند و ۴۸ جدال هم به نتیجه تساوی انجامیده‌است.

استقلال در حالی به این جدال سنتی رسیده که اگر چه در فولاد آره‌نا ۲ امتیاز مهم را جا گذاشته ولی با ۲۴ امتیاز صدرنشین است. پرسپولیسی‌ها هم با پیروزی مقابل تیم فوتبال هوادار، با ۲۰ امتیاز بر رده چهارم جا خوش کرده‌اند و به‌نظر وضعیت روحی سرخ‌پوشان هم پس از شکست مقابل الدحیل قطر در لیگ قهرمانان آسیا بهتر شده‌است.

سرخابی‌های پایتخت تاکنون ۸ بار در آخرین ماه پاییز به مصاف هم رفته‌اند که پرسپولیس ۴ مرتبه به برتری رسیده و استقلال تنها یک بار طعم پیروزی در این ماه را چشیده؛ همین یک برد آن هم در یک‌چهارم نهایی جام حذفی البته قاطع‌ترین برتری استقلالی‌ها در تاریخ دربی‌هاست.

طی آماری عجیب و جالب، استقلال ۶ سال است که در لیگ برتر موفق به شکست پرسپولیس نشده و آخرین پیروزی این تیم به دهم اسفند سال ۱۳۹۶ بازمی‌گردد که تیم وینفرد شفر با تک گل وریا غفوری در برابر سرخ‌ها به پیروزی دست یافت. بردهای دیگر استقلال در جام حذفی و ضربات پنالتی بوده است.

پرسپولیس دربی شماره ۱۰۱ که فینال جام حذفی سال گذشته بود را با نتیجه ۲ بر یک در وقت‌های اضافی و گل دقیقه ۱۱۵ امید عالی‌شاه با پیروزی پشت سر گذاشت که از هر جهت به نظر می‌رسد دست یحیی گل‌محمدی برای این بازی بالاتر باشد، ضمن این که این نخستین دربی جواد نکونام در قامت مربی است.

با توجه به حساسیت بالای این مسابقه و همچنین اوج‌گیری اشتباهات داوری در بازی‌های لیگ، فدراسیون فوتبال در تلاش است که در دربی روز پنج‌شنبه برای اولین بار در لیگ برتر از VAR استفاده کند. در این رابطه گفته می‌شود فدراسیون فوتبال با فیفا برای استفاده از کمک داور ویدئویی در دیدار استقلال و پرسپولیس مکاتبه کرده که در صورت موافقت فیفا، در دربی برای اولین بار در لیگ برتر ایران VAR خواهیم داشت.

تیم فوتبال استقلال با دست پائین‌تر در دربی‌های آذرماهی نسبت به پرسپولیس، برای طلسم‌شکنی به مصاف رقیب سنتی‌اش خواهد رفت.