کشورهای جهان پالس‌های پرقدرت افول ارزش دلار را دریافت کرده‌اند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از صاحب نیوز، محمد پارسا نجفی در پاسخ به این که چرا کشورها به ذخیره کردن طلا روی آورده‌اند، گفت: در سال‌های اخیر وضعیت امپراطوری آمریکا به سمتی حرکت کرده است که احتمال از دست رفتن جایگاه بسیار پرقدرت و جهانی دلار به عنوان ارز رایج جهانی در تجارت بین کشورها رو به افول است و کشورها مطلع هستند که دلار آمریکا بدون پشتوانه است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: به عبارت دیگر آمریکایی‌ها پول بدون پشتوانه چاپ کرده‌اند و به وسیله آن به رایگان از جهان خرید می‌کنند و علت این که دارای چنین قدرتی هستند نیز به این نکته برمی‌گردد که بعد از جنگ جهانی دوم تنها ارز رایج برای مبادلات تجاری بین کشورها همین دلار آمریکا بود و تنها کشوری هم که آن زمان می‌شد از آن خرید کرد کشور آمریکا بود که به دلیل دور بودن از کشورهای درگیر جنگ، زیرساخت‌ها و صنایع آن در اثر جنگ از بین نرفته بود.

وی افزود: همچنین ایالات متحده آمریکا در دهه‌ی هفتاد میلادی سلطه‌ای بر کشورهای تولیدکننده نفت پیدا کرد و آن را به عنوان ابزاری بکار گرفت تا بیش از پیش دلار منتشر کند و در ادامه این روند کار به جایی رسید که آمریکایی‌ها خودشان دچار بحران‌هایی شدند که سقوط بورس آمریکا را در مثلاً سال ۲۰۰۹ شاهد بودیم.

نجفی با اشاره به این که آمریکایی‌ها اوراق قرضه ارزی را منتشر کردند و در اصل دلارهای بدون پشتوانه خودشان را به جهان فروختند و دلارهایی که به آمریکا برمی‌گشت را دوباره به جهان فروختند، تصریح کرد: در نتیجه این روند بدهی آمریکا به حد ۳۱ هزار میلیارد دلار رسیده است.

این کارشناس مسایل بین‌المللی عنوان کرد: معنی این اقدام آمریکا این است که کشورها با خرید اوراق قرضه آمریکا در اصل پایه پولی برای آمریکا ایجاد کردند، که همه‌ی این‌ها به این نکته برمی‌گردد که آمریکایی‌ها دارای قدرت و اعتبار جهانی باشند و بتوانند این وضعیت را ادامه بدهند یعنی همچنان قدرت و‌ اعتبار جهانی داشته باشند، به رایگان از جهان خرید کنند و اوراق قرضه‌ای را در ازای آن به کشورهای دارای منابع مالی عرضه کنند.

وی ادامه داد: اما زمانی که قدرت آمریکا رو به افول باشد که نشانه‌های زیادی از آن را می‌بینیم و کشورها نیز آن را رصد می‌کنند، احتمال سررسید کردن همه‌ی این اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا چه به صورت تدریجی و چه به صورت ناگهانی توسط کشورهای مختلف به ویژه کشورهای بزرگی مثل چین، ژاپن، آفریقای جنوبی، هند، برزیل، آلمان، انگلیس و غیره وجود دارد که اگر این اتفاق رخ بدهد یا این اوراق بی‌اعتبار می‌شوند یا آمریکا سریعاً باید آن‌ها را عرضه کند که دوباره موجب کاهش قیمتشان می‌شود.

نجفی در پاسخ به این سؤال که آیا کشورهای دیگری مثل چین که اقتصادشان نزدیک به آمریکا است می‌توانند مانند آمریکا یک ارز بدون پشتوانه چاپ کنند و با آن به رایگان از جهان خرید کنند و دوباره اقتصاد جهان را در معرض تهدید قرار دهند، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری مشابه آمریکا نیست و امکان همچین کاری را ندارد به این دلیل که آمریکایی‌ها بر آبراه‌های راهبردی جهان همچون تنگه باب المندب، تنگه هرمز، کانال سوئز، تنگه جبل الطارق، تنگه مالاکا و غیره مسلطند، در حوزه‌ی انرژی به ویژه نفت و گاز هم مسلط هستند و قیمت‌گذاری نفت و‌گاز جهان توسط آمریکا انجام می‌شود و خرید و فروش و تجارت انرژی هم که به عنوان پایه‌ای برای تجارت جهان و تعاملات اقتصادی بین کشورها محسوب می‌شود هم بر اساس دلار آمریکا تعیین می‌شود بنابراین هیچ کشوری دارای قدرت این چنینی مشابه آمریکا نیست.

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: اگر در قدرت و اعتبار جهانی آمریکایی‌ها خدشه‌ای وارد شده و آن‌ها تسلط و نفوذ خودشان را در تنگه‌های راهبردی از دست بدهند یا کشورها تصمیم بگیرند که نفت و گاز را به ارزی غیر از دلار آمریکا بفروشند یا به هر روش دیگری پایاپای کنند یا مثلاً ارز مشترک تشکیل بدهند و غیره، آنگاه این قدرت آمریکا از بین می‌رود و کشورهای بزرگی مثل چین که بیشترین ذخایر اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را خریداری کرده‌اند عاقبت‌اندیشی کرده و تلاش می‌کنند که برای چنین بحرانی آماده بشوند.

وی خاطرنشان کرد: داشتن طلا می‌تواند این مشکل را برای تا حدی برای کشورها حل کند چرا که می‌دتنیم طلا دارای ارزش ذاتی هست در حالی که هر لحظه ممکن است ارزش اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا سقوط کند.

نجفی در مورد ذخایر ارزی خود آمریکا، با اشاره به این که کشور آمریکا ذخایر ارزی ندارد، عنوان کرد: این کشور ممکن است مقدار کمی طلا ذخیره کرده باشد اما آنچه که آمریکایی‌ها به دنبال آن بوده‌اند و اصولاً آمریکا بر پایه آن به یک امپراطوری جهانی و به یک ابرقدرت و تک قدرت جهانی تبدیل شده است همین فریبی در برابر کشورهای جهان بود که دلار بدون پشتوانه را به عنوان ارز رایج جهانی غالب کردند و سپس اوراق قرضه خزانه‌داری را به عنوان پایه‌ای برای ذخیره‌ی ارزهای جهان تبدیل کردند تا این که سایر کشورها مجبور شدند ذخایر ارزی خودشان را بر اساس اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا ذخیره کنند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: اکنون خیلی از کشورها این مساله را می‌دانند و تلاش می‌کنند خودشان را از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا نجات بدهند که البته ارزش اوراق قرضه آمریکا که در دست کشورهای دیگر جهان است مبلغ فوق‌العاده کلان ۳۱ هزار میلیارد دلاری است که طبیعتاً آمریکا از پس سررسید کردن آن برنخواهد آمد بنابراین اگر کشورهایی مثل چین، ژاپن، کشورهای اروپایی به ویژه آلمان انگلیس، ایتالیا و غیره بخواهند اوراق قرضه را سررسید کنند ضررش به خود این کشورها برخواهد گشت.

نجفی افزود: تمام کشورهای مصرف در اقتصاد به نوعی به آمریکا متصل هستند و یک شبکه‌ی همبسته اقتصادی از طریق بورس‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و غیره در جهان شکل گرفته است که اگر در این شبکه اقتصادی آمریکا دچار تلاطم شود که حتماً این اتفاق خواهد افتاد و تقریباً کسی نیست که در این زمینه حتی در خود آمریکا شکی داشته باشد، این ضرر به صورت پژواک شده به همه‌ی این کشورها برمی‌گردد. به عبارت دیگر مثلاً چین هم از آن آسیب می‌بیند و حتی کشورهایی که رقیب آمریکا هستند غیر از روسیه هم از این مسأله دچار آسیب خواهند شد و دوباره این آسیب به سمت آمریکا برمی‌گردد، ضریب می‌گیرد و محدداً پژواک می‌شود در سراسر جهان.

وی ادامه داد: این وضعیتی هست که آمریکایی‌ها در جهان ایجاد کرده‌اند و کشورهای مختلف، استراتژیست‌ها، اقتصاددان‌ها و تحلیلگران اقتصادی در جهان نیز آن را دریافته‌اند و هر چند زمان وقوع این زلزله اقتصادی را نمی‌دانند اما بر رخ دادن آن شکی ندارند. در حال حاضر روند اقتصادی جهان همچنان بر پایه‌ی پولی دلار آمریکا به عنوان ارز رایح برای تجارت بین کشورها حرکت می‌کند اما کشورها می‌دانند که این ابدی نخواهد بود و می‌تواند با افول دلار آمریکا، کشور خودشان هم دچار آسیب شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد تصویب بودجه کل کشور آمریکا برای سال 2024 با رقم 8.8 تریلیون دلار و تصویب بودجه نظامی این کشور با رقم 870 میلیارد دلار، اظهار کرد: آمریکا به واسطه خرید رایگان از کشورهای مختلف جهان با کاغذهایی که به عنوان پول بدون پشتوانه چاپ می‌کند هیچ مشکلی در سال‌های قبل برای تأمین مالی برنامه‌های خودش در هر زمینه‌ای از جمله مسائل نظامی نداشته است چرا که نیازی نبوده در ازای این خرید کار و خدمات انجام بدهند تا بتوانند ارزی وارد کنند و با آن خرید انجام بدهند یا هزینه‌های خودشان را تأمین کنند.

نجفی اما تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند که این روند رو به پایان هست و جنگ اوکراین و تحولاتی که در منطقه باب المندب اتفاق افتاد بهترین مصداق برای پایان امپراطوری آمریکا و سقوط محتمل دلار آمریکا است و تمام کشورها به این مساله اشراف دارند و از این مساله نگران هستند.

یک کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به پارامترهای قدرتی برای ایالات متحده آمریکا که جایگاه کنونی دلار را برای این کشور ایجاد کرده‌اند، از اتفاقاتی در جهان سخن گفت که موجب از دست رفتن این پارامترهای قدرت و در نتیجه افول ارزش جهانی دلار می‌شوند. وی از مهیا شدن کشورهای جهان برای رویارویی با این وضعیت اقتصادی خبر داد.