باختر: تاج چه‌کاره است که درباره 0 - 3 شدن بازی‌ها نظر بدهد؟/ رئیس فدراسیون حق مصاحبه نداشت!

رسول باختر، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس حقوق ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی دانا پیرامون این که آیا کمیته استیناف می‌تواند مخالف نظر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رأی بدهد یا نه؛ اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی کمیته استیناف، نظارت بر آرای صادره در کمیته‌های اخلاق، انضباطی و وضعیت است. بنابراین اگر کمیته استیناف بخواهد نظری مخالف با نظر کمیته انضباطی بدهد، کاملاً طبیعی است و جزو وظایف این کمیته. این که بگوئیم آن رأی نقض شده پس حتماً مشکلی بوده؛ استدلال درستی نیست.

وی در ادامه بیان داشت: کمیته انضباطی یک سری تخلفات را احراز کرده و بر اساس ماده 76 مقررات انضباطی، مجازات را تعیین می‌کند. این ماده بیان کرده که اگر جایی تخلفی بود که مقررات برایش مجازات تعیین نکرده، می‌توان با صلاح‌دید مجازات تعیین کرد. پس از اعتراض در استیناف هم کمیته بر اساس همان ماده باید محرومیت‌ها را بگذارد.

باختر درباره این که چرا کمیته استیناف مخالف کسر امتیاز بوده، عنوان داشت: از نظر استیناف، کسر امتیاز به هر نحو یک یا 4 امتیاز، متناسب نبوده. نظر کمیته بر جریمه نقدی بوده، نه بیش‌تر از این. مشکل این است که اگر مقررات ما شفاف و درست بودند، مجازات‌ها تعیین می‌شد و کمیته‌های انضباطی و استیناف جریمه‌ها را بر اساس همان مفاد تعیین و ابلاغ می‌کردند.

وی در تشریح علت بروز چنین مشکلی خاطرنشان ساخت: کلاً مسیرمان را اشتباه آمده‌ایم. آقای مهدی تاج یک کارگروهی را تشکیل دادند که به ایجادش نیازی نبوده. نحوه تعیین اعضای این کارگروه هرگز مشخص نبوده و انگار آمده بودند تا یک سری مقررات را فقط بنویسند که در نگارش آن مقررات، هیچ دقت و نظارتی نبوده. الان می‌بینیم که این مقررات خیلی ایراد دارند؛ یک زمان هر کسی اعتراض می‌کرد با برچسب دلال و دوست دلال مواجه می‌شد ولی الان گذر زمان نشان داده که معترضان کجا ایستاده بودند و برچسب‌گذارها کجا.

کارشناس حقوقی ورزش در این رابطه تصریح داشت: بالاخره یک کارگروه اشتباهی را تشکیل دادند و یک سری مقررات مبهم را تصویب کردند و با منتقدان برخورد کردند. مصاحبه‌های غلطی از افراد اشتباهی انجام شده؛ آقای تاج چندین بار گفت هر کس این مقررات را رعایت نکند، بازی‌هایش 3 بر صفر می‌شود. کسی نگفت که آقای تاج به شما چه مربوط است؟ شما جزو کدام کمیته هستی که رسیدگی کند؟ اگر عضو کمیته هم باشی، یک رأی داشتی و حق مصاحبه نداری که یک تکلیفی را برعهده کمیته‌های انضباطی یا استیناف بگذاری.

وی راجع به اتفاقی که رخ داده، تأکید داشت: الان که کسر امتیاز را نداشتیم، همه می‌گویند چرا کسر امتیاز نشده؟ مهدی تاج حق این حرف را نداشت و کاره‌ای نبود که بخواهد درباره 3 بر صفر شدن نتیجه یک مسابقه یا نشدن آن صحبت کند. فکر می‌کنم تاج مانند زمان تصویب مقررات که همه‌جا بودند و صحبت می‌کردند، بهتر است الان هم به همان تعداد مصاحبه کرده و در تلویزیون حاضر شوند تا ببینیم نظرشان چیست.

باختر در مورد کشاندن رأی کمیته استیناف به دیوان داوری ورزش هم گفت: مطابق اخبار شاید یک یا 2 باشگاه شانس خوبی برای گرفتن رأی مطلوب خودشان در CAS داشته باشند که بستگی به خواستن باشگاه دارد که من خیلی بعید می‌دانم باشگاهی بخواهد. استدلال‌ها و رویه درست هم در تعیین این رأی نتیجه دارد که باید ببینیم چه اقداماتی را به همراه خواهد داشت.

کارشناس حقوقی ورزش گفت: مهدی تاج حق حرف زدن را نداشت و کاره‌ای نبود که بخواهد درباره 3 بر صفر شدن نتیجه یک مسابقه صحبت کند.