95 شهید و 284 مصدوم انفجارهای تروریستی کرمان؛ تاکنون/ اعلام اسامی 284 مصدوم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از ظهر امروز (چهارشنبه – ۱۳ دی) حوالی ساعت ۱۵ و در جریان مراسم سالگرد شهید سلیمانی، دو انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان روی داد که براساس اعلام منابع رسمی تاکنون به زخمی شدن 284 نفر و شهادت 95نفر منجر شده است.

15:18 لحظاتی پیش صدای انفجار دوم نیز در مسیر گلزار شهدای کرمان شنیده شد.

15:20 خبرنگار فارس از شهادت و زخمی شدن شماری از زائرانی که در مسیر گلزار شهدای کرمان حاضر بودند خبر می‌دهد.

نیروهای حافظ امنیت در حال حاضر مشغول خلوت کردن مسیر گلزار شهدای کرمان هستند.

15:30 سخنگوی هلال احمر کرمان از انتقال حداقل 10 مصدوم این حادثه به مراکز درمانی خبر داد.

15:35 رئیس اورژانس کرمان از انتقال 15 مجروح این حادثه به مراکز درمانی کرمان خبر داد.

15:40 رسانه ملی از شهادت دست‌کم 20 تن در این حادثه خبر می‌دهد.

15:50 رئیس مرکز فوریت‌های مرکز پزشکی کرمان از انتقال حداقل 20 مجروح این حادثه به مراکز درمانی خبر داد.

15:59 معاون استانداری کرمان از تروریستی بودن این انفجارها خبر داد.

16:00 هر دو مورد بمب گذاری یا انتحاری بودن در حال بررسی است.

16:02 رئیس اورژانس کرمان نیز آخرین تعداد مجروحان را 40 نفر و شهدا را 20 نفر اعلام کرد.

16:22 جعفر میعادفر  روابط عمومی سازمان اورژانس از افزایش تعداد مصدومان حادثه انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان خبر داد و اظهار کرد: در این حادثه تا این لحظه 71 نفر از مصدومان توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

وی افزود: متأسفانه 53 نفر از مصدومان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و به شهادت رسیده‌اند.

وی ادامه داد: مراکز درمانی و کدهای پشتیبان دانشگاه های معین در حالت آماده باش قرار دارند.

صحبت‌های یکی از شاهدان حادثه انفجار گلزار شهدای کرمان

تصاويرى از امدادرسانى تيم هاى هلال احمر در محل حادثه انفجار گلزار شهداى كرمان

16.36 سخنگوی سازمان اورژانس کشور: تعداد کشته شدگان حادثه تروریستی کرمان به ۷۳ نفر افزایش پیدا کرد. همچنین تعداد مجروحین نیز ۱۷۱ نفر است.

16:44 اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت، در خصوص عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان، گفت: چهار انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدا انجام شده است.

وی افزود: انفجارهای صورت گرفته به واسطه بمب گذاری که یک حمله تروریستی بوده در مکان‌های مختلفی از جمله زیر پل زیرگذر منتهی به گلزار شهدا و در مسیر موکب‌ها کارگذاری و منفجر شده‌اند.

تصاویری جدید از شهدای حادثه تروریستی کرمان

16:47 سخنگوی اورژانس کشور: متاسفانه آمارها بصورتی است که احتمال افزایش شهدا وجود دارد/ تمام مراکز پزشکی استان کرمان آماده خدمت گزاری هستند.

16:58 نماینده کرمان در مجلس: طبق گزارشات ارائه شده، عملیات انتحاری بوده و بمبی را از مسیر زیرگذر منفجر کردند.

16:59 مديرعامل هلال احمر كرمان: در حادثه انفجار گلزار شهداى كرمان، ٣ نيروى هلال احمر دچار مصدوميت شديد شدند كه متأسفانه يك نفر خانم از امدادگران هلال احمر كرمان به شهادت رسيد.

17:02 هلال‌احمر: ۳ امدادگر که برای کمک‌رسانی به مصدومان حادثه تروریستی کرمان به محل اعزام شده بودند، در انفجار دوم کشته شدند.

روایت یک شاهد عینی از حادثهٔ تروریستی کرمان

17:22 دادستان کل کشور در تماس تلفنی با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ضمن کسب اطلاع از جزئيات حادثه، دستور رسیدگی فوری و شناسایی عاملین این جنایت را صادر کرد.

17:23 ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: عوامل جنایتکار، موثر، محرک و پشتیبان حادثه تروریستی کرمان مطمئن باشند جمهوری اسلامی اسلامی انتقام سختی خواهد گرفت.

وی گفت: کمیسیون امنیت ملی به فوریت به منطقه رفته و هر چه سریع‌تر حادثه را در تمامی ابعاد مورد بررسی قرار داده و گزارش تکمیلی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

عزیزی افزود: جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی تشکیل شده و موضوع از تمامی جهات بررسی خواهد شد.

17:36 رییس اورژانس کرمان اعلام کرد که با شهادت برخی دیگر از مجروحان انفجارهای تروریستی عصر امروز مسیرهای گلزار شهدا، شمار شهدا به ۱۰۳ نفر افزایش یافته است.

تصاویری جدید از شهدای حادثه تروریستی کرمان

17:38 مدیرکل راهداری کرمان اظهار کرد: در پی انفجار تروریستی در کرمان، تردد هوایی، ریلی و زمینی برقرار بوده و توقفی در اعزام زائران به کرمان انجام نخواهد گرفت.

وی افزود: در حال ناوگان هوایی، ریلی و زمینی کرمان در آماده باش کامل بوده و هیچ مشکلی در نقل و انتقال زائران وجود ندارد.

17:46 بمب‌ های منفجر شده از نوع ترکش‌زا بودند که مخصوص گرفتن تلفات از نفرات است، در این نوع بمب از ساچمه یا براده های آهن استفاده می شود که پس از انفجار تلفات زیادی از جمعیت بگیرد.

17:53 احمد وحیدی وزیر کشور گفت: هم اکنون در کرمان عادی است و همه چیز در کنترل نیروهای انتظامی و امنیتی است و آرامش برقرار است.

وحیدی بیان کرد: این توطئه جدید ادامه همان توطئه هایی بود که این افراد مدت ها به دنبال آن بودند و در مراسمات مختلف سعی در رسیدن به اعمال شوم خود بودند.

وزیر کشور گفت: افرادی که این جنایات را رقم زدند منتظر پاسخ کوبنده و قاطع دستگاه های امنیتی و انتظامی ایران باشند و این افراد بدانند که سیلی محکمی می خورند.

وزیر کشور بیان کرد: علت و نحوه انفجار در حال بررسی است و هنگامی که قطعی شد به استحضار مردم می رسانیم.

تصاویری جدید از شهدای حادثه تروریستی کرمان

18:04 یک منبع آگاه می‌گوید ۴ مامور پلیس در حادثه تروریستی کرمان به شهادت رسیدند.

18:27 در پی انفجار تروریستی در کرمان و افزایش مصدومان این حادثه تروریستی، سازرمان انتقال خون استان کرمان از همه مردم این استان دعوت کرد برای اهدای خون به مراکز دریافت خون مراجعه کنند.

18:33 در پی حادثه تروریستی کرمان، هیئت دولت فردا را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.

18:32 در پی انفجار تروریستی در کرمان و افزایش مصدومان این حادثه تروریستی، سازرمان انتقال خون استان کرمان از همه مردم این استان دعوت کرد برای اهدای خون به مراکز دریافت خون مراجعه کنند.

18:35 واکنش فرزند سردار قاسم سلیمانی به حادثه تروریستی کرمان: حتی از زائر او هم می‌ترسند.

18:44 اولین اسامی مجروحان دو حادثه به شرح ذیل است:

18:47 اسامی شهدای پلیس در حادثه تروریستی امروز گلزار شهدای کرمان اعلام شد: سرهنگ دوم شهید مهدی علوی، ستوان یکم شهید رضا مداح و  ستوان یکم شهید محمد پورشیخ علی بر اساس این خبر، تعدادی دیگر از نظامی هایی که در محل حضور داشتند هم اکنون مجروح و در بیمارستان هستند.

18:56 موسوی، روابط عمومی هلال احمر کشورگفت: با توجه به وخامت اوضاع، تعداد مفقودالاثرها هم زیاد است. همچنین تمامی پایگاه‌های هلال احمر کرمان و استان‌های اطراف آن در حال آماده باش هستند.

18:59 وزرای بهداشت، کشور و فرمانده کل فراجا برای بررسی ابعاد ماجرا و رسیدگی به وضعیت مجروحین به کرمان رفتند.

19:11 تسلیت قالیباف در پی حمله تروریستی کرمان: ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحناله الفدا، مقام معظم رهبری، مردم ولایت‌مدار ایران و خانواده‌های شهدای این حادثه، برای ارواح طیبه شهیدان والامقام علو درجات و رحمت واسعه و برای مجروحین شفای عاجل و کامل را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

19:17 فداکار، استاندار کرمان گفت: حادثه، قطعا تروریستی است و تاکنون ۱۰۳ نفر کشته شدند.

وی افزود: انفجارها نیز خارج از محدوده گیت های بازرسی رخ داد. ساعت ۱۵ عصر امروز اولین انفجار و با فاصله حدود ۱۵ دقیقه دومین انفجار در مکان دیگری اتفاق افتاد. انفجارها خارج از محدوده گیت‌های بازرسی رخ داد و حدود ۲ کیلومتر تا مرقد سلیمانی فاصله داشت.

19:22 پیام رئیس جمهور در پی جنایت تروریستی کرمان: ضمن تأکید بر پیگیری و شناسایی طراحان و آمران سیاه‏دل این حرکت غیرانسانی، از تمامي مسئولان استانی می‏خواهم هرچه سریع‏تر، نسبت به تسکین آلام آسيب‏ ديدگان و مداوای مجروحان و بازگشت نظم و آرامش به شهر شهیدپرور کرمان اقدامات لازم را به ‏عمل آورند.

بی شک عاملان و آمران اين اقدام بزدلانه به زودی به دست نيروهاي تواناي امنيتي و انتظامی شناسايي و به سزای عمل شنیع خود خواهند رسيد.

دشمنان ملت باید بدانند که این‏گونه اقدامات هرگز نمی‏‌تواند خللی در عزم و اراده آهنین ملت ایران در دفاع از آرمان‏‌های اسلامی به ‏وجود آورد و آنها مصمم ‏تر از گذشته تا خشکاندن ریشه‌‏های ترور و خشونت در میدان مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار ایران و اسلامی حضور خواهند داشت.

19:23 در استان کرمان ۳روز عزای عمومی اعلام شد.

19:45 خبرنگار خبرگزاری ایرنا در گزارشی از محل انفجارها در کرمان، گفت که «شدت انفجار به حدی بالا بود که برخی افراد دچار خونریزی مغزی شدند»

19:53 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثه تروریستی برای زائران مزار شهید سلیمانی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.

20:04 دبیرکل حزب‌الله لبنان در آغاز سخنرانی خود، انفجار تروریستی در کرمان را محکوم کرده و به خانواده‌های شهدا تسلیت گفت.

20:19 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.

ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.

اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.

سیّدعلی خامنه‌ای

21:06 بازدید میدانی سردار رادان فرماندهی کل انتظامی کشور از محل حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

21:14  مدیر پزشکی سازمان انتقال خون استان کرمان: با حضور مردم فعلا مشکل کمبود خون حل شده، مردم فردا هم برای اهدای خون بیایند.

21:25:رئیس جمهور در پی حادثه تروریستی کرمان سفر خود به ترکیه را لغو کرد.

21:30: فرمانده کل انتظامی کشور از محل وقوع حادثه تروریستی در کرمان بازدید کرد.

وی دقایقی قبل  از محل وقوع این حادثه بازدید کرد.

در این حادثه ۳ تن از افسران پلیس حین خدمت‌رسانی به مردم به شهادت رسیدند.

22:06: وزیر بهداشت می‌گوید در طول 3 ساعت و نیم همکاران ما 111 عمل جراحی در بیمارستان‌های کرمان انجام دادند.

22:10: وزیر بهداشت، تعداد شهدای این حادثه را 95 نفر اعلام کرده و توضیح داد: به دلیل اینکه نام برخی شهدا دوبار در لیست ثبت شده بود، آمار شهدا در اعلام اولیه بیشتر ذکر شد.

گفتنی است آمار اولیه شهدا توسط سازمان اورژانس کرمان اعلام شده بود.

23:00: احمد وحیدی وزیر کشور از شهادت تعداد زیادی از حاضران در صحنه حادثه تروریستی امروز توسط «ساچمه‌های فراوانی که در موادمنفجره کار گذاشته شده بود» خبر داد.

22:59 بیانیه وزارت امور خارجه ایران در محکومیت اقدام تروریستی در کرمان: دستگاه دیپلماسی در تعامل و همکاری با سایر مراجع ذیربط کشور، همه ظرفیت سیاسی، حقوقی و بین‌المللی را برای محکومیت جهانی این حمله نفرت انگیز تروریستی و پیگرد و تعقیب عامران و ‌مباشران تروریست آن به کار خواهد گرفت.

00:50 عین اللهی، وزیر بهداشت پس از بررسی میدانی از وضعیت مجروحان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، در ستاد مدیریت بحران این حادثه شرکت کرد.

01:03 دانشگاه علوم پزشکی کرمان اسامی ۲۸۴ مجروح حادثه تروریستی کرمان را منتشر کرد.

01:30 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور، اقدامات فوری حقوقی و بین‌المللی خود را از طریق سازمان ملل متحد برای محکومیت و پی‌گیری انفجار تروریستی کرمان آغاز کرده است.

ادامه دارد...

بعد از ظهر امروز (چهارشنبه – ۱۳ دی) حوالی ساعت ۱۵ و در جریان مراسم سالگرد شهید سلیمانی، دو انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان روی داد که براساس اعلام منابع رسمی تاکنون به زخمی شدن 284 نفر و شهادت 95نفر منجر شده است.