چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم امروز ۱۳ دی‌ماه برگزار شد

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروز و همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، و روز بزرگداشت مقام زن، مراسم چهارمین سالگرد شهادت سرلشگر حاج قاسم سلیمانی و یاران ایشان امروز چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ باحضور اقشار مختلف مردم، خانواده محترم شهدا، حجت الاسلام رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی، رهبران جبهه مقاومت و سایر مقامات کشوری و لشکری در شبستان مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

گزارش تصویری/ چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی

رئیس‌جمهور: امروز خود شهید سلیمانی یک مدرسه درس‌آموز، یک راه نورانی و اراده پولادین است

 آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این مراسم با اشاره به جایگاه «مکتب فاطمی» در اندیشه سردار سلیمانی، اظهار کرد: اولین شاخصه مکتب فاطمی، اخلاص فاطمه و عشق به خداست. فاطمه اطهر برای دفاع از رسول خدا و ولایت ولی خدا اقدامات بسیاری کرد. در سیره او دفاع از مظلوم، حق‌طلبی و عدالت‌خواهی موج می‌زند. تمام وجود فاطمه اطهر برای نجات انسان است تا او را با حقوقش آشنا کند و چگونه زیستن را به او بیاموزد. او اولین شهیده سنگر مبارزه با نفاق است.

وی افزود: سخنان و سیره فاطمه اطهر نقاب از چهره نفاق کنار زد، روشنگری کرد و مردم را بیدار ساخت‌. در امتداد این مکتب، مکتب امام راحل است که سنگ زیربنای اندیشه این مکتب همان جمله «عالم، مظهر خداست» محسوب می‌شود. توجه به مستضعفان و مظلومان عالم و ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و دفاع از مظلومان عالم و فلسطین در سیره امام راحل مشهود است.

رئیسی یادآور شد: دین‌باوری و مردم‌باوری در اندیشه امام راحل بسیار برجسته است و این مکتب ایران را ظلم و استعمار و استکبار نجات داد و استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را به ارمغان آورد. در امتداد این مکتب، گفتمان رهبری است که همان راه و سلوک و سیره امام راحل را تداعی می‌کند. ظلم‌ستیز و استکبارستیز و مدافع مظلوم است و به دنبال نجات امت اسلامی است و در برابر زورگویان می‌ایستد و مردم را به ارزش‌های الهی فرامی‌خواند و یک زندگی عادلانه و سالم برای جامعه اسلامی می‌خواهد.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: در امتداد این مکتب، مکتب حاج قاسم سلیمانی قرار دارد که دست‌پرورده مکاتب امام راحل و رهبری است. آنچه از اخلاص، حق‌طلبی، ظلم‌ستیزی، دفاع از مظلوم و عدالت‌خواهی در سردار سلیمانی می‌بینیم از این دو مکتب آموخته است. امروز او خود یک مکتب، مدرسه درس‌آموز، یک راه نورانی و یک اراده پولادین است.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه شهید سلیمانی برای جامعه امروز ما الگوست، گفت: او قهرمان ایران و جهان اسلام و قهرمان مبارزه با تروریسم در غرب آسیاست. او در کسوت دفاع از مظلومان و فلسطین مقتدر و مظلوم تلاش کرد تمام تهدیدات را به فرصت بدل کند و حقیقتا در این عرصه شناخت نیروهای کارآمد در ایران، عراق و سوریه را انجام داد.

وی ادامه داد: او این نیروها را برای ایستادگی‌ در برابر دشمنان برای دفاع از وطن، سرزمین و ارزش‌های الهی به کار گرفت. او برای شناخت و شناساندن ظرفیت‌های زیادی دارد. او مرد علم و عمل، مرد سیاست و معنویت و مرد دیپلماسی و میدان است. او کسی است که خداوند به دلیل اخلاص ظرفیتی به او اعطا کرد که مقاومت را به صورت منسجم در منطقه فعال و فعالتر کند.

سردار قاآنی: روزی می‌آید که آمریکا باید عواقب شوم حمایتش از رژیم صهیونیستی را متحمّل شود

 سردار اسماعیل قاآنی نیز در این مراسم، در ابتدای سخنانش واکنش به سخنان یکی از حاضران در این مراسم که خواستار «انتقام سخت» از دشمنان شد، اظهار کرد: هر روز این کار را انجام می‌دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه امسال سالگرد شهادت سردار سلیمانی با نبرد قهرمانان فلسطین همراه شده است، اظهار کرد: به همراه آنان مردان مقاومت در لبنان، عراق و یمن براساس تشخیص درست و وظیفه الهی خود هماهنگ باهم و متناسب با شرایط و در حدی که لازم بود این میدان قهرمانان فلسطین را پشتیبانی کردند.

فرمانده سپاه قدس افزود: از مردم قهرمان لبنان، عراق و یمن و همه سرزمین‌های پشتیبان ملت مظلوم فلسطین قدردانی می‌کنیم. به دشمنان مقاومت و اسلام و مردم مسلمان، به استکبار جهانی و رژیم کودک‌کش و خونخوار صهیونیستی می‌گوییم که با تبلیغات گسترده شما در جهان معلوم شد، اساس‌تان چقدر در مقابل مقاومت دوام می‌آورد.

قاآنی تأکید کرد: یک جریان مقاومت به نام فلسطین یک روز با شما آفندی جنگید اما شما را چه شد که همه ارکان حکومت‌تان بهم ریخت؟ شمایی که مدعی بزرگترین ارتش دنیا بودید و به اصطلاح خودتان پنجمین یا ششمین ارتش جهان بودید اما یک جریان مقاومت شما را اینگونه در هم تنید.

وی یادآور شد: به همین دلیل آمریکای جنایتکار با همه توان و قوای خود آمد و پشت سر رژیم صهیونیستی ایستاد. امروز همه ملت‌های آگاه دنیا حساب رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار در یک جدول واحد تنظیم می‌کنند. روزی فرا می‌رسد که آمریکای جنایتکار بیشتر از امروز باید عواقب شوم دخالت خود و حمایتش از رژیم صهیونیستی را متحمل شود.

فرمانده سپاه قدس تاکید کرد: امروز همه قدرت‌های مادی دنیا در غزه جمع شدند و این سرزمین دیگر جا برای ورود ابزار آلات نظامی و تانک‌ها ندارد، هیچ سرزمینی نیست که در این منطقه زیر آتش قرار نگرفته باشد. امروز ۸۹ روز است که همه ارتش‌های دنیا دور هم جمع شدند و یک گروه مقاومت در برابرشان مردانه ایستادگی‌ و نبرد می‌کند.

قاآنی ادامه داد: امروز مقاومت فلسطین در جنگ سرحال‌تر شده است. آمارهای رژیم صهیونیستی از تلفاتشان هر روز بیشتر می‌شود. مقاومت بانشاط‌تر می‌جنگد و هرچه لازم باشد محکم می‌ایستد و آن کس که در این میدان سرافکنده خارج می‌شود، آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی است.

وی تصریح کرد: در تشییع شهید والامقام سلیمانی شنیدید که یکی از رهبران برجسته فلسطین در پایان سخنش سه بار تکرار کرد شهید سلیمانی، شهید قدس است. امروز در حقیقت آن کسی که در صحنه جنگ با رژیم صهیونیستی می‌جنگد شهید سلیمانی و برادرانش در فلسطین هستند.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: امروز لازم است به همه مردم ایران که در کرمان بودند و برادران و فرزندانشان مورد تهاجم خونخوارانی که از آمریکا و صهیونیست‌ها تأمین می‌شوند و جنایت می‌کنند هم تبریک و تسلیت بگوییم. به جبهه مقاومت هم برای شهادت صالح العاروری تسلیت و تبریک می‌گویم. به شهادت رساندن این شهید یا شهادت سیدرضی و حادثه تروریستی کرمان نشان می‌دهد دشمن چقدر مستأصل شده اما نمی‌داند مقاومت و جمهوری اسلامی روش ریشه‌کردن رژیم صهیونیستی را هرچه دست و بال بزند رها نخواهد کرد و تا اضمحلال رژیم صهیونیستی و حکومت امام زمان پیش می‌رویم.

زینب سلیمانی: تعرض به زائران قبور شهدا جنایتی نابخشودنی است

 زینب سلیمانی دختر حاج قاسم سلیمانی نیز در این مراسم، با تسلیت حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، کرد: تعرض به مردان، زنان و کودکانی که برای گرامیداشت قهرمان خود به سمت قبور شهدا حرکت می‌کردند، جنایتی نابخشودنی است. به نمایندگی از خانواده شهید سلیمانی این حادثه دردناک و خونین را محکوم و برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده شهدا صبر مسئلت می‌کنم.

وی با تبریک میلاد حضرت زهرا و امام راحل، گفت: امسال سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با ولادت زهرای مرضیه همزمان شد. کسانی که با روحیه و مشی حاج قاسم آشنا بودند می‌دانند او چقدر دلباخته بانوی دو عالم بود و چگونه در سختی‌ها به ساحت ایشان پناه می‌برد و مدد می‌گرفت.

فرزند شهید سلیمانی با اشاره به برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شهرهای مختلف ایران، تاکید کرد: در عین حال امسال حادثه مهم دیگری در منطقه رخ داد و امت اسلام را متاثر کرد. ملت مظلوم فلسطین بعد از سال‌ها رنج و محنت در عملیاتی کاملاً فلسطینی و با تکیه بر توانایی ذاتی و با همت جوانان خود دشمن‌ سفاک خود را متحیر و پیروزی بزرگی را به ارمغان آورند.

وی افزود: دشمن صهیونیستی که در شوک این عملیات بود دست به اقدامی جنون‌آمیز زد و تلاش کرد با بمباران مدرسه، کلیسا، اماکن مسکونی و بیمارستان‌ها و با کودک‌کشی آبروی از دست رفته خود را باز یابد اما افکار عمومی جهان با هر دین و نژادی این جنایت را محکوم کردند و رژیم اسرائیل این‌بار در اذهان عمومی مردم جهان فروپاشید. اگرچه فروپاشی عینی این رژیم نیز دور از دسترس نیست و آینده قطعی از آن مقاومت است‌.

فرزند شهید سلیمانی با بیان این‌که «همین فروپاشی این رژیم درمانده را به ترورهای کور وا می‌دارد»، اظهار کرد: اینک با نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت سرزمینی لبنان و سوریه، دو مجاهد بزرگ یعنی سیدرضی موسوی و صالح العاروری را ظرف مدت اندکی به شهادت می‌رساند. این مهمترین نشانه ضعف این رژیم است اما این خون سبب بالندگی مقاومت می‌شود.

وی یادآور شد: اگر حیات مادی شهید سلیمانی امروز ادامه داشت، همه توجه او به سمت فلسطین و مردم غزه بود، به همین دلیل شعار اصلی چهارمین سالگرد شهادتش «شهید القدس» انتخاب شد. امروز قدس مرز همه انسان‌های آزاده و آگاه است. امیدواریم در چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی همه مردم به یاری مردم مظلوم فلسطین بشتابند و آنان را به هر طریقی کمک کنند.


گزارش تصویری/ چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی

 

آیین بزرگداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی امروز ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۸ در مصلای امام خمینی(ره) تهران آغاز شد.