بهره‌برداری بیش از ۵۰ درصد بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از پایگاه خبری «عصرهامون»، راه یکی از عوامل توسعه و پیشرفت در هر کشوری به شمار می‌رود و ایجاد امکان دسترسی مناسب به راه برای هر نقطه سبب رشد دیگر زیرساخت‌ها و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم و افزایش میزان بهره‌مندی مردم از منابع و ظرفیت‌های دیگر می‌شود.
 
یکی از برکات انقلاب اسلامی توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور است، احداث و توسعه راه‌ها از جمله پروژه‌های سخت و پر هزینه است که در طول دوران انقلاب اسلامی رشد خوبی داشته است.
 
یکی از استان‌های که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جهش قابل‌توجهی در توسعه راه‌های مواصلاتی آن صورت‌گرفته است، سیستان و بلوچستان است، این استان در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حتی یک کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه روستایی آسفالته نداشت و وضعیت راه‌ها و محورهای مواصلاتی منتهی به شهرها و روستاها نه‌تنها خوب نبود؛ بلکه وضعیت فجیعی داشتند.
 
بیشتر روستاها و شهرهای سیستان و بلوچستان از نبود عدالت اقتصادی و راه‌سازی رنج می‌بردند و به گفته متولیان امر، کل راه‌های استان در آن زمان ۵ هزار و ۱۹۶ کیلومتر بوده که تنها ۸۷۳ کیلومتر از این راه‌ها آسفالت داشت و هزار و ۸۰۰ کیلومتر از آن را راه شوسه خاکی روستایی تشکیل می‌داد.
 
سیستان و بلوچستان از لحاظ شبکه راه‌های مواصلاتی عقب‌ماندگی‌هایی داشت که علاوه بر بروز حوادث ناگوار تصادفی به لحاظ اقتصادی نیز این استان را دچار مشکل کرده بود.
 
به دلیل جاده‌های دوطرفه و نامرغوب در ایام تعطیلات عید نوروز باتوجه‌به افزایش سفرهای نوروزی و ترددهای بین‌شهری سیستان و بلوچستان بیشترین تصادفات منجر به فوت را درگذشته داشت.
 
ساخت جاده‌های بزرگراهی که در حال حاضر در دولت سیزدهم نیز شتاب قابل‌توجهی پیدا کرده است نیز تأثیر بسزایی در کاهش فوت و تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی این استان در برداشته است.
 
یکی از دستاوردهای بزرگ و مهم انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته توسعه زیرساخت‌ها و گسترش راه‌ها بود که از همان نخستین سال‌های پیروزی انقلاب در اولویت قرار گرفت.
 
یکی از اولویت‌های سیستان و بلوچستان در نهضت راه‌سازی در سال‌های اخیر توسعه بزرگراه‌ها است که از چند سال گذشته با جدیت در استان آغاز و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری در حال پیشرفت و توسعه است.


 بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان در حال ساخت است
عطاءالله اکبری، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به اینکه اولین و مهم‌ترین موضوع از نظر مرزی و گردشگری توسعه راه‌سازی است، بیان کرد: در حال حاضر طول کریدورهای اصلی در استان هزار و ۵۷۱ کیلومتر است و تا کنون بیش از ۵۱۰ کیلومتر بزرگراه در استان افتتاح شده است.
 
وی افزود: در دو سال کاری دولت سیزدهم بیش از ۳۳۶ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، شامل ۲۴۵ کیلومتر بزرگراه و ۹۱ کیلومتر راه اصلی در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده است.
 
اکبری تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان در حال ساخت است.
 
وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت هر کیلومتر بزرگراه در استان ۳۰ میلیارد تومان است، افزود: به‌منظور تبدیل کل مسیرهای سیستان و بلوچستان به بزرگراه به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان اظهار کرد: بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین‌کننده اقتصاد این منطقه است؛ زیرا باعث تسریع حمل‌ونقل جاده‌ای و ارتباط تجاری - ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان و پاکستان می‌شود.
 
اکبری خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری بزرگراه‌های متعدد در استان ضمن کاهش هزینه و زمان سفرهای بین‌شهری، مصرف سوخت و تلفات انسانی شاهد شکوفایی در وضعیت کریدورهای ترانزیتی جنوب شرق کشور خواهیم بود.
 
توسعه راه‌های و کریدورهای ساحلی یکی دیگر از ظرفیت‌های است که با وجود موقعیت دریا محور می‌تواند در توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان مؤثر باشد، در همین راستا دولت برای ساخت کریدورهای نوار ساحلی در جنوب سیستان و بلوچستان نیز کارها و اقدامات عمرانی بزرگ و مؤثری را انجام و در دست اجرا دارد.


سیستان و بلوچستان به یک کارگاه بزرگ راه‌سازی تبدیل شده است
در ۵ دی‌ماه جاری وزیر راه و شهرسازی در سفر به سیستان و بلوچستان ۵۸ کیلومتر از کریدور نوار ساحلی و ۳۸ کیلومتر از کریدور جنوب - شمال شرق کشور به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال را افتتاح کرد.
 
بذرپاش در این سفر با اشاره به اینکه عملیات راه‌سازی به طول ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی در سیستان و بلوچستان در دست‌ساخت قرار دارد، گفت: عملاً این استان به یک کارگاه بزرگ راه‌سازی در کشور تبدیل شده است.
 
بخش راه یکی از فعال‌ترین حوزه‌های اقتصادی است
محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان، نیز یکی از راه‌های برون‌رفت هر منطقه از مشکلات اقتصادی را ساخت راه‌های مواصلاتی به‌ویژه بزرگراه‌ها برشمرد و تصریح کرد: ازآنجایی‌که همه پروژه‌های اقتصادی استان متکی به طرح‌های راه‌سازی است علاوه بر تقویت منابع مالی باید همه دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا هر چه سریع‌تر شاخص بزرگراهی استان به میانگین کشوری برسد.
 
وی با بیان اینکه بخش راه یکی از فعال‌ترین حوزه‌های اقتصادی استان است، اظهار کرد: توسعه شبکه بزرگراه یکی از اولویت‌های مهم و اصلی مدیریت سیستان و بلوچستان است و طرح‌های این بخش بدون وقفه در حال اجراست.

بیش از ۵۰ درصد بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان در دو سال کاری دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است.