ایجاد رقابت در تولید با واردات خودرو خارجی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدجواد حسینیان درباره وضعیت خودرو در بازار آزاد گفت: نگاه به واردات خودرو نباید به این شکل باشد که منجر به نابودی تولید داخل شود بلکه باید به عنوان یک محرک در ایجاد رقابت برای کاهش قیمت خودروی داخلی و افزایش کیفیت آن باشد نه اینکه دنبال این باشیم که بازار داخل را مملو از خودروی خارجی کنیم و‌تولید داخل را نابود کنیم این نگاه که واردات نامحدود باشد غلط است، حدودا می توان گفت نیاز به خودروی خارجی در کشور ده درصد تولید داخل است که با واردات در این حجم هم به این نیاز پاسخ دادیم و با باعث بالا رفتن رضایت عمومی مردم می شود و هم به سمت اصلاح بازار خودروی داخلی قدم برداشتیم، باید توجه کنیم به هر حال خودرو یکی از صنایع استراتژیک محسوب می شود؛ در نتیجه ایران هم باید در این صنعت به قدرت کافی برسد اما برای تحقق‌بخشی این موضوع، ابتدا باید انحصار تولید خودرو در کشور شکست شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرط صدور مجوز برای تولید کننده جدید این است بتواند ثابت کند توان تولید سالانه بیش از صدهزار خودرو در کشور را داشته باشد که عملا با این شرط، سرمایه گذاری رقبتی برای حضور در این عرصه ندارد و تولید صرفا انحاصاری در اختیار همین شرکت های فعلی خواهد ماند، ادامه داد: در دنیا اگر کسی خودرویی تولید کند و آن خودرو استاندار‌های بین‌المللی را داشته باشد اجازه پلاک آن خودرو را به تولیدکننده می‌دهند اما در ایران ابتدا باید انحصار تولید داخل برداشته شود البته برداشتن انحصار ممکن است زمان‌بر باشد.‌

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به فروش چندین برابری خودروهای قدیمی با برند خارجی در ایران گفت: باید جهت پاسخگویی به نیاز و سلیقه مردم به خودروهای خارجی و کاهش قیمت آن، بخشی از این خودروها را وارد کنیم.


وی با تاکید بر داشتن نگاه سرمایه‌داری و حمایت از تولیدکنندگان اظهار داشت: ما در بحث خودرو و واردات آن باید دو موضوع را در نظر بگیریم؛ اولًا باید در داخل انحصار تولید خودرو شکسته شود و رقابت در تولید ایجاد شود،دوماً باید به آن قشری از مردم کشور که نیاز به خودروی خارجی دارند درست پاسخ داده شود و پاسخ درست به این قشر عملاً فشار را از قشر متوسط کاهش می‌دهد.

حسینیان با اشاره به نوسانات ارزش پول در ایران بیان کرد: در دنیا به خودرو به چشم کالای سرمایه‌ای نگاه نمی‌شود اما متاسفانه به‎خاطر ارزش پول که در کشور ما تغییر می‎کند،  به خودرو نگاه سرمایه‌ای می‎شود؛ بنابراین سیاست‌های کلان ما باید به سمتی برود که پول ملی باارزش شود و اگر این اتفاق رخ ندهد همچنان شاهد نوسانات قیمت‌ها خواهیم بود.


وی با اشاره به اشتباه بودن نگاه سرمایه‌ای به خودرو گفت: مردم فکر می‌کنند با خرید خودرو ارزش پولشان حفظ و ذخیره می‎شود، اما نمی‎دانند نقدینگی کشور را به سمت فعالیت غیرمولد و مستهلک می‎برد و همین به مرور باعث افزایش تورم می‌شود.


کارشناس مسائل اقتصادی در پایان مطرح کرد:  ما باید با مکانیزم‌هایی همچون مالیات و مدیریت خرید و فروش خودرو، این بازار را مدیریت کنیم، بنابراین هر کسی در ایران، خودرو را به اندازه نیازش باید داشته باشد؛ نه به اندازه کالایی برای سرمایه‌گذاری.

انتهای پیام/

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ما در بحث خودرو و واردات آن باید دوتا چیز را در نظر بگیریم اولًا باید در داخل انحصار تولید شکسته شود و رقابت در تولید ایجاد شود، دوماً باید به آن قشری از مردم کشور که نیاز به خودروی خارجی دارند درست پاسخ داده شود.