تأسیس کارخانه شیشه قاین در سال1402

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، برای پا خوردن هر چه بیشتر فرش سرمایه‌گذاری آن هم در خراسان جنوبی تشنه سرمایه‌گذاری های صنعتی نیاز است تا فرش قرمز زیرساخت ها و با همراهی متولیان امر بیش از پیش در نواحی و شهرک‌های صنعتی این استان پهن شود.

همانند اقدامی که در قاینات و در شهرک خضری دشت بیاض این شهرستان برای سرمایه گذار چینی الیاف شیشه رخ داد و همین همراهی و تامین زیرساخت‌ها سبب شد تا فاصله درخواست سرمایه‌گذار تا شروع کار وی کمتر از یک ماه باشد و اگر این همراهی ادامه داشته باشد نه تنها فاز اول این کارخانه که تا پایان سال وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و زمینه اشتغال ۳۰۰ نیروی داخلی و ۲۰ نیروی خارجی را فراهم می آورد با ادامه فازهای آن زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر دیگر هم فراهم خواهد شد.
کارخانه الیاف شیشه در خضری قاینات 23 اردیبهشت ماه امسال عملیات اجرایی آن با سرمایه گذاری هزار و 500 میلیارد تومان شروع شد و پایان سال هم فاز اول آن وارد چرخه بهره برداری می شود.

«راویان پیشرفت» در دومین تور رسانه ای بازدید از این طرح سرمایه گذاری خارجی در پایتخت طلای سرخ جهان داشت تا در جریان پیشرفت این پروژه قرار گیرد.

محمد محمدی، فرماندار قاینات در بازدید راویان پیشرفت از این پروژه به پیشرفت بسیار خوب این واحد تولیدی اشاره کرد و این که سرمایه گذار چینی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پا گرفتن کارخانه الیاف شیشه سرمایه گذاری کرده است.

در ادامه رشته سخن را به سرمایه گذار کارخانه الیاف شیشه آقای چن داد او هم چون زبان فارسی بلد نیست مترجمش حسین آقا که دانشجویان جامعه المصطفی (ص) قم است این گونه از این طرح تولیدی گفت که تا قبل از نوروز ایرانی این طرح سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری می رسد اگر اکنون هم تنها یک سوله را مشاهده می کنید به این واسطه است که دستگاه های مورد نیاز خریداری شده و از بندرعباس در راه است تا به محل احداث این کارخانه برسد و نصب شود آن هم با حضور مهندسان و نیروهای چینی.

بهره برداری از فاز اول تا پایان سال

به گفته وی در فاز اول این کارخانه که تا پایان سال به بهره برداری می رسد ۳۰۰ نفر نیرو به کار گرفته می شود علاوه براین ۲۰ نفر هم نیروی چینی در این واحد تولیدی مشغول به کار خواهند شد.

وی با اشاره به نصب ۵ سوله دیگر برای فاز اول از احداث ۲۲ سوله دیگر برای فازهای بعد و مشغول به کار شدن ۵۰۰ نفر دیگر خبر می دهد.

وی به این نکته نیز اشاره می کند که اگر برق و گاز مورد نیاز تامین شود 6 ماه بعد از بهره برداری از فاز اول فاز دوم هم شروع می شود.

راویان پیشرفت از مترجم آقای چن خواستند که از وی پرسد میزان تولید آن چقدر است و محصول تولیدی صادر خواهد شد یا نه؟ سرمایه گذار کارخانه الیاف شیشه قاین نیز این طور پاسخ داد که در فاز اول هر روز ۳۰ هزار تن تولید دارند و محصول تولیدی اگر در ایران نیاز باشد به مصرف داخل و گرنه به چین صادر خواهد شد.

وی به این نکته امید بخش نیز اشاره کرد و آن هم این بود که قرار است دو سرمایه گذار دیگر هم در بغل دست آن ها اقدام به سرمایه گذاری کنند.

ابراز رضایت از حمایت مسوولان

سرمایه گذار چینی کارخانه الیاف شیشه قاین نیز از حمایت مسوولان طی این مدت ابراز خرسندی می کند و خواسته اش هم این است که به زودی برق و گاز مورد نیاز فراهم شود.

محمد محمدی، فرماندار قاینات هم در تکمیل صحبت های این سرمایه گذار به این موضوع اشاره کرد که وقتی آقای چن برای سرمایه گذاری به فرماندار قاین آمد دستانش را محکم فشردیم و به وی این موضوع را گوشزد کردیم که هم زمین در قاین و هم در خضری دشت بیاض فراهم است اما در شهرک صنعتی قاین به دلیل حجم سرمایه گذاری بالا این امکان فراهم نیست اما در خضری دشت بیاض زمین مورد نیاز موجود است.

وی ادامه داد: بعد از بازدید سرمایه گذار بلافاصله جلسه ای با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار و گزارش آن خدمت استاندار ارسال شد و استاندار نیز بر تامین زیرساخت گاز و برق مورد نیاز توسط شرکت های مورد نظر تاکید کرد.

سپس جلسه ای با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و مدیران عامل شرکت های گاز و برق خراسان جنوبی برگزار شد که مدیران این شرکت ها نیز قول تامین برق و گاز مورد نیاز سرمایه گذار چینی را دادند.

بعد از فراهم شدن مقدمات طی ۱۰ تا ۱۵ روز روز بعد از کلنگ زنی پروژه نیز عملیات اجرایی شروع شد و اکنون هم پیشرفت فیزیکی بالای آن را مشاهده می فرمایید.

تامین مواد اولیه از داخل

محمد مهدی مرادی، نماینده سرمایه گذاران در خراسان جنوبی هم در ادامه به با بیان این که فاز اول کارخانه الیاف شیشه تا پایان سال و با اشتغال زایی ۳۰۰ نفر ایرانی و ۲۰ نفر اتباع بهره برداری می رسد می افزاید: ۹۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز آن از استان های خراسان رضوی جنوبی یعنی قاینات و گناباد تامین می شود.

به گفته وی این واحد تولید شامل ۳ فاز است و چون زیرساخت کم است ابتدا یک فاز راه اندازی می شود و اگر زیرساخت ها فراهم شود پله پله بقیه فازهای آن هم راه اندازی خواهد شد.

سرمایه گذار دیگر  در راه قاین

وی با اشاره به فراهم بودن همه زیرساخت ها در شهرستان قاینات برای سرمایه گذاران اضافه می کند: قرار است یک سرمایه گذاری دیگر چینی نیز به زودی برای راه اندازی کارخانه تولید کاغذ و مواد نسوز در شهرک صنعتی قاین اقدام کند.500 نفر دیگر نیز فراهم خواهد شد.

محمد محمدی فرماندار قاینات در ادامه به ان موضوع اشاره می کند که قطعه زمینی که در شهرک صنعتی قاین وجود داشت چون نزدیک به کارخانه آرد بود نمی شد در کنار آن کارخانه الیاف شیشه راه اندازی کرد به همین واسطه این نقطه به سرمایه گذار پیشنهاد شد.

به همت و حمایت دولت سیزدهم اولین کارخانه تولید الیاف شیشه با جذب سرمایه‌گذار خارجی در سال 1402 به بهربرداری می رسد.