به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «علی خانقایی» با اشاره به برنامههای پیش بینی شده برای توسعه راههای فرعی و روستایی کشور تا پایان امسال اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در ابتدای امسال مقرر شد ۲ هزار و ۷۵۰ کیلومتر راه جدید در سطح کشور ساخته شود و به بهرهبرداری برسد که تاکنون نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه احداث شده که بدین ترتیب ۹۵ درصد از برنامه محقق شدهاست.
وی با اعلام اینکه امسال نیز همانند سال گذشته از میزان هدف گذاری شده جلوتر هستیم، افزود: پیش بینی میشود تا پایان سال جاری بیش از سههزار کیلومتر راه روستایی در سطح کشور ساخته شود.
خانقایی بیانداشت: بر اساس برنامه ششم توسعه؛ دولت مکلف شده آسفالت راههای روستاهای بالای ۲۰ خانوار را در اولویت قرار دهد.
مدیرکل ساخت و توسعه راههای فرعی و روستایی کشور با اشاره به اهمیت راه بهعنوان شاخص مهم توسعه در کشور، گفت: روستاییان به طور عمده قشر مولد هستند و تولیدات خود را باید به بازارهای مصرف برسانند و راه عامل مهمی است تا این تولیدات در کمترین زمان و با کمترین هزینه به بازار مصرف برسد.
وی ادامهداد: از سال ۱۳۹۸ که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای متولی ساخت راههای روستایی در کشور شد، اطلاعاتی درباره تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور که از راه آسفالته برخوردار نیستند، جمع آوری شد و این اطلاعات در قالب کتابی به نام «اطلس راههای روستایی» گردآوری و شرایطی فراهم شد تا بر اساس این اطلاعات، توزیع عادلانهای از اعتبارات در سطح کشور برای راههای روستایی انجام و بر اساس شاخص کم برخورداری استانها و شهرستانها، اعتبارات توزیع شود.
وی با ابراز خرسندی از اینکه در سه سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه راههای روستایی کشور افتاده است، خاطرنشانکرد: ما توانستیم بر اساس اطلاعات جمع آوری شده اعتبارات را در سطح کشور توزیع کنیم و با همیاری همه مسوولان در سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شد تا در کل کشور ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه ساخته شود، اما با تلاش همه همکاران در سطح استانها حدود سههزار کیلومتر (بیش از برنامه پیش بینی شده) راه روستایی در کشور احداث شد.
داریوش امانی مدیر راه های کشور نیز در نشست مشترک با سردار «نوری نژاد» رئیس قرارگاه مبارزه با سرقت فراجا گفت: نگهداشت شبکه راههای کشور به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با وجود کمبود اعتبارات، سالیانه اقدامات مؤثری در این حوزه انجاممیشود.
وی با اشاره به ارائه خدماتی مانند تامین روشنایی، خطکشی، علائم، روکش و لکهگیری آسفالت برای نگهداشت راهها، عنوانکرد: با توجه به شاخصهایی مانند افزایش جمعیت و تعداد خودرو، کمبود منابع اعتباری مانع ارائه اقدامات مناسبتر در حوزه ایجاد و نگهداشت راهها میشود.
امانی با اشاره به سن بالای ماشینآلات راهداری بهعنوان یکی از ابزارهای اصلی کار حوزه راهداری، افزود: سالیانه اعتباراتی برای اورهال کردن و بازسازی این ماشین آلات هزینه میشود، ضمن اینکه با استفاده از ظرفیتهای موجود برای واردات ماشینآلات راهداری، مجوز واردات ۳۷۰ دستگاه ماشین آلات راهداری صادر شده است و نوسازی چهار استان نزدیک به هفتهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به اینکه بیش از ۹۹.۹ درصد حملونقل جادهای کشور در اختیار بخش خصوصی بوده و با ظرفیت این حوزه در حال فعالیت است، استفاده از این ظرفیت برای خدماترسانی را نیازمند تسهیلگری و سیاستگذاری برشمرد.
وی اظهار داشت: بیش از ۸۵ درصد حملونقل کشور در بستر جادهها در حال انجام بوده و با حدود ۴۳۰ هزار کامیون و ۶۰۰ هزار راننده در بخش بار، ۱۲۰ هزار ناوگان مسافری و نزدیکبه ۱۵۰ هزار راننده این حوزه در ارتباط هستیم و به مردم خدمترسانی میشود.
تلاشها و خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قابلتقدیر است
رئیس قرارگاه مبارزه با سرقت فراجا نیز در این نشست گفت: تلاشها و خدمات سازمان راهداری و حملونقل جادهای در حوزه جابهجایی مسافر، حملونقل و ترانزیت کالا و ایفای نقش در تامین نیازمندیهای مردم قابلتقدیر است.
سردار نوری نژاد با اشاره به اینکه با بهره گیری از ظرفیت دوربینهای پایش تصویری، ضریب ایمنی در سطح محورهای مواصلاتی در حال گسترش و افزایش است، بیانداشت: با وجود کمبودها و موانع بودجهای و اعتباری، نیروهای سازمان راهداری در سطح محورهای مواصلاتی بهویژه در ایام زمستان خدمات بیمنتی را به مردم ارائه میکنند.
وی، تعامل و ارتباطات کاری فرماندهی انتظامی در حوزههای تخصصی مختلف با سازمان راهداری را بسیار گسترده عنوان کرد و با اشاره به اهمیت بهرهگیری از سامانههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای در افزایش ایمنی و کاهش آمار وقوع جرائم، گفت: استفاده از ظرفیت سامانههای نظارت تصویری در سطح محورهای مواصلاتی بهکمک پلیس آمده است.