تسهیلات فرزندآوری در دست‌انداز پرداخت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی  «خاورستان»، با توجه به اهمیت و ارزش موضوع فرزندآوری دولت تسهیلاتی را برای خانواده‌ها در نظر گرفت تا در این زمینه خانواده‌ها برای تامین هزینه‌ها با مشکلات کمتری مواجه شوند اما متقاضیان تسهیلات فرزندآوری از بانک‌ها بامسائلی روبه رو می‌شوند که اوقاتشان را تلخ می‌کند این افراد با هر سختی مدارک خود را فراهم می‌کنند اما کار همین‌جا تمام نمی‌شود و نداشتن اعتبار بانک و صف طولانی وام‌گیرندگان، سنگی دیگر جلوی پای آن‌ها می‌شود.

یکی از شهروندان گفت:وقتی برای اخذ وام فرزندآوری به یکی از شعب بانک‌های سطح شهر مراجعه کردم، از حجم زیاد شرایط اخذ وام فرزندآوری تعجب کردم و این مسئله وقت بسیار زیادی را از من ضایع کرد و مجبور شدم بارها از محل کارم مرخصی بگیرم و به بانک مراجعه کنم که بسیاری از این مراجعات،اضافی و بسیاری از این مدارک،کاغذ بازی های بی‌مورد است.

به گفته یکی دیگر از شهروندان فرزند سوم من سه ماه قبل متولد شده و بنده برای اخذ وام فرزندآوری به مبلغ ۹۰ میلیون تومان در یکی از بانک‌های سطح شهر ثبت‌نام کردم و وقتی که مدارک خود و ضامن‌ها را به بانک ارائه می‌کردم با سنگ اندازی های زیادی مواجه شدم.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال یکی از ضامنین من دارای جواز کسب معتبر و حساب بانکی بود و شرایط لازم را داشت، اما کارمند بانک گفت که بروید و جواز کسب طلا فروش بیاورید و برای هریک از ضامن‌ها بهانه تراشی کرد.

شهروند دیگری هم گفت: ۴ ماه قبل وام فرزندآوری ثبت نام کردم و در همان زمان شعبه مشخص کردم و مدارک لازم را تحویل دادم اما با گذشت این مدت همچنان وام دریافت نکردم و هر بار پیگیری می‌کنم می‌گویند علت آن را نبود بودجه اعلام کردند و دلیل دیگر به دلیل بالا بودن تقاضا برای وام فرزند سوم است. 

یکی دیگر از شهروندان مدعی شد با وجود این که فرزندم ۲ ساله شده اما هنوز نتوانستم از یکی از بانک‌های شهر تسهیلات فرزندآوری را دریافت کنم.

شهروند دیگر نیز گفت: یک سال و نیم پیش برای وام فرزندآوری در یکی از بانک‌ها اقدام نمودم و به‌دلایل واهی به تعویق افتاده و الان هم می‌گویند بودجه وام هنوز نیامده، با این منوال چندماه دیگر فرزندم دو ساله می‌شود و دیگر به بنده وام تعلق نمی‌گیرد.

صف‌های طولانی

در کنار گلایه‌های مردمی فهیمه زنگویی سرپرست دفتر امور بانوان وخانواده استانداری خراسان‌جنوبی هم از صف‌های طولانی تسهیلات فرزندآوری در خراسان‌جنوبی انتقاد کرد و گفت: در تمام استان‌ها صف‌های طولانی برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری داریم اما در خراسان‌جنوبی به نسبت جمعیت، صف‌های طولانی داریم. 

زنگویی با اشاره به این که به جد پیگیر رفع موانع موجود برای تسهیل در پرداخت تسهیلات فرزندآوری هستیم افزود:در جلسات ستاد جمعیت استان به جد پیگیر موضوع بودیم و حتی در جلسه‌ای با حضور معاون سیاسی استاندار و‌ روسای بانک‌های خصوصی و‌دولتی این موضوع به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی بر اساس نتایجی که به دست آمده در پرداخت تسهیلات فرزندآوری کم کاری از سوی مسئولان استان و بانک‌ها صورت نگرفته است و به میزان اعتبار اختصاصی تسهیلات داده شده است.

 وی افزود: بنا به دلایلی از جمله افزایش تقاضا اعتبارات موجود با تقاضا همخوانی نداشته است که قرار شد با رایزنی مدیران بانک‌ها با مراکز و استاندار با دولت اعتبارات بانک در سال آینده دوبرابر افزایش یابد. 

وی با اشاره به این که در شرایط فعلی هم بانک‌ها از سایر منابع موظف به پرداخت تسهیلات شدند افزود: امیدواریم با افزایش اعتبارات در سال آینده بتوانیم گامی جدی در این رابطه برداشته و صف‌های انتظار هم کوتاه‌تر شود.

برای اطلاع از کم و کیف پرداخت تسهیلات فرزندآوری در استان بارها با دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان‌جنوبی تماس گرفته شده که تا زمان تنظیم گزارش موفق به دریافت این اطلاعات نشدیم .

در عین حال مسئله اخذ تسهیلات فرزندآوری در بین والدینی که صاحب فرزند شده‌اند، تبدیل به یک نگرانی شده است؛ چرا که دولت هرزگاهی وعده‌های درباره اختصاص وام فرزندآوری می‌دهد که با عملکرد بسیاری از بانک‌ها در تضاد است در کنار بیان این مطلب باید افزود که بانک‌ها همیشه برای مراجع بالادستی آمارهای خوبی را برای پرداخت تسهیلات ارائه می‌کنند اما بازتاب این آمار با رضایت‌مندی مردم متفاوت است. 

با توجه به اهمیت موضوع و تاکید رهبری بر فرزندآوری و رفع موانع موجود باید دید دولت و مجلس شورای اسلامی چه قوانین و مقرراتی را برای برطرف کردن این مشکل اتخاذ خواهند کرد هر چند در خراسان‌جنوبی گفته‌های مسئولان نوید بخش روزهای بهتری را در پرداخت تسهیلات فرزندآوری را می‌دهد.

تسهیلات فرزندآوری در مسیر پر پیچ و خم شرایط دریافت آن و صف‌‌های طولانی نارضایتی بسیاری از متقاضیان را به دنبال داشته است.