حلقه‌دره کرج؛ ایستگاه روزانه یک هزار و ۵٠٠ تُن زباله البرز

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تیتر یک»، اداره کل حفاظت محیطزیست البرز در راستای جهاد تبیین و مردمی‌سازی امور اردوهائی را برنامه‌ریزی کرده تا کنشگران اجتماعی با چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌های زیست‌محیطی آشنا شوند.

 
با توجه به اینکه دغدغه‌مندی عموم مردم یکی از مهم‌ترین اهدافی است که محیط‌زیست در راستای جهاد تبیین دنبال می‌کند، این بار به مناسبت هفته هوای پاک، خبرنگاران را با خود همراه کرد تا از مرکز دفع زباله حلقه‌دره بازدید میدانی داشته باشند.
 
بحران ١١٠ هکتاری
 
به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز روزانه یک هزار و ۵٠٠ تُن زباله در مرکز دفع زباله حلقه‌دره به وسعت ١١٠ هکتار به اشکال مختلف مدیریت می‌شوند، امکانات و تأسیسات هم متنوعی در طول سال‌های گذشته ایجاد شده است.
 
 
مجید درگی می‌گوید: مسئولین در تلاش بوده‌اند تا از طلای کثیف نهایت بهره‌برداری را برای مردم ببرند، اما متأسفانه طرح‌ها به دلیل اختلاف با پیمانکاران و جابجائی در سطوح مدیریتی به سرانجام نرسیده است یا در ادامه کار متوقف شده است.
 
رکود مرکز تفکیک زباله کشور
 
به گفته وی مرکز پیرولیز سال هاست که غیرفعال بوده و مرکز تفکیک زباله کرج هم که از قدیمی‌ترین مراکز کشور است و اوایل دهه ٩٠ دانشجویان برای بازدید از این خط راهی حلقه‌دره می‌شدند، بلاتکلیف مانده و تلاش برای راه‌اندازی ادامه دارد.
 
به جز مدیریت ١۵ تن پسماند عفونی در یک سایت اختصاصی و تفکیک و جداسازی زباله خشک از ٤٠٠ تُن پسماند شهری، ١٠٠٠ تُن زباله شهری بدون استفاده مطلوب به ساده‌ترین روش ممکن دفن و ٤٠٠ متر‌مکعب شیرابه در روز تولید می‌کند.
 
 
روزانه ١۵ تن زباله عفونی در البرز تولید می‌شود و نیمی از آنها که متعلق به بیمارستان‌ها هستند فرایند بی‌خطرسازی را طی کرده و دفن خواهند شد.
 
مابقی متأسفانه در سال‌های گذشته با آهک دفن شده‌اند اما با مصوبه کارگروه مدیریت پسماند البرز ٧ شرکت برای فرایند بی‌خطرسازی از علوم پزشکی مجوز گرفته‌اند.
 
سرنوشت ١۵ تُن زباله عفونی
 
دو شرکت تجهیزات خود را نصب کرده‌اند و در حال انعقاد قرارداد با مراکز خرد درمانی هستند تا در آینده نزدیک شاهد دفن پسماند عفونی بی‌خطر شده نباشیم.
 
 
در طول دو سال گذشته با اقدامات شهرداری کرج شیرابه‌ها مدیریت و از یک فاجعه زیست‌محیطی بزرگ جلوگیری شده است، البته این‌روش هم بی‌اشکال نیست و عوارض خود را دارد اما نسبت به شرایط قبل قابل دفاع خواهد بود.
 
٤٠٠ تن از زباله تَر البرز روزانه تبدیل به کمپوست می‌شود اما با راه اندازی مجدد زیرساخت‌های حلقه‌دره، سود حاصل از این ثروت عظیمی که در حال از بین رفتن است به شهر بازخواهد گذشت و می‌تواند مشکلات کلانشهر کرج را رفع کند.
روزانه یک‌هزار و ۵٠٠ تُن زباله در مرکز دفع زباله ١١٠ هکتاری حلقه‌دره کرج به اشکال مختلف مدیریت می‌شود.