آشفتگی در کابینه نتانیاهو؛ نشانه‌هایی از فروپاشی دولت صهیونیست

 

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اراضی اشغالی در این دوره با چالش‌هایی همچون دوقطبی و واگرایی سیاسی مواجه است. عامل اصلی افزایش این چالش‌ها، شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر و کابینه او است. پیش از آغاز جنگ در غزه، اراضی اشغالی با شکاف‌های آشکار در امور سیاسی و اجتماعی روبرو بود. این شکاف به شکل تظاهرات مداوم با حضور چند صد هزار نفری علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر و کابینه اش، بروز یافت. معترضان، نتانیاهو را به عنوان دیکتاتوری متهم کرده و او را به تضعیف نظام تفکیک قوا در اراضی اشغالی متهم ساخته و خواستار برکناری او از نخست‌وزیری اسرائیل شدند.

جنگ غزه که چهارمین ماه را طی می‌کند، این شکاف و واگرایی را بیشتر کرده و تظاهرات علیه نتانیاهو همچنان پایدار است. ناتوانی نتانیاهو در اسرای صهیونیست، عامل اصلی تظاهراتی است که نشان‌دهنده خشم عمومی است.

معترضان، به‌ویژه خانواده‌های اسرا، باور دارند که نتانیاهو علاوه بر جنگ، هیچ برنامه‌ای در راستای حل مسائل غزه ندارد. آن‌ها اعتقاد دارند که حتی از طریق جنگ هم آزادی اسرا به‌راحتی دست‌نیافتنی نیست و جنگ بیشتر در خدمت منافع نتانیاهو قرار دارد؛ زیرا تاکنون جنگ‌ها به نتیجه‌ای منجر نشده‌اند و با اتمام آن، احتمال برکناری از نخست‌وزیری اسرائیل زیاد است.

بنابراین، معترضان معتقد هستند آن چه نتانیاهو انجام می‌دهد، ظلم در حق اسرا و خانواده‌های آن هاست. بُعد دوم ظلم نتانیاهو مربوط به نسل‌کشی در غزه است. اگرچه در شعار‌های مردم اراضی اشغالی کمتر به این موضوع اشاره شد، اما مردم در کشور‌های مختلف جهان بر این باور هستند که نتانیاهو در قبال مردم غزه مرتکب ظلم بزرگی شده است. بنابراین، تظاهرات علیه نتانیاهو در کشور‌های مختلف جهان نیز همچنان ادامه دارد.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به تشدید اختلافات بین مقامات صهیونیست درباره مدیریت پیامدهای جنگ علیه غزه و عدم دستیابی به اهداف تعیین شده اشاره کرد و اظهار داشت: این اختلافات حتی قبل از طوفان الاقصی نیز به صورت های مختلف وجود داشته و ناشی از رقابت‌های سیاسی و اختلافاتی است که بر سر اداره‌ی این رژيم وجود دارد.

حیات رژیم صهیونیستی در معرض خطر است

وی با بیان اینکه بعد از عملیات طوفان الاقصی و ضرباتی که رژيم صهیونیستی بر اثر آن عملیات عظیم دریافت کرد این اختلافات نه تنها تشدید یافته، بلکه ابعاد جدیدی نیز به خود گرفته است، تصریح کرد: این ابعاد در حال حاضر به طور مستقیم حیات رژیم صهیونیستی را در معرض خطر قرار داده است. یکی از این اختلافات موضوع ناتوانی و ضعف ارتش در پیشبرد مقاصد نظامی در غزه است و دیگری اختلاف بر سر سازمان‌های امنیتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی است که در این فاصله‌ی صد و هشت روزه ناتوانایی های بسیاری را از خود نشان دادند و نتوانستند که مقاصد و اهداف این رژیم را تحقق ببخشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: اختلاف دیگر بر سر تصمیمات کابینه‌ی نتانیاهو بر اتخاد تصمیمات غلط و نادرست در عرصه های مختلف است که این اختلاف همان اختلاف گذشته است که در حال حاضر به صورت گسترده‌ای نمود پیدا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اختلاف بعدی به چگونگی مواجهه رویارویی با اعتراضات جهانی و امواج مخالفت‌هایی که علیه رژیم صهیونستی به دلیل کشتار در غزه به راه افتاده است برمی گردد، بیان کرد: از همه مهمتر اختلافاتی است که بر سر آزادی اسرای صهیونیستی و اعتراضات خانواده‌های آن ها  که اجتماعات بزرگی را در اعتراض به این شکست برگزار کردند.

قنادباشی در پایان گفت: مجموع این اختلافات را باید ناشی از شکست‌های سنگین رژیم صهیونیستی در جبهه های مختلف نظامی، اقتصادی و سیاسی بدانیم که سبب شده مقامات رژیم، یکدیگر را متهم کنند. البته این یکی از  عوامل اصلی شکست رژیم صهیونیستی در جریان غزه می‌تواند باشد و عامل اصلی در شکست رژیم صهیونیستی مقاومت بی‌نظیر و تحسین‌برانگیز مردم غزه است.

نتانیاهو صلاحیت ریاست کابینه را ندارد

در همین راستا،‌ یائیر لاپید رئیس اپوزیسیون این رژیم اخیرا با تأکید بر اینکه نتانیاهو صلاحیت ریاست کابینه و نخست وزیری را ندارد، گفت: بنی گانتس، گادی آیزنکوت و گدعون ساعر باید از کابینه جنگ نتانیاهو خارج شوند؛ زیرا این کابینه صلاحیت مدیریت جنگ و نتانیاهو صلاحیت نخست وزیری و ریاست کابینه را ندارد.

وی تأکید کرد: سال ۲۰۲۴ کاملاً متفاوت خواهد بود، کسی که ما را چند دسته کرد و فاجعه به بار آورد، در سمتش باقی نخواهد ماند. افراط گرایان به خانه‌های خود باز خواهند گشت و نتانیاهو نیز به خانه‌اش باز خواهد گشت، از نو آغاز می‌کنیم.

لاپید همچنین گفت: ما باید از میان ویرانی که کابینه در سال ۲۰۲۳ رقم زد و اصلاح بزرگ در کابینه که در سال ۲۰۲۴ اتفاق می‌افتد، یکی را انتخاب کنیم، من می‌دانم «اسرائیلی‌ها» چه انتخابی خواهند کرد و شما هم می‌دانید.

پیش از این نیز شماری از سران اپوزیسیون نسبت به ناتوانی کابینه رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن اسیران صهیونیست و پیروزی در برابر جنبش حماس، کابینه نتانیاهو را آماج انتقادهای شدید قرار داده بودند.

شکست‌های سنگین رژیم صهیونیستی در جبهه های مختلف نظامی، اقتصادی و سیاسی و همچنین عدم هماهنگی در مواجهه با چالش‌های داخلی و خارجی سایه‌ای سنگین بر روی آینده کابینه نتانیاهو انداخته است.