به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی هاي صادراتی جمهوری اسلامي ايران (ایران اکسپو) به عنوان اولین سخنران این نشست با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی یکی از ابزارهای بسیار مهم برای معرفی ظرفیتهای تولیدی کالاها و خدمات کشور محسوب میشود گفت: دولت سیزدهم از فرصت برگزاری نمایشگاه های بین المللی همواره برای معرفی توانمندی شرکت های ایرانی استفاده کرده و همانگونه که مجموعه ای از اقدامات منجر به برگزاری موفقیت آمیز پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو در سال جاری شد، تمام تلاشمان بر کیفی بودن نمایشگاه در سال آینده و کسب دستاوردهای ملموس برای تجارت و اقتصاد کشور معطوف شده است.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی هاي صادراتی جمهوری اسلامي ايران با تشکر و قدردانی ازهمکاری و حمایت سازمان های ذیربط برای برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو گفت: به گفته رئیس جمهور، دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی کشور باشد و جایگاه و نقش دیپلماسی باید در رشد و توسعه اقتصادی کشور دیده شود.
وی با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان ایران اکسپو 2024 که قرار است از تاریخ 8 لغایت 12 اردیبهشت ماه 1403 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شود گفت: این نمایشگاه که بزرگترین رویداد در حوزه صادرات کالاهای غیر نفتی است در راستای تحقق شعار رشد تولید و سیاست های اقتصادمقاومتی در افزایش و ارتقای صادرات غیر نفتی برگزار می شود.
تکبیری ادامه داد: برقراری ارتباط موثر و هدفمند میان شرکت های داخلی و تجار خارجی و همینطور زمینه سازی جهت انعقاد قراردادهای صادراتی و جذب سرمایه گذاری خارجی از دیگر برنامه های مدنظر است و این امید وجود دارد با دعوت حدود 3000 تاجر خارجی از بیش از 100 کشور دنیا بتوان یک برنامه عملیاتی و ثمر بخش را اجرا نمود.
تکبیری گفت: تمرکز ما در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در شش گروه کالاییِ محصولات شرکتهای ایرانی شامل 1) صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات 2) صنعت 3) فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری 4) دارو تجهیزات پزشکی ، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی 5) صنعت ساختمان و خدمات فنی_ مهندسی 6) گروه پتروشیمی، است.
وی دربخشی از سخنان خود اظهار کرد: هزینههای هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و....توسط ستاد برگزاری نمایشگاه تقبّل می شود که با این کار، فرصت هم افزایی و آشنایی صادرکنندگان ایرانی با بازرگانان و سرمایهگذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیلترین شرکتهای بزرگ صادراتی ایران در نمایشگاه خواهیم بود .
وی ادامه داد: دایر کردن فضای برگزاری نشستهای B2B میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی از دیگر برنامه های ستاد برگزاری نمایشگاه است و پیش بینی برگزاری حدود 2000 نشست B2B را در ایام برگزاری نمایشگاه داریم .
تکبیری گفت: حدود 25 وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی از کشورهای مختلف و روسای اتاق های بازرگانی 20 کشور نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی هاي صادراتی جمهوری اسلامي ايران ( ایران اکسپو) با بیان اینکه همانند دوره قبلی نمایشگاه، فرصتی جهت بازدیدهای صنعتی از محصولات ساخت ایران برای تجار و بازرگانان خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه فراهم خواهیم کرد ، گفت: پیش بینی و برنامه ریزی های لازم برای جذب و آموزش قریب به 300 مترجم تجاری در شش زبان زنده دنیا( انگلیسی ، چینی ، روسی ، عربی ، اسپانیولی و فرانسوی ) انجامشده است.
وی اظهار کرد: این نمایشگاه در مساحتی حدود 50 هزار متر مربع و با حضور بیش از 800 شرکت برتر صادراتی و همچنین حدود 3000 تاجر خارجی برگزار می شود.
تکبیری در عینحال بیان کرد: ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو 2024 ) نیز همچون نمایشگاههای سابق ایران اکسپو با پرچمداری و تلاش بخش خصوصی و با هدف کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود و اگر توصیه و تدابیر رهبر معظمانقلاب بر امر توسعه صادرات غیر نفتی نبود اکنون رویدادی این چنین، وجود نداشت.
وی در ادامه اظهار کرد: شکست تحریم های ظالمانه با حضور تجار و بازرگانان کشورهای دنیا در این نمایشگاه و ایجاد روابط اقتصادی گسترده تر، ایجاد پایگاه های اقتصادی در دنیا و افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی در عرصه بین المللی از دیگر اهداف ما به شمار می رود.
وی ادامه داد:نمایشگاه، دارایظرفیتهای نهفته فراوانی است و کسی که بتواند از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کند ، به بازارهای جدیدی دسترسی پیدا خواهد کرد
تکبیری در عینحال بیان کرد: با وجود تحریمهای بینالمللی، کشورمان با اتخاذ خط مشیهای اقتصاد مقاومتی و تدابیر مناسب در حوزه تجارت خارجی، توانسته بر مشکلات ناشی از تحریم پیروز شده و سیاستگذاریهای مناسب دولت در کنار تلاشهای صادرکنندگان در جهت ایجاد تحول ساختاری در ترکیب صادرات غیرنفتی و شناسایی روشهای مقابله با رفع موانع و محدودیتهای تجاری، سبب شد که ارزش صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد .