چرا چین خواستار میانجی‌گری میان ایران و پاکستان شد؟

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منطقه خاورمیانه در روزهای اخیر شاهد تشدید نظامی خطرناکی بوده است. از جنگ غزه گرفته تا جنوب لبنان، سوریه، عراق، دریای سرخ و تبادل حملات بین پاکستان و ایران، همه اینها نشان می دهد که منطقه در آستانه آتشفشانی است که هر لحظه ممکن است منفجر شود و گدازه های آن بر روی زمین تأثیر بگذارد. 

در پی تنش بین ایران و پاکستان، پکن به سرعت تمایل خود را برای میانجیگری و آرام کردن اوضاع بین آنها اعلام کرد، زیرا تداوم این تنش به نفع چین نبوده و ممکن است به منافع سیاسی و اقتصادی این کشور در منطقه نیز آسیب برساند.

روابط چین با ایران

ایران و چین یک مشارکت استراتژیک جامع ۲۵ ساله دارند. قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در فروردین ۱۴۰۰ امضا شد و اجرای آن از سال گذشته آغاز شد که شامل انواع فعالیت‌های اقتصادی از جمله نفت، معدن، افزایش فعالیت‌های اقتصادی در ایران و همکاری در زمینه‌های زیربنایی، کشاورزی و غیره است.

دو کشور روابط تجاری قابل توجهی دارند زیرا چین بزرگترین شریک تجاری ایران است. بیشترین مقصد صادرات کالاهای ایرانی و بخش مهمی از واردات ما از چین است. همچنین چین بزرگترین واردکننده نفت ایران است، زیرا ایران در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز به چین صادر کرده است.

روابط چین با پاکستان

از طرفی روابط چین با پاکستان نیز دوستانه و قوی است. این امر پس از اعلام کریدور اقتصادی چین و پاکستان در سال ۲۰۱۳ توسط دو طرف توسعه یافت. دو طرف روابط بسیار خوبی در زمینه های نظامی و تجاری دارند، زیرا حجم مبادلات تجاری بین آنها در سال ۲۰۲۳ به حدود ۲۰.۷ میلیارد دلار آمریکا رسید.

آنچه روابط چین و پاکستان را متمایز می کند، کریدور اقتصادی بین آنهاست که بخش اساسی طرح کمربند و جاده است. چین میلیاردها دلار برای کریدور اختصاص داده است که شهر کاشغر در استان سین کیانگ چین را به بندر گوادر در استان ناآرام بلوچستان متصل می کند.

بنابراین تنش در روابط ایران و پاکستان به منافع چین در دو کشور لطمه می زند و همچنین بدتر شدن روابط ایران و پاکستان بر همکاری های امنیتی هر سه کشور تاثیرگذار خواهد بود، چرا که چین نگران است که تنش میان ایران و پاکستان به فروپاشی اوضاع امنیتی در منطقه و افزایش دفعات حملات گروه‌های مسلح افراطی و تروریست‌ها علیه شهروندان و شرکت‌های این کشور منجر شود. 

از طرفی طبیعی است که آمریکا و هند از تنش‌های ایران و پاکستان برای حمایت از گروه‌های مسلح و تروریست‌ها در پاکستان و افغانستان و نیروهای مخالف در ایران استفاده کنند و آنها را به انجام بمب‌گذاری و عملیات انتحاری علیه سرمایه‌گذاری‌های چینی سوق دهند، از این رو، چین به سرعت تمایل خود را برای میانجیگری میان ایران و پاکستان اعلام کرد تا درهای این دو کشور را برای شعله ور شدن درگیری در منطقه باز نگذارد.

تنش در روابط ایران و پاکستان به منافع چین در دو کشور لطمه می زند به همین دلیل چین به سرعت تمایل خود را برای میانجیگری میان این دو کشور اعلام کرد تا درهای این دو کشور را برای شعله ور شدن درگیری در منطقه باز نگذارد.