به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این نشست دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر وزارت کشور، سازمان ثبت احوال، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان بهزیستی، سازمان انتقال خون، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، سازمان سنجش و آموزش کشور، سازمان مدیریت بحران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و شهرداری تهران حضور داشتند.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ترویج فریضتین و نظارت بر اجرای آن را دو وظیفه قانونی ستاد برشمرد و خاطرنشان ساخت: در بحث ترویج فریضتین برگزاری دورههای آموزشی، نشستهای علمی، کرسیهای آزاداندیشی، جشنوارهها و تولیدات فاخر رسانهای و... از برنامههای اصلی ستاد است که در اجرا میباشد.
وی برگزاری جشنواره ملی معروف را از دیگر برنامههای ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای ترویج فریضتین عنوان کرد و گفت: با این جشنواره میخواهیم هنرمندان را وارد مقوله امر به معروف و نهی از منکر کنیم.
دبیر ستاد امر به معروف براساس اصل هشتم قانون اساسی که در آن بر نظارت مردم بر مردم، نظارت مردم بر دولت و نظارت دولت بر مردم تأکید شده، یادآور شد: قانون، نظارت مردم بر دولت و مردم بر مردم را از وظایف ستاد امر به معروف شمرده که در بخش نظارت مردم بر دولت ما از ظرفیت شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاهها، مطالبه گران و تشکلهای مردمی بهره میبریم.البته در بحث نظارت مردم بر مردم ما تنها تسهیل گر هستیم و ورود مستقیم نداریم.
این مقام مسئول، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را از دیگر وظایف مهم ستاد امر به معروف دانست و تأکید کرد: این حمایت باید در دو بُعد اجتماعی و دستگاهی صورت گیرد. در بخش دستگاهها، شوراهای امر به معروف و نهی از منکر باید از افرادی که در بحث رانت، فساد مالی، انتصابات اشتباه و... گزارش میدهند، نیز حمایت کنند.
وی اضافه کرد: درخواست ما از دبیران شوراهای امر به معروف دستگاهها این است به گونه ای با افراد تعامل کنند که ضمن رعایت آبروی آنها، محل رجوع کارمند و ارباب رجوع باشند. ما نمیخواهیم امر به معروف چماقی بر سر دیگران و برای مچ گیری باشد، بلکه پیشگیری، دستگیری و کمک باید هدفمان باشد.
دبیر ستاد امر به معروف، یکی از اهداف تخصصی سازی شوراهای امر به معروف و نهی از منکر را احصا دقیق معروفات و منکرات هر دستگاه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از دلایلی که میتواند سبب نارضایتی مردم از حاکمیت شود، ترک فعل دستگاهها است. از این رو باید ضمن شناسایی منکرات برای رفع آنها برنامه ارائه داد.
وی تأکید کرد: البته خیال نشود نهی از منکر تنها کشف اختلاس یا رانت چند هزار میلیارد تومانی است، بلکه اسراف بیت المال، عدم رفع نیاز و خواسته ارباب رجوع، بی توجهی مدیر به کارمند و... منکر هستند که باید دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاهها به تمام این موضوعات توجه داشته باشند.
حجتالاسلام طاهری آکردی، خروجی افزایش رضایت مردم از دستگاهها را گسترش رضایت آنها از نظام دانست و تأکید کرد: نارضایتی مردم از دستگاه به پای ناکارآمدی نظام نوشته میشود، از این رو باید تمام تلاش این باشد که نارضایتی رخ ندهد.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، مطالبه گری همراه با پیشنهاد را مطالبه گری درست توصیف کرد و گفت: باید ببینیم در دستگاهها حرف و سخن مردم شنیده میشود یا خیر. یعنی گوش شنوا در دستگاه داریم؟ ابزار این گوش شنوا چیست؟ این ابزار کارآیی لازم را دارد؟
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مسئولیت اصلی شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاهها را ترویج معروفات و حل منکرات در ادارت از مصادیق جزئی تا کلان با استفاده از زبان لین دانست.