اسپرسوساز خانگی در باشگاه ورزشی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در بدو ورود چیزی که بیش از دستگاه‌های ورزشی مدرنِ اضافه شده به باشگاه توجهم را جلب کرد، یک دستگاه اسپرسوساز خانگی بود که در محل بار باشگاه در کنار آب، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و در کنار یخچال‌های ایستاده‌ی محتوی محصولات پروتئینی، تعبیه شده بود؛ متصدی بار به درخواست ورزشکارانی که مشغول تمرین بودند در ابتدا یا میانه‌ی تمرین با یک شات اسپرسوْ انرژی مضاعفی در رگ و پی ورزشکاران جاری می‌کرد.

 

چه برای چربی‌سوزی، چه برای تناسب اندام و سلامتی، و چه برای پرورش اندام مشغول هر رشته‌ی ورزشی باشید یک یا دو شات اسپرسو، حتی از یک اسپرسوساز خانگی (البته اگر از برند معتبر و با فشار بار بالا و کارایی خوب باشد) می‌تواند شما را به اهدافتان نزدیک و نزدیک‌تر کند.

 

 

 

یک شات اسپرسو قبل و یا در ابتدای تمرین می‌تواند سوخت و ساز بدن شما را بالا برده و به چربی‌سوزی شما کمک کند و یک یا دو شات اسپرسو در میانه‌ی تمرین باعث بالا رفتن تپش قلب و رسیدن خون و اکسیژن بیشتر به مغز و ماهیچه‌ها شده و گویی جان تازه‌ای در کالبد ورزشکار دمیده می‌شود.

وقتی قهوه می‌نوشید، کافئین وارد خون شما می‌شود. کافئین محرک هوشیاری و انرژی است. بنابراین سرحال‌تر و پرانرژی‌تر در ورزش حاضر خواهید شد. همچنین قهوه باعث می‌شود تا در برابر خستگی مقاوم‌تر شوید و استقامت‌تان بیشتر شود.

سطح بالای کافئین در قهوه باعث می‌شود که میزان چربی‌سوزی شما در حین ورزش به طور قابل توجهی بالا برود. علاوه بر این، نوشیدن قهوه در صبح به معنای مصرف کالری کمتر در طول روز است؛ زیرا کافئین اشتها را کم می‌کند.

 تحقیقات نشان می‌دهد که با نوشیدن منظم قهوه، متابولیسم بدن شما و به تبع آن چربی‌سوزی‌تان به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. این بدان معناست که قهوه برای لاغری مفید است و چربی‌سوزی مؤثری را در طول تمرین و چند ساعت پس از آن برای شما ایجاد می‌کند.

به طور کلی قهوه و کافئین تمرکز ذهنی شما را بالا می‌برد. کافئین یک محرک طبیعی است که می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و تأثیر مثبتی بر مناطقی از مغز که مسئول حافظه و تمرکز هستند، داشته باشد.

یک مطالعه روی میانسالان نشان داد که کافئین عملکرد ذهنی آن‌ها را بهبود بخشیده و پیشرفت زوال ذهنی مرتبط با سن را کاهش می‌دهد. عملکرد ناحیه‌ای از مغز که مخصوص توجه، برنامه‌ریزی و تمرکز است با نوشیدن منظم قهوه بهبود پیدا می‌کند.

مطالعه‌ی دیگری اثرات کافئین بر ورزشکاران را بررسی کرد و نشان داد آن دسته از ورزشکارانی که قبل از تمرینات بدنسازی و فیتنسْ کافئین مصرف می‌کردند، تمرکز و توانایی بیشتری در انجام ورزش در سطوح بالا داشتند. این نتایج حتی برای ورزشکارانی که خواب کافی هم نداشتند، صدق می‌کرد.

یک مطالعه‌ی کوچک نشان داد که نوشیدن دو فنجان قهوه می‌تواند درد عضلانی بعد از تمرین را کاهش دهد. این یک خبر خوب برای ورزشکارانی است که معمولاً تمرین سنگین دارند و بعد از تمرین دچار درد عضلانی می‌شوند.

اما فقط همان یک مطالعه نبود، بلکه مطالعات دیگری هم همین نتیجه را به ما نشان داده است. کافئین به طور قابل توجهی درد عضلانی پس از تمرین را کاهش می‌دهد و زمان ریکاوری را کاهش می‌دهد.

کافئینْ سرعتِ سوخت‌وسازِ بدن و کالری‌سوزی را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قهوه برای لاغری گزینه خوبی است و میزان متابولیسم شما را بالا خواهد برد.

طبق تحقیقات تائید شده در انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی، کافئین به‌طور مؤثری عملکرد ورزشی افراد را افزایش می‌دهد.

کافئینْ ورزشکار را قادر می‌سازد تا طولانی‌تر و با قدرت بیشتری تمرین کند. کافئین همچنین سطح استقامت و مقاومت ورزشکار را در برابر خستگی بهبود می‌بخشد. در واقع قهوه برای ورزشکاران استقامتی به طور قابل توجهی می‌تواند مفید باشد.

 

قهوه، بدن را به استفاده از ذخایر چربی به جای گلیکوژن ماهیچه‌ای (قند) در طول تمرینات طولانی تحریک می‌کند. این اتفاق امکان استفاده طولانی مدت از عضلات در حال کار و ورزش را فراهم می‌کند.

مطالعات مختلف نشان داده است که نوشیدن قهوه قبل از تمرین ممکن است که روند چربی‌سوزی بدن را تقویت کند. قهوه همچنین کالری هم ندارد و اگر بتوانید آن را تلخ بنوشید، می‌توانید تا چهار لیوان در روز بنوشید؛ بیش از این به خاطر کافئین بالای آن توصیه نمی‌شود.

با تمام این اوصاف، آیا می‌توان اعلام کرد که نوشیدن قهوه برای لاغری خوب است و باعث کاهش وزن می‌شود؟

قهوه برای لاغری خوب است و به کاهش وزن کمک می‌کند؛ اما نمی‌توان همه‌ی بارِ کاهش وزن را بر دوش نوشیدن قهوه انداخت. همچنین باید بدانید این کمکِ قهوه به لاغری، یک کمک کوچک است و نه یک تأثیر بسیار زیاد. بنابراین اگر از نوشیدن قهوه لذت می‌برید آن را بنوشید اما امید لاغری زیادی از آن نداشته باشید. لاغری فقط و فقط با قهوه، متأسفانه یک افسانه است. در کنار نوشیدن قهوه نیاز به تمرینات منظم بدنی و ورزشی دارید.

کافئین در عرض ۱۵ دقیقه پس از مصرف وارد جریان خون شما می‌شود. اوج اثر محرک قهوه ۴۰ تا ۸۰ دقیقه پس از نوشیدن یک فنجان رخ می‌دهد. هنگامی که کافئین وارد جریان خون می‌شود، بدن به روش‌های مختلفی پاسخ می‌دهد. اما کافئین به طور کلی محرک هوشیاری و انرژی است. به طور مثال فشار خون و ضربان قلب افزایش می‌یابد، ذخایر چربی تجزیه می‌شود و اسیدهای چرب در جریان خون آزاد می‌شوند. در نتیجه بسیاری از افراد احساس انرژی و آمادگی برای یک تمرین عالی می‌کنند. بنابراین برای تأثیر بیشتر قهوه برای لاغری بهتر است آن را قبل از تمرین‌تان بنوشید.

همان‌طور که گفتیم، بهتر است حدود یک ساعت قبل از تمرین، برای لاغری و بهبود عملکردتان در بدنسازی قهوه بنوشید و دوز کافئین را به ازای هر کیلوگرم وزن‌تان زیر ۹ میلی گرم نگه دارید. دوزهای زیاد کافئین می‌تواند عوارض جانبی مانند بی‌خوابی ایجاد کند.

اگر یک ورزشکار حدود ۶۸ کیلوگرمی هستید، دوز توصیه شده شما تقریباً ۳۴۰ تا ۴۰۹ میلی‌گرم کافئین برای یک روز ​​است. اگر قبلاً هرگز کافئین مصرف نکرده‌اید، مقدار اولیه توصیه شده آن ۱۳۶ تا ۲۰۴ میلی‌گرم یا ۲ تا ۳ میلی‌گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن است. یک فنجان قهوه حاوی حدود ۹۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین است.

افرادی که باردار هستند یا دارای شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، رفلاکس اسیدی یا حساسیت به کافئین هستند، نباید بدون مشورت با پزشک خود بیش از حد مجاز قهوه برای لاغری بنوشند.

قهوه برای لاغری می‌تواند مفید و مؤثر باشد و تأثیر ورزش و بدنسازی را بیشتر کند؛ به شرط اینکه به اندازه‌ی صحیح و استاندارد مصرف شود و نکات دیگر لاغری و کاهش وزن را هم رعایت کنید. در این صورت علاوه بر چربی‌سوزی بیشتر، عملکرد شما در ورزش هم افزایش خواهد یافت.

قهوه می‌تواند کاهش قدرت ماهیچه‌‌ای مرتبط با افزایش سن را جبران کند، این به این معنی است که کافئین می‌تواند در جلوگیری از تحلیل ماهیچه‌ها که با افزایش سن مرتبط است به شما کمک کند و خطر جراحت‌ها را هم کاهش دهد.

پس چه به دنبال لاغری و تناسب اندام و سلامتی هستید و چه می‌خواهید با بدنسازی و پرورش اندام زیبایی تن و اندام خود را حفظ کرده و یا افزایش دهید، اسپرسوساز خانگی خود را روشن کنید و قبل از تمرین از نوشیدن یک شات اسپرسوی تلخ و انرژی‌بخش لذت ببرید.

 

                                                                                        27/10/1402

                                                                            حامد حسینی پناه کرمانی

 

بیش از شش سال از آخرین دفعه‌ای که برای تمرین به باشگاه ورزشی رفته بودم می‌گذشت.