جام ملت‌های آسیا| نبرد انتقامی یوزهای پارسی با منتخب جهان؛ یک فینال زودرس!

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی دانا؛ تیم ملی فوتبال کشورمان پس از برتری نفس‌گیر و مهم در ضربات پنالتی مقابل تیم ملی سوریه، در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2023 - قطر از ساعت 15:00 امروز به وقت ایران در فینالی زودرس و دیداری بسیار حیاتی، به مصاف سامورایی‌های تیم ملی ژاپن خواهد رفت.

ایران با پیروزی در هر سه بازی گروهی خود، بار دیگر به مرحله حذفی راه یافت، اما ژاپن که به طرز شگفت انگیزی در گروه D نایب قهرمان شد و عراق حذف شده را بالاتر از خود دید، برخلاف تیم ملی ایران که در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر سوریه به مشکل خورد، مشکلی برای برتری ۳ بر یک بر بحرین و صعود به یک‌چهارم نهایی نداشت.

تیم ملی ایران در حالی به مصاف ژاپنی‌ها می‌رود که تاکنون در قالب تورنمنت جام ملت‌های آسیا موفق به برتری مقابل سامورایی‌ها و یا حتی گل زدن به این تیم آسیای شرقی هم نشده و از مجموع 4 مصافی که یوزهای پارسی با ژاپن داشته‌اند، 2 تساوی و 2 شکست سهم‌شان بوده که آخرین آن به جام ملت‌های 2019 باز می‌گردد.

تیم ایران امروز در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌ها باید مقابل ژاپن قرار بگیرد؛ سامورایی‌ها با سابقه ۴ قهرمانی در قاره کهن طی سال‌های ۱۹۹۲، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۱ رکورددار کسب جام قهرمانی جام ملت‌های آسیا هستند و هیچ‌ تیمی به اندازه آنها طعم قهرمانی را نچشیده ولی همچنان فوتبال‌دوستان ایرانی امیدوارند تا شاگردان ژنرال به موفقیت‌های خود ادامه بدهند.

ژاپن در واقع تبدیل به تیمی از منتخب باشگاه‌های جهان شده .تیمی که بیش از نیمی از بازیکنانش در باشگاه‌های اروپایی چون لیورپول ، موناکو، مونشن گلادباخ، براتیون، سلتیک اسکاتلند و ... بازی می کنند؛ تیمی که قبل از جام ملت های آسیا به حریفان خود بیش از 3 گل می زد اما در قطر نشان داده که شکست ناپذیر نیست.

اگرچه نظرات متفاوتی درباره شرایط کنونی ژاپن از سوی کارشناسان بیان شده و بعد از شکست مقابل عراق در دور گروهی خیلی‌ها بر این باورند این تیم قدرت گذشته خود را ندارد، اما برخی دیگر معتقد هستند که شکست مقابل عراق یک اتفاق بوده و چشم بادامی‌ها هنوز هم یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی هستند.

ملی‌پوشان فوتبال ایران آخرین رویارویی خود با ژاپنی‌ها در جام ملت‌های آسیا را نیز 4 سال پیش با هدایت کارلوس کی‌روش تجربه کردند؛ جایی که تیم ملی با نتیجه 3 بر صفر شکست سختی را در مرحله یک نیمه نهایی مسابقات تجربه کرد و از دور رقابت‌ها کنار رفت و رویارویی امروز در واقع به یک نبرد انتقامی برای یوزها تبدیل شده است.

آخرین برد ایران مقابل ژاپن در مارس ۲۰۰۵ در مقدماتی جام جهانی فوتبال رقم خورد. پیش از این ۱۸ مسابقه بین دو تیم انجام شده است و جالب اینکه هر دو تیم ۶ بار بر یکدیگر پیروز شده اند و ۶ تساوی نیز در رقابت های دو تیم ثبت شده است. ژاپن در رده هفدهم رنکینگ فیفا و ایران نیز در رده بیست و یکم قرار دارند.

برای این جدال حساس امیر قلعه‌نویی سیدمجید حسینی و صادق محرمی را که جام عملاً برای‌شان تمام یده به علت مصدومیت، و مهدی طارمی را به دلیل محرومیت در اختیار نخواهد داشت که این مسئله سردار آزمون را به امید اصلی تیم ملی تبدیل کرده. ژاپنی‌ها نیز احتمالاً جونیا ایتو را به دلیل محرومیت اخلاقی در اختیار نداشته باشند.

تیم ملی فوتبال کشورمان عصر امروز در فینال زودرس جام ملت‌های آسیا 2023 به مصاف تیم ملی ژاپن خواهد رفت.