مدیریت پرونده‌های اعاده دادرسی در دستور کار دیوان عالی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛  حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، در جلسه شورای معاونین با تبریک اعیاد شعبانیه به توقیع شریف امام عصر (عج) در بحارالانوار مرحوم مجلسی (ره) اشاره کرد و گفت: امام مهدی (ع) می‌فرمایند: فَإِنّا یُحیطُ عِلمُنا بِأنْبائِکُمْ، وَلا یَعْزُبُ عَنّا شَی ءٍ مِنَ أخبارِکُمْ؛ به راستی که علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست و نسبت به لغزش‌هایی که از شما سرمی زند شناخت داریم.

رئیس دیوان عالی کشور در تشریح این مطلب افزود: اعمال و رفتار ما کارگزاران در دستگاه عدلیه در مقابل دیدگان دوازدهمین حجت خداست و از دید و نظر مبارک آن حضرت پنهان نیست، ان شاءالله با مراقبت بر رفتار و کردارمان خدای ناکرده موجب رنجش خاطر آن حضرت نشویم و در این میان از وظایفی که بر عهده داریم و انتظاراتی که رهبر معظم انقلاب به عنوان نایب امام زمان (عج) از ما دارند، غافل نشویم.

وی تصریح کرد: وظیفه مهمی که هر شیعه منتظربرعهده دارد تهذیب نفس و آراستن خود به اخلاق نیکو است، چنانکه در روایتی که از امام صادق (ع)، نقل شده امده است: «هر کس دوست می‌دارد از یاران حضرت قائم (ع)، باشد باید که منتظرباشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید، در حالی که منتظر باشد، پس چنانچه بمیرد و پس ازمردنش، قائم (ع) بپاخیزد، پاداش او همچون پاداش کسی خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش کنید و در انتظار بمانید، گوارا باد شما را ای گروه مشمول رحمت خداوند.»

حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: یکی از وظایفی که در تعالیم اسلامی برعهده منتظران امام عصر (عج) گذارده شده، تلاش در جهت سالم سازی فضای اجتماعی است. منتظران امام زمان (عج) کسانی هستند که نسبت به مسائل اطراف خود، بی تفاوت نیستند و هر اتفاقی در عرصه‌های اجتماعی، آن‌ها را به واکنش وامی دارد و مقدمه ساز ظهور هستند.

رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ساماندهی درخواست‌های اعاده دادرسی گفت: تکرار اعاده دادرسی در بسیاری از موارد لازم نیست و هزینه بسیاری بر دستگاه قضا و همکاران ما در دیوان عالی کشور تحمیل می‌کند، به همین منظور مدیریت پرونده‌های اعاده دادرسی در جهت کاهش اطاله دادرسی یکی از اولویت‌های اساسی ما در دیوان عالی کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری پاسخ گویی و تکریم ارباب رجوع و عدالت محوری در دستگاه قضائی را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: پذیرش اصحاب پرونده با عنایت به تکریم آنها، کاهش اطاله دادرسی و ورودی پرونده‌ها و جلوگیری از آسیب کارکنان باید به خوبی ساماندهی شود و از ورود هر گونه افراد واسطه‌گر که سمتی در پرونده‌ها ندارند به دیوان عالی کشور اکیداً جلوگیری شود.

 
رییس دیوان عالی کشور گفت: مدیریت پرونده‌های اعاده دادرسی در دستور کار است.