حکیم: از فردا هر بازی قابلیت برگزاری با VAR دارد/ پروسه گرفتن مدرک زمانبر است

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن حکیم دبیر کارگروه VAR در حاشیه بازدید اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از اتاق کمک داور ویدئویی ویژه، اظهار داشت: دستگاه‌ها وارد ایران شده، فعلا 2 دستگاه است و بقیه هم وارد می‌شوند. مشکلی بابت وارد کردن دستگاه‌ها نداریم. این دستگاه‌ها را برای آموزش داوران مستقر کردیم تا همه داوران لایسنس بگیرند. بعضی از داوران ما در کشورهای مختلف لایسنس گرفتند. فردا تست می‌گیریم که ببینیم شرایط برای بازی‌های داخلی چگونه است.

دبیر کارگروه VAR درمورد اینکه آیا استفاده از این سیستم به بازی دربی می‌رسد، گفت: نمی‌دانم. دستگاه از فردا آماده است. یعنی هر بازی به ما بگویند انجام می‌دهیم ولی اینکه به دربی برسد یا نه را در جریان نیستم. مشکل دوربین نداریم. حداقل استاندارد فیفا 4 دوربین است اما ما 8 دوربین داریم. از دوربین‌های صداوسیما هم می‌توانیم استفاده کنیم. مشکل خاصی در این مورد نیست.

وی درخصوص اینکه فردا در جریان بازی زنان قرار است این سیستم آزمایش شود، عنوان کرد: بله، می‌خواهم تست درون سیستمی بگیریم تا ببینیم جوابگو خواهد بود یا خیر. برای برگزاری مشکل خاصی نیست. از فردا برای هر بازی که به ما بگویند، قابلیت برگزاری با VAR هست که البته منوط به تاییدیه فیفا است. چارتی وجود دارد و دقیقا باید مرحله به مرحله با فیفا برای اجرای هر بازی هماهنگ باشیم.

حکیم تصریح کرد: مثلا دربی قبل با فیفا کاملا هماهنگ بودیم و آیتم‌هایی که می‌خواست را انجام می‌دادیم، تایید می‌کرد و بعد اعلام می‌کرد به فاز بعدی کار بروید. الان هم همان اتفاق می‌افتد. اگر بخواهیم یک بازی رسمی برگزار کنیم، به فیفا اعلام می‌کنیم. برای ما RO با کمبودهایی که داریم ارسال می‌کند. مثلا اگر داور در اتاق کم داشته باشیم معرفی می‌کنند، به اینجا می‌آیند و بازی‌ها را برگزار می‌کنیم.

دبیر کارگروه VAR در پاسخ به سئوال دانا اینکه چند داور دارای مدرک VAR و همچنین چند داور که بتوانند در اتاق بنشینند داریم، گفت: در جریان جزئیات نیستم. این را از مرادی بپرسید. اطلاعاتم در مورد مدرک داوران کامل نیست. بعضی از داوران هم برای درون زمین مدارک خودشان را گرفته‌اند. برای گرفتن مدرک هم مشکل خاصی نیست. نماینده فیفا به این ساختمان می‌آید.

وی افزود: باید برش‌هایی از فیلم‌هایی که داوری می‌کنند چه درون زمین چه درون اتفاق، فیلم‌ها را برای فیفا ارسال می‌کنیم. نیازی نیست که به کشورهای دیگر بروند. پروسه گرفتن مدرک VAR زمانبر است و به تعداد داوران بستگی دارد.

دبیر کارگروه VAR گفت: از فردا برای هر بازی که به ما بگویند، قابلیت برگزاری با VAR هست.