تأثیر مبلمان اداری در جلب انگیزه و افزایش بهره‌وری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از دغدغه‌هایی که همواره ذهن مدیران و صاحبان شرکت‌ها را به خود درگیر می‌کند، راه‌های مؤثر در جلب انگیزه کارمندان و افزایش بهره‌وری است. گاهی اوقات ساده‌ترین روش‌ها می‌توانند در افزایش بهره‌وری یک محیط اداری مؤثر باشند. یکی از این موارد که بر خلاف تأثیرگذاری بالا، ممکن است کمتر به آن توجه شده باشد، مبلمان اداری دفاتر و شرکت‌هاست.

مبلمان اداری مدرن و استاندارد برای هر بخش از شرکت می‌تواند اثرات مثبتی در سلامت جسمی و همچنین روحیه کارمندان داشته باشد و در نتیجه با افزایش انگیزه آن‌ها، بهره‌وری و سودآوری بیشتر را باعث شود. در مقاله پیش رو قصد داریم با تأثیر مبلمان اداری مدرن و راحت بر بهره‌وری و انتخاب بهترین مبلمان اداری بیشتر آشنا شویم.

نقش و اهمیت مبلمان اداری راحت و استاندارد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند در افزایش بهره‌وری یک شرکت و یا کسب‌وکار تأثیر زیادی بگذارد، میزان راحتی و روحیه کارمندان آن شرکت است. بدیهی است که میزان سودآوری و موفقیت یک شرکت بیش از هر عاملی، به میزان تلاش و انگیزه کارمندان آن وابسته است و این انگیزه از عوامل مختلفی به وجود می‌آید که یکی از آن‌ها، راحتی و حس خوب در محل کار است. در نتیجه انتخاب مبلمان مدرن و استاندارد می‌تواند با افزایش میزان راحتی منجر به ایجاد انگیزه و راندمان بیشتر شود.

علاوه‌برآن، ازآنجایی‌که کارمندان مجبورند ساعت‌های طولانی‌ای را در روز به‌منظور پیشبرد کارها، بر پشت میز بنشینند، درصورتی‌که مبلمان دفاتر غیراستاندارد و سفت باشند، باعث خستگی افراد شده و در نتیجه تمرکز آن‌ها کمتر می‌شود. این موضوع نیز می‌تواند مانعی برای افزایش بهره‌وری و رسیدن به اهداف آن مؤسسه یا شرکت باشد.

انواع مبلمان اداری

مبلمان اداری دارای انواع متفاوتی هستند که در بخش‌های مختلف یک مؤسسه اداری و در کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. این مبلمان علاوه بر راحتی کارمندان، می‌تواند در دکوراسیون شرکت و در جلب نظر مشتریان نیز تأثیر به‌سزایی داشته باشد. البته وقتی در مورد مبلمان اداری مدرن صحبت می‌کنیم، منظور از آن تنها مبل و میز و مواردی ازاین‌قبیل نیستند و می‌تواند شامل هر یک از اجزایی باشد که در طراحی دکوراسیون اداری جای می‌گیرد.

از پرکاربردترین انواع مختلف مبلمان اداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میز مدیریت
  • میز کارشناسی
  • میز کارمندی
  • میز کنفرانس
  • میز منشی
  • میز گروهی
  • فایلینگ و کتابخانه
  • پارتیشن اداری

مبلمان اداری چگونه در بهره‌وری تأثیرگذارند؟

همان‌طور که گفته شد، مبلمان اداری مدرن باتوجه‌به تأثیراتی که بر کارمندان و به‌طورکلی در محیط کار ایجاد می‌کند، می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری گردد. مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در ایجاد بهره‌وری شرکت به‌وسیله مبلمان اداری مؤثر باشند به شرح زیر است:

افزایش راحتی و آرامش

امروزه مبلمان مدرن گوناگون بر اساس اصول ارگونومی و استانداردها تولید شده و راحتی هرچه بیشتر کارمندان را تأمین می‌کنند. میزهای مناسب برای هر بخش و صندلی‌هایی با ارتفاع استاندارد پشتی آن می‌تواند از بروز خستگی زودهنگام جلوگیری کند و به هنگام کار به کارکنان امکان راحتی و آسودگی بیشتر داده و در نتیجه آرامش محیط کار را فراهم کند.

حفظ سلامت جسمی کارمندان

در صورت استفاده از مبلمان غیراستاندارد در محیط کار، قطعاً کارمندان به‌دلیل نشستن طولانی‌مدت و استفاده از آن‌ها، دچار دردهای مختلفی در نواحی متفاوت بدن علی‌الخصوص کمر و گردن خواهند شد. ازآنجایی‌که حضور کارمندان در دفاتر ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد، پس از طولانی‌مدت این دردها و فشارهای وارده به نواحی پشتی و ستون فقرات می‌تواند به آسیب‌های بسیار جدی و خطرناک تبدیل شده و حتی باعث ازکارافتادگی برخی از کارمندان شود.

در نتیجه مبلمان اداری مدرن و استاندارد می‌تواند به حفظ سلامت جسمانی کارمندان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری کمک کند.

افزایش خلاقیت

خلاقیت همواره می‌تواند در رسیدن به اهداف خاص شرکت و پیشرفت و توسعه آن نقش بسیار زیادی داشته باشد. تحقیقات حاکی از آن است که محیط و دکوراسیون آن، می‌تواند در بروز خلاقیت کارمندان و کارکنان شرکت اثر به سزایی داشته باشد. باتوجه‌به این موضوع و دقت به آن در هنگام انتخاب مبلمان اداری مدرن می‌توان به افزایش بهره‌وری کمک نمود.

افزایش تمرکز

محیط نقش بسیار زیادی در میزان تمرکز افراد دارد. طراحی درست و اصولی شرکت‌ها، نظم‌دهی با استفاده از پارتیشن‌ اداری و استفاده از میز و صندلی‌های راحت و با رنگ و طرح‌های مناسب، همگی می‌توانند در افزایش تمرکز و دسترسی به ابزار موردنیاز و منابع کمک‌کننده نقش داشته باشند.

کمک در معرفی شخصیت شرکت

دکوراسیون یک شرکت می‌تواند نشان‌دهنده هویت و شخصیت آن باشد؛ همان‌طور که طراحی دکور منزل به شخصیت و روحیه صاحبان آن خانه برمی‌گردد. در نتیجه نوع دکوراسیون، مبلمان، رنگ‌های به‌کاررفته در مبلمان و دیوارها می‌تواند در رساندن پیام‌ها و شعارهای شرکت و معرفی آن نقش مهمی داشته باشد.

در انتخاب مبلمان اداری به چه نکاتی توجه کنیم؟

تا اینجا با اهمیت و تأثیر مبلمان اداری مدرن و استاندارد در افزایش بهره‌وری شرکت‌ها آشنا شدیم. در این قسمت نکاتی را که هنگام خرید مبلمان اداری باید به آن توجه داشت را بیان می‌کنیم:

سبک مبلمان

همان‌طور که گفته شد، دکوراسیون هر شرکت می‌تواند باتوجه‌به حیطه کاری و هویت شرکت متفاوت باشد. مبلمان اداری باید بر اساس دکوراسیون پایه و ماهیت عملکردی شرکت خریداری شوند.

کاربرد و استفاده

باتوجه‌به تنوع مبلمان اداری، ابتدا باید نیاز هر بخش از شرکت را بررسی نمود و سپس متناسب با آن بهترین و کارآمدترین مبلمان را انتخاب کرد.

متریال مبلمان

مبلمان اداری باید از جنس‌های خنک و قابل‌تنفس تهیه شده تا با ایجاد گرما و تعریق موجب خستگی بیشتر نشوند. همچنین متریال ساختاری باید سبک باشند تا جابه‌جایی آن‌ها در محیط کار به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. کیفیت بالای متریال به‌کاررفته در مبلمان نیز دوام بالای آن را باعث می‌شود.

اصول ارگونومی

برای راحتی و سلامت جسمی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در بهره‌وری لازم است به رعایت استاندارد و اصول ارگونومی مبلمان اداری توجه کنید.

جمع‌بندی

خرید مبلمان اداری مدرن و استاندارد می‌تواند تأثیر به‌سزایی در افزایش بهره‌وری و سودآوری شرکت‌ها و ادارات داشته باشد. ازآنجایی‌که کارمندان ساعت‌ها در دفاتر به کار مشغول‌اند، استفاده از مبلمان نامناسب علاوه بر احساس خستگی زودهنگام و کاهش تمرکز، منجر به آسیب‌های جدی و احساس تنش در ستون فقرات، علی‌الخصوص در ناحیه گردن و کمر می‌گردد.

انتخاب و خرید مبلمان کارآمد علاوه بر تأثیر بسیار زیاد بر کارمندان و مشتریان، به‌نوعی معرف شخصیت عملکردی و حیطه‌کاری برند شرکت‌ها و مؤسسات است.

 

 

یکی از دغدغه‌هایی که همواره ذهن مدیران و صاحبان شرکت‌ها را به خود درگیر می‌کند، راه‌های مؤثر در جلب انگیزه کارمندان و افزایش بهره‌وری است.