راهزنان فرهنگی در طمع «هنر متعهد»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم یوسفی‌پور با گرامیداشت ۲۰ فروردین سالروز هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، اظهار کرد: از سال ۸۸ به صورت تخصصی‌تر وارد حیطه تاریخ شفاهی شدم و خوشه‌چین زندگی شهدا، ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زیر لوای پرچم جمهوری اسلامی ایران هستم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ هنرمندی فارغ از تعهد نیست، افزود: این وادی همانگونه که شهید آوینی می‌فرماید هنر تعهد اجتماعی است و انسان عین تعهد است و هنرمندان نیز فارغ از تعهد معنا نمی‌شوند.

*آزادی هنر در گرو تعهد و حفظ ارزش‌های اخلاقی است

این پژوهشگر تاریخ شفاهی با بیان اینکه آنچه آزادی هنر را شکل می‌دهد همان تعهد و حفظ ارزش‌های اخلاقی است، توضیح داد: ما نمی‌توانیم هنرمند باشیم و فارغ از ارزش‌های اسلامی؛ نمی‌توانیم هنرمند باشیم فارغ از تعهد؛ نمی‌توانیم آزادی را بدون این تعهد معنا کنیم.

یوسفی‌پور افزود: تاریخ شفاهی به گستره تاریخ معنا می‌شود اما وقتی شفاهی می‌شود افرادی که زنده هستند باید به آن ورود کنند و این کار را برای محققان و مصاحبه‌گرها تنگ‌تر می‌کند از این منظر که.توان عمر ما محدود است.

وی گفت: در بحث هنرمند انقلابی یک نکته خیلی حائز توجه است که البته در حال حاضر کمی رنگ و بوی آن فرق کرده زمانی که ما در کسوت روایتگری و راوی وارد محوطه‌های آکادمیک می‌شویم یا بین افراد تحصیلکرده حضور پیدا می‌کنیم این نگاه به دوستان انقلابی یا کسانی که در بخش تاریخ شفاهی، ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی کار می‌کردند وجود داشت که خانم‌های چادری و مذهبی سطح سواد پایین‌تری دارند و یا اینکه از سر بیکاری سراغ این کار آمدند.

*رویش‌های اصیل هنر متعهد در عرصه تاریخ شفاهی

این پژوهشگر تاریخ شفاهی توضیح داد: البته این رویکرد در حال حاضر به دلیل ورود هنرمندان متعهد انقلابی و تحصیلکرده کمتر شده است.

یوسفی‌پور بیان کرد: افرادی که برای روایتگری زندگی شهدا و دفاع مقدس فعالیت می‌کنند از منظر تخصصی و دانشگاهی به رتبه‌ای رسیدند و قائل به کارهای دیگری هم بودند اما فعالیت در حوزه شهدا را انتخاب کردند و این طور نبوده که از بد حادثه به این حرفه پناه آورده باشند.

وی گفت: خیلی خوشحالم بسیاری از بانوان متعهد تحصیلکرده وارد عرصه تاریخ شفاهی شدند و این بستر می‌توان رویش‌های بیشتری نیز به همراه داشته باشد.

*دست‌اندازهایی که کیفیت هنر متعهد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند

این پژوهشگر تاریخ شفاهی؛ چادر را نماد علنی و پرچم ارزش‌های اسلامی و اعتقادی دانست که بر سر بانوان است و توضیح داد: در حقیقت چادر یک نوع شعار و نماد دفاع از ارزش‌های اسلامی دارد بر خلاف ظاهر آقایان که تشخیص آن به این راحتی نباشد.

یوسفی‌پور بیان کرد: کسانی که نویسنده و محقق هستند و ثبت تاریخ را برای عدم تحریف انجام می‌دهند و یا ثبت روایت پیشرفت را برای تجربه در اولویت خود دارند یک نکته را گاهی اوقات یادشان می‌روند و آن هم تصور غلطی است که از طریق رسانه ایجاد شده است و آن اینکه پیشرفت فقط در شهرهای بزرگ است و همین نوع نگاه باعث می‌شود تا کیفیت کارشان پایین بیاید و مسئولان نیز آنها را باور نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اما وقتی ثبت این تجربیات توسط سوژه‌های روایت پیشرفت اعلام می‌شود با مشارکت مردم روبرو می‌شویم که از ظرفیت و توانمندی آنها می‌توان بیشتر بهره‌مند شد.

*هنرمند متعهد ارزش‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ می‌کند

این پژوهشگر تاریخ شفاهی تاکید کرد: بهترین راه برای نشان دادن هنر متعهد، مشارکت دادن اهالی رسانه، فرهنگ و هنر با دغدغه‌مندی آنهاست که به برکت این سال این مهم محقق می‌شود.

یوسفی‌پور با بیان اینکه هنرمند متعهد ارزش‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ می‌کند، گفت: راهزنان فرهنگی در این مسیر در طمع هنر متعهد هستند.

یک پژوهشگر تاریخ شفاهی در گلستان با بیان اینکه هنرمند متعهد ارزش‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ می‌کند، گفت: راهزنان فرهنگی در این مسیر در طمع هنر متعهد هستند.