مسجد بازار؛ پل تدریس مکاسب و پاسخ به نیازهای شرعی کسبه است

آیت‌الله عالمی امام‌جماعت مسجد بازار در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دررابطه‌با مدیریت مسجد بازار و سیاست‌هایی که در اداره این مسجد به کار گرفته شده و موجب شده تا به‌عنوان یکی از مساجد اسوه مطرح شوند، اظهار کرد: بنده طلبه‌ای بیش نیستم و این لطف و یاری حق‌تعالی بوده که این مسجد توانسته آن‌گونه که بایدوشاید به وظایف خود در خدمت‌رسانی به مردم موفق باشد.

وی افزود: اداره‌کردن مسجد با اداره‌کردن برخی اماکن دیگر متفاوت است و امام‌جماعت مسجد باید راهکارهای خاصی را در اداره یک مسجد برای موفقیت و حفظ جایگاه آن در مدنظر داشته باشد.

وی گفت: نکته اول این است که همیشه باید نماز رکن و ستون اولیه یک مسجد باشد و به‌موقع برگزارشدن نماز و تعقیبات و دعاهای نماز که متناسب با شرایط و امکانات مسجد است بسیار مهم است تا مسجد بتواند آن‌گونه که شایسته است جایگاه خود را در میان مردم حفظ کند.

وی افزود: کسانی که انتخاب می‌کنند وقت خود را در مسجد بگذرانند، برای آنها بسیار مهم است که احترام آنها حفظ شود و اقدامات مسجد در همه حوزه‌ها به آنها اطلاع‌رسانی شود؛ زیرا آنها خانه خدا را مقدم بر خانه خود دانستند و ترجیح داده‌اند در آن حضور داشته باشند و نماز خود را در این مکان بخوانند.

وی با اشاره به موقعیت خاص مسجد بازار گفت: عموماً کسانی که در این مسجد حضور پیدا می‌کنند کاسبان و مغازه‌داران بازار هستند و این قشر از مردم می‌توانند وقت خود را به‌جای مسجد برای کاسبی و کسب درآمد بگذارند؛ ولی نماز را بر کسب درآمد خود مقدم دانسته و در این مسجد حاضر می‌شوند تا فرایض خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: این واقعاً قابل‌احترام است که شخصی این‌گونه و با این هدف وارد مسجد شود و از دنیای خود بگذرد؛ بنابراین امام‌جماعت و خادم مسجد و مدیرانی که در مسجد فعالیت می‌کنند بر آنها واجب است آن‌گونه که شایسته است به آنها احترام بگذارند.

وی ادامه داد: همین عامل در کنار مسائل فرهنگی باعث می‌شود که مراجعه‌کننده همیشه مدنظر داشته باشد تا نماز خود را به‌جای حجره مغازه یا خانه خود در مسجد بخواند و این شور در مسجد باعث گسترش اسلام و موفقیت آن مسجد خواهد بود.

وی با اشاره مجدد به موقعیت خاص این مسجد افزود: این موقعیت خاص موجب شده تا همیشه در مسجد ما چند روحانی آشنا و باسواد وجود داشته باشند که در موقعیت‌های مختلف پس از نماز و یا در کلاس‌هایی در سایر ساعات روز اقدام به آموزش مکاسب برای جوانان و کسبه تازه‌کار را در راه امور خود قرار دهند و همیشه در مسجد کسی باشد تا به سؤالات شرعی مردم پاسخ مناسب و علمی را بدهد.

وی در ادامه اشاره کرد: وقتی مردم مؤمن جواب سؤالات خود را با روایات و به‌صورت علمی می‌گیرند سعی می‌کنند تا همیشه از مسجد به‌عنوان پشتوانه علمی و مذهبی خود استفاده کنند.

وی در ادامه توضیح داد: یکی دیگر از کارهایی که در مسجد ما انجام می‌شود کمک‌هایی است که برای نیازمندان و تهیه بسته‌های معیشتی جمع می‌شود و مردم کمک‌های بسیار زیادی در این راستا می‌کنند و توانسته‌ایم بسیاری از نیازهای نیازمندان منطقه را پس از شناسایی از این مسیر مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: در این مسجد حتی درس خارج از فقه نیز آموزش داده می‌شود که بیشتر در زمینه کار و کسب و نحوه درآمد در بازار و توصیه‌های اسلام در آن آموزش داده می‌شود و هر کسی دوست داشته باشد می‌تواند در این کلاس‌ها شرکت کنند که هم اکنون نیز جمعیت زیادی در این کلاس‌ها از جمله طلاب حاضر هستند و در نهایت نکته اصلی موفق عمل‌کردن این مسجد این است که کسبه می‌توانند آن‌گونه که بایدوشاید نیازهای خود را از مسجد اعسار کنند.

 

امام‌جماعت مسجد بازار تهران با اشاره به نکاتی درباره مدیریت مسجد گفت: مسجد بازار مثل پلی برای ارتباط مکاسب و مذهب برای پاسخ به نیازهای شرعی کسبه است.