کم‌توجهی آموزش و پرورش به تربیت معلمان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ تربیت معلم یکی از مهجور‌ترین و مظلوم‌ترین واژه‌ها در آموزش و پرورش کشور است.

امام (رضوان‌الله‌علیه) فرمودند: «معلّمی شغل انبیا است»؛ حالا که معلمی شغل انبیاست، باید وارسته‌ترین انسان‌های جامعه برای تربیت نسل آینده وارد آموزش و پرورش شوند‌، و خصوصاً برای قسمت دوم یعنی پرورش، اینجاست که باید گفت وارسته‌ترین انسان‌های کشور وارد تربیت معلم شوند و تازه این انسان‌های سالم و وارسته، نیز به علوم و فنون روز مجهز شده و حتی به اعتقاد و اخلاق سالم آنها عمق داده شود و در نهایت وارد عرصه آموزش و همچنین مهم‌ترین کار خود که خدای تعالی تصدی آن را به ۱۲۴ هزار پیامبر صلی الله‌علیهم و همچنین چهارده معصوم علیهم‌السلام محول کرده است.

تربیت که قید فراموش شده این نام پرطمطراق است و در حال حاضر این وزارت‌خانه بیشتر به قید آموزش توجه دارد و تاکید بیشتر بر انباشت حجم زیادی از اطلاعات که به احتمال زیاد بسیاری از این اطلاعات تأثیر و فایده‌ای برای دانش‌آموزان، حتی تا پایان عمرشان نخواهد داشت.

یک دانش‌آموز دوازده سال از طلایی‌ترین روزهای عمر خود را در مدرسه می‌گذراند و بعد از خانواده تأثیرگذارترین مکان برای تربیت، و نه فقط آموزش، او مدرسه است.

همان طور که می‌دانید خانه و خانواده متکلف تربیت فرزند بوده، و از هفت سالگی مدرسه و معلم نیز به کمک خانواده می‌آیند.

شاید همه شما تجربه کرده باشید که بعضی از انسان‌های کم‌سواد، متخلق به اخلاق حسنه و همچنین خوش عقیده بوده اما در مقابل هستند افرادی که بیشتر عمر خودشان را به تحصیل پرداخته‌اند، اما نه در جامعه و نه در خانواده موفق به ارتباط‌گیری صحیح نبوده و دائماً در حال آسیب‌زدن به سلامت روان خود، خانواده و جامعه هستند.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ با بیان اینکه، متولی اصلی آموزش در کشور وزارت آموزش و پروش است، اظهار کرد: نهاد آموزشی ما یک نهاد حاکمیتی است و وزارت‌خانه متولی تربیت معلم بود و تربیت معلمان یکی از وظایف همین وزارت‌خانه است.

وی افزود: متاسفانه در طی سال‌های گذشته با جمع شدن دانش‌سراها و مراکز تربیت معلم، در تربیت معلم خیلی موفق نبوده‌ایم.

نماینده مردم همدان و فامنین در محلس شورای اسلامی با اشاره به محدود شدن ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ تربیت معلم در دولت سابق، اضافه کرد: دولت قبل درصدد خصوصی‌سازی آموزش و پروش بود و تقریباً به سمت تعطیلی دانشگاه تربیت معلم هم پیش رفت.

حجت‌الاسلان فلاحی با بیان اینکه واگذاری آموزش و پرورش با سیاست‌های نظام منافات دارد، خاطرنشان کرد: مقام‌معظم رهبری نسبت به خصوصی‌سازی این ارگان مخالفت کرده و در این باره تاکید کردند که باید ظرفیت دانشگاه تربیت معلم حفظ شود.

وی ابراز کرد: ظرفیت پذیرش دانشگاه تربیت معلم، به حالت قبلی برگشته، اما کمبودی که در این مدت در این خصوص ایجاد شد حاصلی جز کمبود ۲۲۰ هزار معلم نداشت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در چند سال اخیر(دولت قبل)، برای جذب معلم ناچار شدند از مسیر حق‌التدریس، خرید خدمت و ماده ۲۸، معلمان را جذب کنند که در واقع در طی این سال‌ها، تربیت معلمی در کار نبوده است.

حجت‌الاسلام فلاحی تاکید کرد: اگر از لحاظ تربیتی و ارزش‌ها روی معلمان کار نشود، در آینده با ورود اینگونه معلمان به سیستم آموزش و پرورش، شاهد اثرات زیانباری آن بر جامعه خواهیم شد.

وی راه درمان این مشکل را بازگشت به احیای دانش‌‌سراها و تربیت معلم دانست و ادامه داد: در نظام آموزشی، باید اصل بر تربیت معلم باشد و برای پذیرش معلمان ارزشی برخی از شاخص‌ها و معیارها نیز ایراد دارد و باید بررسی اصلاح شوند.

مجتبی قمری، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ عنوان کرد: غلبه ارزش‌های غربی بر ارزش‌های اصیل ایرانی_اسلامی، یکی از آسیب‌هایی است که در جامعه ما وجود داشته و مقام‌ معظم رهبری نیز در دهه‌های مختلف آن را به مسئولان گوشزد کرده‌اند.

وی افزود: جامعه غربی بدنبال آن است که فرهنگ و باورهای خودش را در جامعه ما گسترش دهد، این عامل منتهی به یکسری آسیب‌ها شده است، امروزه بدلیل پدید آمدن ‌شبکه‌های ارتباطی وسیع در دنیا، فاصله بین باورها، شئون فرهنگی و رفتاری افراد مختلف، کم شده و هویت اصیل فرهنگی_مذهبی جوامع مورد هجمه جدی دشمنان قرار گرفته‌است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: لازم است آحاد جامعه فرهنگی و معلمان نسبت به این مسئله حساس بوده و هویت اسلامی_‌ایرانی خود را در محیط‌های آموزشی پاس بدارند.
وی با بیان اینکه همین محیط آموزشی می‌تواند ارزش‌ها را در جامعه پمپاژ کند و اثرگذاری خود را نسبت به افراد جامعه داشته باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه محیط مدارس جامعه متاثر از فضای بیرونی قرار گرفته است.

قمری در خصوص هجمه دشمنان به فرهنگ اسلامی کشور، یادآور شد: در مقابل معلمان بسیار خوب و ارزشی کشور با این هجمه‌ای که توسط دشمنان اتفاق افتاده، بخوبی مبارزه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ در نتیجه یک انسان که زندگی اجتماعی و جمعی یکی از مهم‌ترین شئون زندگی‌اش است، شاید بتواند با بی‌سواد کنار بیاید و زندگی خود را ادامه دهد، از زندگی اجتماعی و از ارتباط با دیگران لذت ببرد، ولی هیچ‌گاه یک انسان تربیت نشده نمی‌تواند از زندگی اجتماعی و ارتباطات خود لذت ببرد، این نوع از افراد کم کم تبدیل به معضلی برای خود و دیگران خواهند شد که کیفت زندگی را برای همه پائین خواهند آورد.

بنابراین در طی سال‌های اخیر تمرکز بر گزینش معلمان توسط آموزش و پروش و همچنین تربیت این معلمان بر پایه ارزش‌های اصیل اسلامی_ ایرانی به فراموشی سپرده شده که نتیجه آن در پذیرش پائین این ارزش‌ها توسط دانش آموزان و الگو پذیری آنها از بلاگرها و غرب‌گرایان بوده است

کم‌توجهی در این نهاد پایه‌ای و ارزشمند اثر و نتیجه‌ای جز کنار گذاشتن فرهنگ خودی توسط دانش‌آموزان نداشته و بی‌حجابی و کم‌حجابی اثر مشهود همین بی‌توجهی خیلی از مسئولان در ارگان‌های مختلف و مخصو‌صاً آموزش و پرورش است که پرورش، همان رسالت اصلی خود را به حاشیه رانده است.

کم‌توجهی آموزش و پرورش، این نهاد پایه‌ای و ارزشمند به تربیت معلمان، اثر و نتیجه‌ای جز کنار گذاشتن فرهنگ خودی توسط دانش‌آموزان نداشته، بی‌حجابی و کم‌حجابی اثر مشهود همین بی‌توجهی خیلی از مسئولان در ارگان‌های مختلف و مخصو‌صاً آموزش و پرورش است که پرورش، همان رسالت اصلی خود را به حاشیه رانده است.