به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سارباناندا سونوال، وزیر بنادر و کشتیرانی هند و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، پس از آیین امضای قرارداد تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند در یک نشست خبری حضور یافتند و به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.
برنامههای دو کشور ایران و هند در زمینه توسعه کشتیرانی
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار راه دانا؛ در خصوص برنامههای دو کشور در زمینه توسعه کشتیرانی گفت: توسعه زیرساختهای کریدوری و توسعه ناوگان برای حمل بیشتر کالا پیشازاین نیز در دستور کار بوده و توسعه نرمافزارها نیز در برنامه است.
وی ادامه داد: بخشی از رشد ۵۸ درصدی ترانزیت در کشور مدیون رشد نرمافزارهای مربوط به این حوزه است.
بذرپاش گفت: خط کانتینری بین ایران، چین و هند در جریان است و در سال ۱۴۰۲ میزان ترانزیت این خط بیش از ۱۵۴ درصد رشد داشته است. این رشد در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد و با توسعه بندر چابهار امیدواریم که شاهد رشد بیشازپیش این میزان ترانزیت باشیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تکمیل ظرفیتهای کشتیرانی نیز بهصورت جدی در دستور کار است و در تلاشیم تا با مذاکرات مشترک، ایجاد یک شرکت کشتیرانی مشترک را در دستور کار قرار دهیم که میتواند بهصورت جدی به توسعه تجارت در این بندر و بنادر مختلف کمک کند.
نقش بندر چابهار در کریدور شمال جنوب
وی در خصوص نقش بندر چابهار در کریدور شمال جنوب، توضیح داد: بندر چابهار نقشی بسیار راهبردی در شاخه شرقی کریدور شمال جنوب دارد و میتواند به نقاط مختلف دسترسی پیدا کند. این بندر کشورها و شهرهای مختلفی را میتواند از طریق خطوط جادهای و ریلی در دسترس قرار دهد و بر همین اساس نقشی بسیار راهبردی در کریدور شمال - جنوب بهویژه شاخه شرقی آن دارد.
بذرپاش ادامه داد: تکمیل راهآهن چابهار - زاهدان میتواند بخش ریلی را در این منطقه در خدمت ترانزیت قرار دهد که امیدواریم این خط در سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری برسد تا بتوان کالاهای موجود در بندر چابهار را از طریق این خط به نقاط شمالی کشور ارسال کرد.
میزان سرمایهگذاری در بندر بهشتی چابهار
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص میزان سرمایهگذاری در این بندر گفت: در مجموع برای تأمین مالی تا کنون عدد ۳۷۰ میلیون دلار توافق شده است و امیدواریم این عدد افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: امیدواریم با توسعه بندر چابهار میزان ترانزیت از این بندر بهصورت جدی افزایش پیدا کند و با وجود این که اکنون بیشتر ترانزیت کشور از بندر شهید رجایی صورت میگیرد، برنامههایی در دست اجرا داریم که میزان ترانزیت از بندر چابهار را بهصورت جدی افزایش دهیم که رشد ۱۵۴ درصدی ترانزیت از خط کانتینری ایران و چین و هند، میتواند گواهی بر این امر باشد.
بذرپاش ادامه داد: این یک شروع است برای روابط بیشازپیش بین دو کشور و امیدواریم با این قرارداد شاهد توسعه روابط ایران و هند باشیم.
وی همچنین در خاتمه در پاسخ به این که آیا موضوع توسعه گردشگری نیز در بندر چابهار در دستور کار قرار دارد، گفت: تبدیلشدن به منطقه گردشگری نیز یکی از اهداف تعریف شده در بندر چابهار بود و تعریف شهرهای ساحلی که میتوانند ظرفیتهای مختلفی را در حوزه گردشگری ایجاد کند، در این منطقه در دستور کار قرار دارد.
سارباناندا سونوال، وزیر بنادر و کشتیرانی هند نیز در این نشست خبری گفت: این لحظهای تاریخی است و میتوانیم با اجرای این قرارداد، هدف نخستوزیر هند مبنی بر توسعه اتصالات منطقهای را محقق کنیم.
بندر چابهار تجارت منطقه را متحول میکند و منافعی برای همه کشورهای منطقه دارد
وی در ادامه اظهار کرد: باور داریم که بندر چابهار نهتنها توسعه تجارت برای دو کشور خواهد داد بلکه میتواند، تجارت منطقه را متحول کند و منافعی برای همه کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.
سونوال افزود: در سفرهای توسعهای هند به دنبال همکاریهای مشترک با کشورهای مختلفیم و اطمینان داریم که این اقدام میتواند برای کشورهای منطقه قلههای جدیدی را در زمینه توسعه تجارت ایجاد کند.
وی همچنین اظهار کرد: امضای این قرارداد بلندمدت نشاندهنده اعتماد و دوستی بین دو کشور است.
وزیر کشتیرانی و بنادر هند در خصوص نقش چابهار در اتصال کشورها گفت: بندر چابهار موقعیت جغرافیایی مطلوبی دارد و دسترسی به کشورهای مختلف را ایجاد میکند. توسعه بیشتر این بندر برای دسترسی به بازارهای مشترک برای هر دو کشور در دستور کار است.
وی ادامه داد: امروز در خاطر همه ما باقی خواهد ماند، پیشازاین قراردادهای کوتاهمدت داشتیم، اما اکنون قرارداد بلندمدت خواهیم داشت و این اقدام علاوه بر توسعه تجارت در منطقه رشد اقتصادی را برای هر دو کشور به همراه خواهد داشت و میتواند آیندهای بهتر را برای ایران و هند ایجاد کند.