حدود نیمی از موارد باقی مانده با آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی امروز ( چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403) در حاشیه جلسه هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای هفته گذشته در اصفهان برگزار شد و ۲۲ کشور در این کنفرانس شرکت کردند؛ در این کنفرانس حدود ۶۰۰ مقاله ارایه شد که تراز علمی همه مقالات بالا بود، اما ۴۲۰ مقاله قابلیت ارائه به کنفرانس را داشت.

وی افزود: در این کنفرانس، حدود ۱۰۰ سخنرانی در کارگروه‌های مختلف را داشتیم که شاید برای اولین بار بود که توانستیم با وجود سیاه‌نمایی‌ها، به شکل حرفه‌ای صدای مظلومیت مردم ایران که همیشه صنعت هسته‌ای آن را وارونه جلوه می‌دادند را به اقصی‌نقاط دنیا منتقل کنیم و فتح بابی شد که انجمن هسته‌ای کشور کنفرانس مذکور را به صورت دوسالانه برگزار خواهد کرد.

اسلامی با اشاره به حضور و سخنرانی آقای گروسی در این کنفرانس افزود: نکته مهم آن این بود که جمهوری اسلامی یک ظرفیت بومی و گسترده در بخش‌های مختلف علوم و فنون هسته‌ای دارد که قابل ارائه به جهان است. 

وی در تشریح نتیجه مذاکرات با گروسی گفت: علاوه بر مفاد بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱، حدود نیمی از موارد باقی مانده کشورمان با آژانس حل و فصل شد. دو مکان باقی مانده هم در فرآیند حل و فصل قرار دارد. طبق برنامه توافق شده، معاونان دو طرف در حال تعامل و گفت‌وگو هستند.

اسلامی گفت: مذاکره برای رفع تحریم‌های اقتصادی مذاکراتی سیاسی مربوط به مقامات سیاسی و دیپلماتیک دو طرف است و ربطی به گفت‌وگوهای ما با آژانس ندارد.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سخنان گروسی مبنی بر احتمال شکل‌گیری فضای جدید با ایران، گفت: بله منظور ایشان عملیاتی شدن همان سه پاراگرافی است که در بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱، بین طرفین به امضاء رسید.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حدود نیمی از موارد باقی مانده با آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل شد، گفت: دو مکان باقی مانده هم در فرآیند حل و فصل قرار دارد. طبق برنامه توافق شده، معاونان دو طرف در حال تعامل و گفت‌وگو هستند.