نخستین دعای کمیل حج ۱۴۰۳ برگزار شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این مراسم در نخستین پنجشنبه حضور زائران ایرانی و پیش از آغاز حج تمتع، در یکی از هتل‌های محل اسکان این زائران در شهر مدینه برگزار شد. تلاوت قرآن این مراسم با مهدی عبرتی و سخنرانی آن با حجت‌الاسلام والمسلین سیدمحمود کریمی بود و دعای کمیل را نیز حمید رمضان‌پور قرائت کرد.

درحال حاضر شمار زائران ایرانی در مدینه نزدیک به پنج هزار نفر است و هنوز اعزام زائران ایرانی (مدینه بعد) به مکه آغاز نشده است.

دعای کمیل زائران ایرانی تا سال ۱۳۹۵ و پیش از قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، در فضایی معروف به «بین الحرمین»، بین مزار پیامبر (ص) و قبرستان بقیع برگزار می‌شد. با ازسرگیری روابط دو کشور، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت این مطالبه را مطرح کرد که مراسم دعای کمیل زائران ایرانی مانند گذشته در بین‌الحرمین برگزار شود. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، به ایسنا گفته است که عربستان در برابر این مطالبه دلیل آورده است که فضای بین‌الحرمین، امنیت قابل تأمینی ندارد و دلیلی که به تازگی مطرح کرده، این است که آن محل در مسیر گذر زائران است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین گفت که پیشنهاد شده است این مراسم در پشت‌بام مسجدالنبی (ص) در مدینه برگزار شود؛ جایی که راه کسی بسته نمی‌شود و فضای وسیع و خوبی برای برگزاری دعای کمیل دارد.

عربستان هنوز به این مطالبه و پیشنهاد ایران پاسخی نداده است.

نخستین مراسم دعای کمیل حج ۱۴۰۳ با حضور جمعی از زائران ایرانی در مدینه برگزار شد.