تاج: ورود زنان به ورزشگاه به VAR ارتباط دارد/ ممبینی: جزو اولین کشورهایی هستیم که تکنولوژی VAR را داریم+فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سمینار آموزش مقدماتی کمک داوران ویدیویی امروز با حضور مهدی تاج و سایر مسئولین فدراسیون در مرکز ملی فوتبال برگزار شد.

ممبینی: جزو اولین کشورهایی هستیم که تکنولوژی VAR را در لیگ برتر داریم

هدایت‌الله ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال در مراسم افتتاحیه کلاس VAR ضمن خوش‌آمد به حضار و مدرسان فیفا اظهار داشت: سیستم VAR در دنیا تقریبا یک سوم کشورها را فرا گرفته و ۶۵ کشور آن را شروع یا اجرا کرده‌اند. ما خوشحالیم که با توجه به تحریم‌های ظالمانه توانستیم جزو اولین کشورهایی باشیم که از فصل بعد این تکنولوژی را در لیگ برتر داریم. پروژه VAR دارای مراحل خاصی است که فدراسیون طی یک سال گذشته با حمایت های روزمره و ویژه تاج، در پنل فیفا جا گرفتیم و کارهای اجرایی‌اش را انجام دادیم. فرستادن داوران با هزینه‌های هنگفت به کلاس‌های VAR اتفاق افتاد چون عزم جزمی داشتیم. VAR در اولویت فدراسیون بوده و با تلاش همه عزیزان به این مهم دست یافتیم.

وی افزود: کشور ما از نظر هواداری فوتبال و هیجانات و تماشاگر جزو ۱۰ کشور اول دنیاست و فوتبال ایران توجه فیفا را جلب کرده. توییت‌های اینفانتینو برای تیم ملی ساحلی، فوتسال و فوتبال اثبات این مدعاست. نخبه‌های زیادی در تیم داوری زنان و مردان داشتیم و فینال المپیک و رده‌بندی جام جهانی نماینده داشتیم. در جام ملت‌ها، جام باشگاه‌ها و فوتسال و فوتبال زنان هم نماینده داوری داشته‌ایم که نشان می‌دهد فوتبال ایران جایگاه خودش در دنیا و آسیا را پیدا کرده. تاج به عنوان نایب‌رئیس AFC همیشه پیگیر نیازهای فوتبال ایران بوده و ما معتقدیم استعداد داوری در فوتبال ایران وافر است. امیدواریم از این موقعیت استفاده شود و داوری ما به شکل ویژه با دنیا ارتباط بگیرد. همه هم و غم فدراسیون فوتبال برای توسعه و آموزش داوری گذاشته شده ولی شاید به چشم نیاید.

تاج: ورود زنان به ورزشگاه به VAR ارتباط دارد

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال پیش از آغاز کلاس کمک داور ویدئویی اظهار کرد: VAR به بحث ورود زنان به ورزشگاه ارتباط دارد. شما ببینید وقتی داور سوت اشتباهی می‌زند، تماشاگران شعارهایی می‌دهند که این موضوع باعث می‌شود ورود زنان به ورزشگاه در ابهام قرار بگیرد.

وی افزود: VAR به داوری کمک می‌کند و کمک می‌کند جو ورزشگاه آرام بماند. خیلی اعتقاد ندارم بعد از VAR اعتراض کم می شود چون به هر حال اعتراض‌هایی وجود خواهد داشت. با این حال فصل آینده ما لیگ را با VAR برگزار می‌کنیم. اگر قانون جدید فیفا درباره VAR اجرایی شود هم برای ما خوب است. چون دوربین‌هایی ثابت در ورزشگاه نصب می‌شود و بعد در طول بازی هر تیم می‌تواند دو بار در طول بازی درخواست بازبینی بدهد که این موضوع کمک می‌کند جو ورزشگاه‌ها آرام شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت کمک داور ویدئویی بیان کرد: جنایت علیه بشریت در فلسطین علیه داوران رخ داده و خوشبختانه در کنگره  AFCبه این مسئله توجه ویژه‌ای کردند. ۲۵ داور را در اینجا آموزش می‌دهیم و داورانی هم در ازبکستان و تاجیکستان آموزش دیدند. ۱۲ اپراتور هم آموزش دیدند و در مجموع لیگ آینده باید با VAR شروع شود. این هم برای ورزشگاه‌ها و فوتبال ما خوب است اگر در فیفا تصویب شود که ۲ بار توسط مربی یا بازیکن درخواست ویدیوچک بدهند. در پایان از همه اعضا و عزیزان فدراسیون متشکرم.

مرادی: تمامی داوران لایسنس VAR را دریافت خواهند کرد

دانیال مرادی در مراسم افتتاحیه سمینار آموزشی داوران و کمک داوران ویدئویی در مرکز ملی فوتبال اظهار داشت: در چند سال اخیر برای آوردن دستگاه‌های کمک داور ویدئویی VAR به ایران تلاش‌های زیادی شد. خودم از ابتدا در کارگروه VAR فدراسیون فوتبال حضور داشتم و برای خودم خیلی سخت بود که بپذیرم، می‌توانیم VAR را به ایران بیاوریم اما امروز و با افتخار اعلام می‌کنم که ما توانستیم این سیستم را وارد کشور کنیم.

او ادامه داد: همه مدیران فدراسیون فوتبال از رییس تا کوچک‌ترین عضو تلاش‌های زیادی را برای ورود این سیستم انجام دادند. همت فدراسیون فوتبال برای آوردن این تجهیزات به ایران جدی بود. پس از ورود تجهیزات، مکاتبات با فدراسیون جهانی فوتبال فیفا انجام شد تا توانستیم مجوز استفاده از این سیستم را دریافت کنیم.

مرادی افزود: مدرسی از کشور مصر از سوی فیفا برای این سمینار انتخاب شده و باید بگویم که این فرد یکی از بهترین مدرسان در حوزه VAR است. این مدرس مصری از سیستم‌های ما و تجهیزات و همچنین نحوه برگزاری سمینار بسیار رضایت داشت و این باعث افتخار ماست. به امید خدا از این به بعد ما ماهانه یکبار تا اوایل شهریور چنین دوره‌هایی را به صورتی تئوری و عملی برگزار خواهیم کرد.

سرپرست کمیته داوران خاطر نشان کرد: انشاالله تمامی داورانی که در این دوره‌ها حضور می‌یابند تا پیش از شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر، لایسنس VAR را دریافت خواهند کرد تا برای قضاوت در فصل آینده با مشکلی رو به رو نباشند.

 

افتتاحیه کلاس VAR با حضور مهدی تاج و سایر مسئولین فدراسیون فوتبال برگزار شد.